Hoidetaan pankkiasiat kotoa – vältetään koronan takia konttoreissa käyntiä!

Kuun vaihteessa moni pankkiasiakas saa eläkkeensä tai erilaisia tukia, ja toisaalta moni maksu tai lasku erääntyy. Pankit vetoavat asiakkaisiinsa, että pankkiasiat hoidettaisiin mahdollisuuksien mukaan kotoa, jotta koronavirus ei leviäisi muihin asiakkaisiin tai pankin henkilökuntaan. Moni pankki palvelee asiakkaitaan konttorissa vain ajanvarauksella.

Pankit pyytävät ihmisiä varmistamaan, että heidän erityisesti iäkkäät läheisensä pystyvät hoitamaan maksunsa ja nostamaan käteistä ilman konttorissa käyntiä. Myös pankit tarjoavat erityistä apua ja neuvontaa tukea tarvitseville.

”Jos vain mahdollista, nyt on tärkeää neuvoa ikääntyneitä läheisiä digitaalisessa pankkiasioinnissa. Tietenkin fyysisten kontaktien rajoitukset huomioiden”, sanoo Finanssiala ry:n viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Tuomo Yli-Huttula.

Käteistä voi nostaa maksukortilla automaattien lisäksi monista kaupoista, ja laskut voi maksaa e-laskulla tai siirtää kuluttomaan suoramaksuun. Esimerkiksi verkkopankkitunnukset on mahdollista hankkia soittamalla oman pankin asiakaspalveluun.

”Moni periaatteessa ihmiskontaktia vaativan asian voi hoitaa myös helposti ja turvallisesti ilman konttorissa käyntiä. Ennen konttoriin lähtöä kannattaa selvittää pankin verkkosivuilta tai soittamalla, voisiko asian hoitaa myös sähköisesti”, Yli-Huttula vinkkaa.

Monet pankit ovat lisänneet väkeä puhelin- ja chat-asiakaspalveluihinsa. Väenlisäyksestä huolimatta pankit toivovat asiakkailta kärsivällisyyttä, sillä palvelukanavat saattavat ruuhkautua.

Esimerkiksi Nordea kertoo, että sen asiakaspalveluun on koronakriisin puhjettua tullut jopa 60 prosenttia normaalia enemmän yhteydenottoja. Samaan aikaan konttoreissa käynti on vähentynyt.

”Muun muassa viime päivinä paljon kysymyksiä herättänyttä asuntolainan lyhennysvapaata pystyy hakemaan oman pankin verkkosivuilta ilman, että tarvitsee käydä konttorissa tai jonottaa puhelinpalveluun”, Yli-Huttula sanoo.

Rahastopääomat kasvoivat laaja-alaisesti huhtikuussa - uutta pääomaa yhteensä 1,2 miljardia euroa10.5.2021 14:34:39 EEST | Tiedote

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin huhtikuussa 2021 uutta pääomaa yhteensä 1,2 miljardia euroa. Rahastopääoma kasvoi myös suotuisan markkinakehityksen ansiosta. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli huhtikuun lopussa 144 miljardia euroa, kun se oli maaliskuun lopussa 140 miljardia euroa. Rahastoraportti sisältää ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.

Hätiköityjä asuntolainakiristyksiä ei kaivata koronasta toipumiseen – kotitalouksien säästämis- ja sijoitusinto kasvanut uuden tutkimuksen mukaan4.5.2021 13:35:30 EEST | Tiedote

”Nyt ei pidä hätiköidyillä ratkaisuilla vaikeuttaa suomalaisten kotitalouksien asunnonhankintaa ja työvoiman liikkuvuutta. Olemme vasta toipumassa koronapandemian synnyttämästä talouskriisistä. Pandemian aikana syntyi asuntomarkkinoille uutta kysyntää, kun osa kotitalouksista huomasi, että nykyiset asumisolot eivät vastaa etätyöajan tarpeita. Osalle kotitalouksia on lisäksi kertynyt koronan aikana säästöjä, joita on esimerkiksi ulkomaan matkailun puuttuessa sijoitettu asuntovarallisuuteen”, muistuttaa Finanssiala ry:n (FA) johtaja Veli-Matti Mattila.

Pankeilta kerätään lähes 400 miljoonaa euroa vakaus- ja talletussuojamaksuja3.5.2021 15:01:48 EEST | Tiedote

Rahoitusvakausvirasto kerää tänä vuonna suomalaisilta luottolaitoksilta vakausmaksuja 270 miljoonaa euroa. Viime vuonna summa oli 235 miljoonaa. Pankkiunionin yhteisessä kriisinratkaisurahastossa oli viime vuoden lopussa yli 40 miljardia euroa, josta suomalaiset luottolaitokset olivat maksaneet 816 miljoonaa . Rahoitusvakausviraston hallinnoimaan kotimaiseen talletussuojarahastoon kerätään vuonna 2021 talletuspankeilta 128 miljoonaa euroa. Rahoitusvakausviraston talletussuojarahastossa ja VTS-rahastossa on yhteensä 1,27 miljardia euroa.

Rahoitusalan koronaperintö: Työnantajat ja työntekijät yhtä mieltä hybridityön lisääntymisestä jatkossa3.5.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Tuoreen kyselyn mukaan rahoitusalan työnantajat ja työntekijät jakavat yhteisen käsityksen siitä, että koronan jälkeen töitä tehdään merkittävässä määrin sekä etänä että konttoreilla läsnä ollen. Asia käy ilmi työntekijöille ja työnantajille suunnatusta kyselystä, jossa selvitettiin koronan vaikutuksia rahoitusalan työelämään.

MALTTI ON VALTTIA VERORATKAISUISSA – OSINKOJEN LÄHDEVERON VAIKUTUKSIA SELVITETTÄVÄ EDELLEEN ASIANTUNTIJAVOIMIN29.4.2021 21:09:13 EEST | Tiedote

Finanssiala ry (FA) pitää viisaana, että maan hallitus antaa työrauhan valtiovarainministeriön asiantuntijaryhmälle, joka jatkaa selvitystyötään ehdotetusta uudesta osinkojen lähdeverosta ja kiinteistösijoitusten verotuksesta. Niin suomalainen finanssiala, mukaan lukien työeläkeala kuin yleishyödyllinen säätiökenttäkin, ovat olleet huolissaan uusista sijoittamiseen liittyvistä veroista.

Hillitsemätön ilmastonmuutos merkitsee vakuutuskelvotonta maailmaa – FA:n raportissa eritellään vahinkovakuuttamisen roolia muuttuvassa ilmastossa22.4.2021 06:30:00 EEST | Tiedote

Vahinkovakuuttaminen tarvitsee ennakoitavat ja tasapainoiset markkinat sekä vakaat yhteiskunnalliset olot. Hillitsemätön ilmastonmuutos on sama kuin vakuutuskelvoton maailma, todetaan Finanssiala ry:n teettämässä tänään julkaistussa raportissa Vahinkovakuuttaminen muuttuvassa ilmastossa. Ilmastonmuutos vaikuttaa kaikkiin toimialoihin ja yhteiskunnan toimintoihin, mutta vakuutusalalla on elintärkeä rooli ilmastonmuutoksen hillinnän ja sopeutumisen ratkaisuissa.

Esko Kivisaaren kolumni: Yrittäjien eläkevakuutus ei ole sijoitus, vaan se on vakuutus21.4.2021 14:54:34 EEST | Tiedote

”Onko palovakuutuksesi hyvä sijoitus?”, kysyi Pennsylvanian yliopiston ekonomistiprofessori Olivia S. Mitchell joitakin vuosia sitten esityksessään Maailmanpankissa. Yleisö jäi hiljaisena miettimään vastausta, jonka Olivia katkaisi toteamalla, että ”palovakuutuksesi ei ole sijoitus, se on vakuutus”. Kokemus tulee mieleen, kun keskustellaan yrittäjän eläkevakuutuksesta (YEL), kirjoittaa Finanssiala ry:n varatoimitusjohtaja Esko Kivisaari.