Hoidetaan pankkiasiat kotoa – vältetään koronan takia konttoreissa käyntiä!

Kuun vaihteessa moni pankkiasiakas saa eläkkeensä tai erilaisia tukia, ja toisaalta moni maksu tai lasku erääntyy. Pankit vetoavat asiakkaisiinsa, että pankkiasiat hoidettaisiin mahdollisuuksien mukaan kotoa, jotta koronavirus ei leviäisi muihin asiakkaisiin tai pankin henkilökuntaan. Moni pankki palvelee asiakkaitaan konttorissa vain ajanvarauksella.

Pankit pyytävät ihmisiä varmistamaan, että heidän erityisesti iäkkäät läheisensä pystyvät hoitamaan maksunsa ja nostamaan käteistä ilman konttorissa käyntiä. Myös pankit tarjoavat erityistä apua ja neuvontaa tukea tarvitseville.

”Jos vain mahdollista, nyt on tärkeää neuvoa ikääntyneitä läheisiä digitaalisessa pankkiasioinnissa. Tietenkin fyysisten kontaktien rajoitukset huomioiden”, sanoo Finanssiala ry:n viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Tuomo Yli-Huttula.

Käteistä voi nostaa maksukortilla automaattien lisäksi monista kaupoista, ja laskut voi maksaa e-laskulla tai siirtää kuluttomaan suoramaksuun. Esimerkiksi verkkopankkitunnukset on mahdollista hankkia soittamalla oman pankin asiakaspalveluun.

”Moni periaatteessa ihmiskontaktia vaativan asian voi hoitaa myös helposti ja turvallisesti ilman konttorissa käyntiä. Ennen konttoriin lähtöä kannattaa selvittää pankin verkkosivuilta tai soittamalla, voisiko asian hoitaa myös sähköisesti”, Yli-Huttula vinkkaa.

Monet pankit ovat lisänneet väkeä puhelin- ja chat-asiakaspalveluihinsa. Väenlisäyksestä huolimatta pankit toivovat asiakkailta kärsivällisyyttä, sillä palvelukanavat saattavat ruuhkautua.

Esimerkiksi Nordea kertoo, että sen asiakaspalveluun on koronakriisin puhjettua tullut jopa 60 prosenttia normaalia enemmän yhteydenottoja. Samaan aikaan konttoreissa käynti on vähentynyt.

”Muun muassa viime päivinä paljon kysymyksiä herättänyttä asuntolainan lyhennysvapaata pystyy hakemaan oman pankin verkkosivuilta ilman, että tarvitsee käydä konttorissa tai jonottaa puhelinpalveluun”, Yli-Huttula sanoo.

Pankkitunnukset mukaan – pienikin verkko-ostos saattaa ensi vuonna vaatia vahvan tunnistautumisen26.11.2020 06:30:00 EETTiedote

Vuodenvaihteen jälkeen kannattaa vahvaa tunnistusvälinettä, käytännössä pankkitunnuksia, pitää aina mukanaan. Tammikuun alussa 2021 päättyy toisen maksupalveludirektiivin (PSD2) siirtymäaika, ja vahvan tunnistamisen vaatimus koskee sen jälkeen kaikkea sähköisesti tapahtuvaa maksamista. Esimerkiksi pienikin mobiilikauppaosto tai vaikkapa polttoaineen maksaminen tankkaussovelluksella saattaa vaatia vahvan tunnistautumisen. Vahvan tunnistautumisen tarkoitus on lisätä maksamisen turvallisuutta ja kuluttajan suojaa.

Toisen työpaikalla ei voi käyttäytyä miten huvittaa – työnantajalle esitetään mahdollisuutta ilmoittaa laittomasta uhkauksesta21.11.2020 07:00:00 EETTiedote

Pankkien ja vakuutusyhtiöiden työntekijät kohtaavat päivittäin uhkailua, maalittamista ja jopa vainoamista sekä kasvotusten että puhelimessa tai sähköpostissa. Hallituksen esitys laittoman uhkauksen siirtymisestä virallisen syytteen alaiseksi on erittäin kannatettava: se antaa työnantajalle paremmat mahdollisuudet tukea ja auttaa työntekijöitään.

Työelämähankkeella vahvistetaan rahoitusalan uudistumiskykyä ja muutosvalmiutta11.11.2020 09:00:00 EETTiedote

Rahoitusalalla on käynnistetty yhteinen kehittämishanke, jolla pyritään vahvistamaan rahoitusalan yritysten ja niiden henkilöstön edellytyksiä uudistaa toiminta- ja työskentelytapojaan. Tarkoituksena on kerätä tietoa rahoitusalalla käyttöön otetuista uusista toimintatavoista ja työpaikkainnovaatioista erityisesti korona-aikana ja levittää näitä hyviä käytäntöjä sekä alan sisällä että vertaisaloille

Osakerahastoihin kertyi eniten uutta pääomaa lokakuussa9.11.2020 11:28:25 EETTiedote

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin lokakuussa nettomääräisesti 274 miljoonaa euroa. Rahastopääoma kuitenkin pieneni markkinakehityksen vuoksi. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli kuun lopussa 122 miljardia euroa. Rahastoraportti on kesäkuusta lähtien sisältänyt ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.

Korjaus aiempaan tiedotteeseen: Finanssialan yhteisöveropotti on 654 miljoonaa euroa3.11.2020 09:20:20 EETTiedote

3.11.2020 kello 8:50 lähettämämme tiedotteen koko finanssialan yhteisöveropotissa oli virhe: tarkentuneessa laskelmassa koko alan yhteenlaskettu yhteisöveron määrä nousi hieman ja on 654 miljoonaa euroa. Myös Finanssialan suurimmat yhtisöveron maksajat -väliotsikon alla olleessa LähiTapiolan maksamassa yhteisöveropotissa on virhe: oikea luku on 44,2 miljoonaa euroa. Liitteenä myös korjattu infografiikka.