Valvira

Hoiva-avustajien määrää mahdollista lisätä, mutta ensisijaista on edelleen palvelutarpeen mukainen henkilöstömäärä ja monipuolinen henkilöstörakenne

Jaa
Hoiva-avustajien määrää voidaan hoivakodeissa lisätä, kun vanhuspalvelulain mukainen henkilöstön vähimmäismitoitus nousee huhtikuun alusta. Välittömään asiakastyöhön osallistuvan henkilöstön vähimmäismitoitus on 1.4.2023 alkaen 0,65 työntekijää asiakasta kohden, jolloin uusi viitteellinen hoiva-avustajien määrä voi valvontaviranomaisten näkemyksen mukaan olla noin kaksi työntekijää kymmentä asiakasta kohden. Yhdessä työvuorossa voi työskennellä yksi hoiva-avustaja kahta sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöä kohden.
Kuvituskuva. Freepik.
Kuvituskuva. Freepik.

Valvontaviranomaiset korostavat, että hoiva-avustajien määrä on suuntaa antava.

”Hoiva-avustajien määrän arvioinnissa ensisijaista on asiakkaiden palvelutarpeet”, painottaa ylitarkastaja Anna Sihvola.

Hoiva-avustajien määrään vaikuttavat myös muun muassa hoivakodin koko, muun henkilöstön määrä ja toimitilat.

Henkilöstömitoituksen nousu ei myöskään saa tarkoittaa pelkästään hoiva-avustajien määrän lisäämistä.

”Tärkeämpää on henkilöstörakenteen ja osaamisen monipuolistaminen esimerkiksi geronomeilla, fysioterapeuteilla tai toimintaterapeuteilla”, Sihvola korostaa.

Hoiva-avustajien rooli avustavissa tehtävissä on tärkeä

Päävastuu iäkkään asiakkaan hoidosta ja huolenpidosta on aina sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöllä. Hoiva-avustajan tehtävät painottuvat avustaviin tehtäviin, jolloin ammattihenkilöillä on mahdollisuus käyttää työaikansa heidän koulutustaan ja osaamistaan vastaaviin tehtäviin.

Hoiva-avustajat voidaan laskea mukaan henkilöstömitoitukseen, kun he osallistuvat välittömään asiakastyöhön. Välittömässä asiakastyössä he voivat avustaa asiakkaita esimerkiksi peseytymisessä, pukeutumisessa, ruokailussa, liikkumisessa, ulkoilussa ja toimintakyvyn ylläpitämisessä.

Hoiva-avustaja ei ole sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilö, joten valvontaviranomaiset eivät voi häntä ammattihenkilönä valvoa.

Hyvinvointialueilla on ensisijainen velvollisuus valvoa

Henkilöstömitoituksen riittävyyden ja henkilöstörakenteen asianmukaisuuden valvonta on ensisijaisesti hyvinvointialueiden ja työnantajan vastuulla. Henkilöstön määrän, koulutuksen ja rakenteen on vastattava kaikkina aikoina ja kaikissa tilanteissa hoivakodin asiakkaiden määrää ja heidän toimintakykynsä edellyttämää palvelujen tarvetta.

Valvontaviranomaiset korostavat palveluntuottajan vastuuta siitä, että henkilöstörakenne on asianmukainen asiakkaiden tarpeisiin ja määrään nähden. Palveluntuottajan on omavalvonnan keinon huolehdittava, että hoiva-avustajilla on asianmukainen koulutus ja tarvittava osaaminen työtehtäviin. Palveluntuottaja arvioi myös työsuhteessa olevan hoiva-avustajaopiskelijan osaamisen riittävyyden välittömään asiakastyöhön.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Ylitarkastaja Anssi Tulkki, Valvira, 0295 209 347
Ylitarkastaja Mervi Lukkarinen, Valvira, 0295 209 341
Ylitarkastaja Anna Sihvola, Valvira, 0295 209 389 (3.4.2023 alkaen)
Ylitarkastaja Mari Metsävainio, Itä-Suomen aluehallintovirasto, 0295 016 800
Ylitarkastaja Merja Isoaho, Pohjois-Suomen aluehallintovirasto, 0295 017 047

Kuvat

Kuvituskuva. Freepik.
Kuvituskuva. Freepik.
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Valvira
Valvira
PL 43
00521 Helsinki

http://www.valvira.fi

Valvira on sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan keskusvirasto. Valvomme sosiaali- ja terveydenhuollon, varhaiskasvatuksen, alkoholielinkeinon sekä ympäristöterveydenhuollon toiminnan asianmukaisuutta.  Myönnämme sosiaali- ja terveydenhuollon hallinnonalan lupia ja ohjaamme aluehallintovirastoja, jotta lupa-, ohjaus- ja valvontakäytännöt olisivat yhdenmukaisia koko maassa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Valvira

Sote-palveluntuottajien rekisteröintihakemusruuhkan purku jatkuu29.2.2024 15:25:43 EET | Tiedote

Sote-palveluntuottajien rekisteröintihakemuksia uuteen Soteri-rekisteriin tulee edelleen runsaasti ja niiden käsittely kestää pitkään. Hakemuksia on saatu ratkaistua yhteensä yli 600, mutta jonossa olevien määrä on kasvanut entisestään. Tällä hetkellä käsittelyä odottaa noin 2950 hakemusta. Valviran ja aluehallintovirastojen yhteinen palveluntuottajarekisteri Soteri on ollut käytössä nyt kaksi kuukautta.

Yksityisten sote-palveluntuottajien rekisteröintihakemuksia on jonossa noin 2000 – käsittely pahasti ruuhkautunut31.1.2024 08:39:40 EET | Tiedote

Yksityiset sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajat joutuvat nyt odottamaan tavallista pidempään ennen kuin pääsevät aloittamaan toimintansa. Lain mukaan yksityiset palveluntuottajat eivät saa aloittaa toimintaansa ennen kuin palveluntuottaja ja sen palveluyksiköt on rekisteröity Valviran ylläpitämään, uuteen Soteri-rekisteriin. Tällä hetkellä rekisteröintihakemusten käsittely on valitettavasti pahasti ruuhkautunut Valvirassa ja aluehallintovirastoissa. Yksittäisen rekisteröintihakemuksen käsittely voi enimmillään kestää jopa useita kuukausia.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye