HOK-Elannolle Vuoden rekrytointiteko 2020

HOK-Elannon ravintolahenkilökunnan työllistyminen kaupan alalle keväällä 2020 valittiin Vuoden rekrytointiteoksi Rekrygaalassa 5.11.

Rekrytointiteko voi olla mikä tahansa edellisten 12 kk aikana tehty teko, jolla on rekrytoinnin keinoin saatu suoraan tai välillisesti aikaan myönteisiä vaikutuksia yksilöiden, yhteisöjen tai yhteiskunnan kannalta.

800 ravintola-alan ammattilaista työllistyi kauppaan

Kun koronan aiheuttamat poikkeustoimet sulkivat ravintolat keväällä, tarve ravintola-alan työntekijöille väheni dramaattisesti samalla kun kauppojen asiakasmäärät kasvoivat. Kun työt ravintoloissa olivat loppumassa, tarjosi HOK-Elanto parin vuorokauden sisällä ravintola-ammattilaisilleen mahdollisuuden siirtyä kaupan alalle turvaamaan asiakkaiden ruokahuoltoa.

- Tavoitteena oli, ettei yhtäkään HOK-Elannon ravintolatyöntekijää tarvitsisi lomauttaa, mihin mahtavalla yhteistyöoperaatiolla päästiinkin. Monialayrityksessä tämä oli onneksi mahdollista, HOK-Elannon ravintolatoimialan johtaja Henriikka Puolanne toteaa.

HOK-Elannon henkilökunta niin kaupoissa kuin ravintoloissa suhtautui asiaan positiivisesti. Muutama ravintolatyöntekijä jäi pysyvästikin kaupan puolelle töihin. Keväällä nopeasti käyttöön otettu ja hyväksi havaittu toimintamalli on Puolanteen mukaan käyttökelpoinen tulevaisuudessakin ja sitä on jo hieman muokattuna tänä syksynä käytettykin epidemiatilanteen kiihdyttyä.

Konkreettisia tuloksia kahdessa vuorokaudessa

Rekrygaalan tuomariston arvion mukaan HOK-Elannon teko osoitti ketterää toimintaa kriisitilanteessa sekä harvinaislaatuista muutosvalmiutta ja aitoa huolenpitoa omista työntekijöistä.
- Nopea toiminta teki vaikutuksen ja tuotti konkreettisia tuloksia. Kahdessa vuorokaudessa ei yleensä muuteta näin monen ihmisen tilannetta parempaan, tuomariston puheenjohtaja Juha Toivola arvioi.

Vuoden rekrytointiteko palkittiin kolmatta kertaa, tällä kertaa virtuaalisesti, järjestetyssä Rekrygaalassa 5.11.2020. Gaalassa palkittiin myös paras rekrytointikampanja, vuoden rekrytoija sekä alan kehittäjä. Rekrygaalan järjestää Duunitori, yhteistyökumppaneinaan Henkilöstöjohdon ryhmä Henry, Henkilöstöpalveluyritysten liitto HPL, HR-viesti sekä työ- ja elinkeinoministeriö.

Henriikka Puolanne, toimialajohtaja, 010 76 60642
Antero Levänen, henkilöstöjohtaja, 01076 60110
Veli-Matti Liimatainen, toimitusjohtaja, 010 76 60700

Kaupintie 14, PL 53

HOK-Elanto tuottaa etuja ja palveluja pääkaupunkiseudun ja lähialueiden asukkaille. Toimialueemme kattaa Espoon, Helsingin, Hyvinkään, Järvenpään, Keravan, Mäntsälän, Nurmijärven, Tuusulan ja Vantaan. Marketteja, tavarataloja, ravintoloita, liikennemyymälöitä ja muita toimipaikkoja alueellamme on yli 320.

HOK-Elannon ravintoloilta 10 000 euroa MIELI ry:lle20.11.2020 10:41:25 EETTiedote

Osassa HOK-Elannon ravintoloita on ollut perinteenä huomioida uskollisia kanta-asiakkaita pikkujouluilla. - Koronarajoitusten takia joudumme valitettavasti perumaan kanta-asiakastilaisuudet tältä vuodelta. Sen sijaan lahjoitamme tilaisuuksiin varatun summan, 10 000 euroa, meille tärkeään asiaan: MIELI ry:n Kriisipuhelimeen. Toivomme, että kaikki saisivat viettää tänä vuonna turvallista joulua, aluejohtaja Satu Rytkönen toteaa. Kriisipuhelin tarjoaa keskusteluapua akuutissa avun tarpeessa ja kriisissä oleville ja heidän läheisilleen. Päivystäjä auttaa soittajaa pohtimaan keinoja oman tilanteen helpottamiseksi, omien voimavarojen löytämiseksi ja ongelmien ratkaisemiseksi. Kriisipuhelimen periaatteet ovat nimettömyys, kunnioitus ja arvostava kohtaaminen sekä luottamus. Keskustelun keskiössä kriisi, jota käsitellään lähtökohtaisesti yhdessä puhelinkeskustelussa. Valtakunnallinen kriisipuhelin päivystää 24/7 numerossa 09 2525 0111

Oluthuoneet 30 vuotta: Kolmen hanan tarjonnasta satojen oluiden maistattajiksi24.9.2020 10:00:00 EESTTiedote

Tänä vuonna tulee kuluneeksi 30 vuotta siitä, kun ensimmäinen HOK-Elannon oluthuone avasi ovensa. Ravintolapäälliköt Petri Loponen ja Vessu Juvonen ovat nähneet olutkulttuurin murroksen tiskin takaa ja listaavat tämän päivän oluttrendit vuosikymmenten kokemuksella. Oluthuoneista etsitään nykyään yhä enemmän ideoita ja elämyksiä. Käsillä on toinenkin murros: alkoholittomien oluiden suosio jatkaa kasvuaan.

S-ryhmä vahvistaa nuorten työelämä- ja digitaitoja Duuni- ja Harkkapassilla – HOK-Elannolla oma syvennetty verkkokoulutus22.9.2020 11:33:58 EESTTiedote

S-ryhmä työllistää vuosittain tuhansia nuoria toimipaikoissaan kausiapulaisina ja harjoittelijoina. Duuni- ja Harkkapassi ovat uusia työkaluja, joiden avulla eri toimialoilla työskentelevät nuoret perehtyvät työelämätaitoihin, työturvallisuuteen ja esimerkiksi työhyvinvointiin. Itseopiskeltavalle työelämätiedolle on ollut COVID-19-koronaviruksen värittämänä poikkeusvuonna erityinen tilaus.

Ruoan verkkotilaamisesta tuli pääkaupunkiseudulla tapa – S-marketit vahvistamaan kasvavaa ruoan verkkokauppaa15.9.2020 09:00:00 EESTTiedote

Pääkaupunkiseudulla toimiva HOK-Elanto jatkaa verkkokauppapalveluidensa vahvistamista. Syyskuun aikana myös kymmenen S-marketia aloittaa ruokatilausten kotiinkuljetukset Helsingissä, Espoossa, Vantaalla ja Tuusulassa. Koronakevät moninkertaisti ruoan verkkokauppatilaukset pääkaupunkiseudulla. Kysyntäpiikki tasoittui, mutta ruoan nettitilaaminen jäi tavaksi.