HOK-Elannolle Vuoden rekrytointiteko 2020

HOK-Elannon ravintolahenkilökunnan työllistyminen kaupan alalle keväällä 2020 valittiin Vuoden rekrytointiteoksi Rekrygaalassa 5.11.

Rekrytointiteko voi olla mikä tahansa edellisten 12 kk aikana tehty teko, jolla on rekrytoinnin keinoin saatu suoraan tai välillisesti aikaan myönteisiä vaikutuksia yksilöiden, yhteisöjen tai yhteiskunnan kannalta.

800 ravintola-alan ammattilaista työllistyi kauppaan

Kun koronan aiheuttamat poikkeustoimet sulkivat ravintolat keväällä, tarve ravintola-alan työntekijöille väheni dramaattisesti samalla kun kauppojen asiakasmäärät kasvoivat. Kun työt ravintoloissa olivat loppumassa, tarjosi HOK-Elanto parin vuorokauden sisällä ravintola-ammattilaisilleen mahdollisuuden siirtyä kaupan alalle turvaamaan asiakkaiden ruokahuoltoa.

- Tavoitteena oli, ettei yhtäkään HOK-Elannon ravintolatyöntekijää tarvitsisi lomauttaa, mihin mahtavalla yhteistyöoperaatiolla päästiinkin. Monialayrityksessä tämä oli onneksi mahdollista, HOK-Elannon ravintolatoimialan johtaja Henriikka Puolanne toteaa.

HOK-Elannon henkilökunta niin kaupoissa kuin ravintoloissa suhtautui asiaan positiivisesti. Muutama ravintolatyöntekijä jäi pysyvästikin kaupan puolelle töihin. Keväällä nopeasti käyttöön otettu ja hyväksi havaittu toimintamalli on Puolanteen mukaan käyttökelpoinen tulevaisuudessakin ja sitä on jo hieman muokattuna tänä syksynä käytettykin epidemiatilanteen kiihdyttyä.

Konkreettisia tuloksia kahdessa vuorokaudessa

Rekrygaalan tuomariston arvion mukaan HOK-Elannon teko osoitti ketterää toimintaa kriisitilanteessa sekä harvinaislaatuista muutosvalmiutta ja aitoa huolenpitoa omista työntekijöistä.
- Nopea toiminta teki vaikutuksen ja tuotti konkreettisia tuloksia. Kahdessa vuorokaudessa ei yleensä muuteta näin monen ihmisen tilannetta parempaan, tuomariston puheenjohtaja Juha Toivola arvioi.

Vuoden rekrytointiteko palkittiin kolmatta kertaa, tällä kertaa virtuaalisesti, järjestetyssä Rekrygaalassa 5.11.2020. Gaalassa palkittiin myös paras rekrytointikampanja, vuoden rekrytoija sekä alan kehittäjä. Rekrygaalan järjestää Duunitori, yhteistyökumppaneinaan Henkilöstöjohdon ryhmä Henry, Henkilöstöpalveluyritysten liitto HPL, HR-viesti sekä työ- ja elinkeinoministeriö.

Henriikka Puolanne, toimialajohtaja, 010 76 60642
Antero Levänen, henkilöstöjohtaja, 01076 60110
Veli-Matti Liimatainen, toimitusjohtaja, 010 76 60700

HOK-Elanto rekrytoi satoja kaupan ja ravintoloiden ammattilaisia 2.7.2021 10:00:00 EEST | Tiedote