HOK-Elannon vaalit 2020: Ääniä 121 002, reilusti yli puolet netin kautta

HOK-Elannon edustajiston vaaleissa äänesti kaikkiaan 121 002 asiakasomistajaa, ja äänestysaktiivisuus nousi 19,3 prosenttiin. Mahdollisuutta äänestää netin kautta käytti kaikkiaan 66 251 jäsentä eli 54,8 prosenttia äänestäneistä (edellisissä vaaleissa netin kautta äänesti 46,3 %).

Osuuskauppa on aidosti demokraattisesti hallittu yritys, jonka ylimmässä päättävässä elimessä vaikuttavat asiakasomistajien vaaleilla valitsemat edustajat. HOK-Elannon toimialueen kunnista edustajia valittiin Espoosta, Helsingistä, Hyvinkäältä, Järvenpäästä, Keravalta, Nurmijärveltä ja Vantaalta. Ahkerimmin äänestettiin Helsingissä ja Keravalla.

– On tärkeää, että edustajiston kokoonpano vastaa laajan omistajakunnan näkemyksiä osuuskaupan hallinnosta. Edustajistolla on sääntömääräisten tehtävien lisäksi mahdollisuus nostaa esiin asiakasomistajien arkeen vaikuttavia ajankohtaisia teemoja, HOK-Elannon toimitusjohtaja Veli-Matti Liimatainen linjaa.

Vaaleissa oli kaikkiaan lähes 630 000 äänioikeutettua, noin 40 000 enemmän kuin edellisissä vuonna 2016 toimitetuissa vaaleissa. HOK-Elannon vaaleissa oli nyt jo neljättä kertaa käytössä mahdollisuus äänestää verkossa. Vaalipalvelukokonaisuuden tuotti Edita Prima Oy. Äänestäjä tunnistautui nettiäänestykseen pankkitunnuksillaan tai mobiilivarmenteella. Postiäänikuorissa oli erityinen koodi. Näin varmistettiin äänestäjän vaalisalaisuuden säilyminen sekä se, ettei kukaan päässyt äänestämään vaaleissa kahdesti. Mitätöityjen äänien määrä oli 294. Annettua ääntä ei sen sijaan voitu missään vaiheessa yhdistää äänestäjään.

Osallistuminen vaaleihin oli tehty helpoksi mahdollistamalla sekä nettiäänestys että perinteisempi postiäänestys. Jos äänestäjä olisi äänestänyt sekä netissä että postitse, olisi nettiääni jäänyt voimaan.

24 uutta edustajiston jäsentä, naisenemmistö vahvistui

HOK-Elannon edustajiston vaaleissa valittiin Suomen laajimmin omistetun yrityksen ylin päättävä elin. Osuuskaupan 60-jäsenisen edustajiston toimikausi on neljä vuotta. Uusia edustajiston jäseniä on valittujen joukossa 24 (25), joista osa on ollut mukana varaedustajina aiemmin. Edustajistoon valittiin 35 (32) naista ja 25 (28) miestä.

Eniten ääniä saaneet kymmenen ehdokasta olivat:

Heinäluoma

Kauma

Pia

770

Edustajistoon valittiin seuraavat henkilöt lopullisen vertausluvun mukaisessa järjestyksessä:

Heinäluoma Eveliina

Ebeling Mika

pastori, raamattukouluttaja

407

Edustajiston jäsenten lisäksi vaaleissa valittiin 60 varajäsentä. Heidän nimensä, vaalien tulokset kokonaisuudessaan ja kaikkien ehdokkaiden saamat äänimäärät on julkaistu osoitteissa osuuskauppavaalit.fi/hok-elanto

Vuoden ostokset 12 000 € kolmelle voittajalle

Kaikkien äänestäneiden kesken arvottiin vuoden ostokset à 12 000 € kolmelle voittajalle. Arpaonni suosi seuraavia: Sauli Sydänmetsä, Pyhäntä; Marleena Lehtinen, Vantaa; Jorma Hattula, Helsinki.

Internetissä äänestäneet osallistuivat myös lisäarvontaan, jossa palkintoina oli 100 € arvoinen ravintolalahjakortti 50 voittajalle. Voittajille on ilmoitettu henkilökohtaisesti.

S-ryhmän suurin osuuskauppa HOK-Elanto on yli 660 000 asiakasomistajan oma osuuskauppa, jonka liikevaihto vuonna 2022 oli 2,4 miljardia euroa. HOK-Elannossa työskentelee yli 6 700 henkeä, ja osuuskaupan monipuolisia palveluita käyttää vuosittain yli 150 miljoonaa asiakasta Espoossa, Helsingissä, Hyvinkäällä, Järvenpäässä, Keravalla, Mäntsälässä, Nurmijärvellä, Tuusulassa ja Vantaalla.

Kun kaikki Alepat, S-marketit, Prismat, Food Market Herkut, ravintolat, ABC-asemat ja latauspisteet, Sokokset ja Sokos Emotion -myymälät, Hautaus- ja lakipalvelupisteet sekä Omistajapalvelupisteet lasketaan yhteen, toimipaikkoja HOK-Elannolla on yli 400.

HOK-Elanto Liiketoiminta Oy:n Alepa-ketjun muutosneuvottelut ovat päättyneet27.3.2024 15:00:00 EET | Tiedote

HOK-Elanto Liiketoiminta Oy on saanut päätökseen tammikuussa alkaneet muutosneuvottelut. Muutosneuvottelut koskivat Alepa-ketjun myymäläpäälliköitä. Muutosneuvottelut käytiin toimintojen uudelleenorganisoimistarpeesta johtuvista syistä. Myymäläpäällikkötehtävien alkuperäinen vähennystarve muutosneuvotteluesityksessä oli 65. Neuvottelujen aikana suunnitelma tarkentui henkilöstöltä tulleiden hyvien ratkaisuehdotusten mukaisesti siten, että lopullinen vähennystarve myymäläpäällikkötehtävistä on 52. Kaikille päättyvistä tehtävistä irtisanotuille on tarjottu muita työtehtäviä HOK-Elannon palveluksesta. Muutoksella ei ole vaikutusta Alepa-myymälöiden lukumäärään. Lähikaupan rooli asiakkaiden arjessa on murroksessa. HOK-Elannon tavoitteena on uudistaa Alepa-ketjua strategiansa mukaisesti vastaamaan yhä vahvemmin muuttuvaan kuluttajakäyttäytymiseen, ja varmistaa edellytykset tulevaisuuden menestykselliseen liiketoimintaan. Muutosneuvotteluilla haettiin Alepalle yhtenäisempää ja tehokkaampaa jo