HOK-Elanto osti Kappelin

Esplanadin puistossa sijaitseva ravintola Kappeli siirtyi HOK-Elannon omistukseen tiistaina 25. elokuuta 2020. Kauppasumma on 20 miljoonaa euroa. Samanaikaisesti allekirjoitettiin vuokrasopimus noin 1 500 m²:n maa-alasta, jolla rakennus sijaitsee.

Kulttuurihistoriallisesti arvokas rakennus on pinta-alaltaan noin 1100 m2. Rakennus vaatii peruskorjauksen, josta kauppakirjan mukaan vastaa rakennuksen ostaja. Koska kyseessä on suojeltu arvorakennus, on remontti toteutettava tiiviissä yhteistyössä kaupungin kanssa.

- Rakennuksen nykyisenä vuokralaisena HOK-Elanto on jo suorittanut osan vaadittavista korjauksista, mutta valtava urakka on vielä edessä. Aloitamme peruskorjaushankkeen valmistelun välittömästi. Hankkeen kustannusarvio tarkentuu suunnittelun edetessä. Useista miljoonista puhutaan joka tapauksessa, HOK-Elannon kiinteistöjohtaja Jyrki Karjalainen toteaa.

Nykyaikainen 150-vuotias

Kappeli aloitti toimintansa vuonna 1867. HOK-Elanto (Elanto ennen HOK:n ja Elannon fuusiota vuonna 2004) on harjoittanut kahvila- ja ravintolatoimintaa kiinteistössä 44 vuoden ajan. Kappeli on yksi HOK-Elannon ravintoloiden lippulaivoista.
- Kappeli on oikeastaan noudattanut jo vuosikymmenien ajan nykytrendiä, jossa yhden katon alla on monta erilaista tunnelmaa, Kappelissa vieläpä vuoden jokaisena päivänä. Kappelissa on valkoisten liinojen ruokaravintola, tunnelmallinen baari ja valoisa kahvila, unohtamatta tietysti Espan kesäkeidasta eli Kappelin terassia, HOK-Elannon ravintolatoimialan johtaja Henriikka Puolanne hehkuttaa.
Remontin yhteydessä tullaan myös toimintaa kehittämään.
- Vaalimme klassikon perinteitä, mutta tuomme siihen myös rohkeasti uutta, Puolanne lupaa.

HOK-Elanto voitti tarjouskilpailun

- Helsingin kaupunki haluaa pitää arvokkaat rakennukset kunnossa ja yleisessä käytössä. Kaupungin toimitilastrategian mukaan kaupunki harjoittaa aktiivista omistajapolitiikkaa luopumalla tiloista, joita se ei tarvitse omassa palvelutuotannossaan ja joiden omistamiseen ei liity muita strategisia syitä tai pitkän tähtäimen palvelutarpeita, toteaa yksikön päällikkö Markku Metsäranta Helsingin kaupungin toimitilavuokrauksesta.

Kaupunki kutsui tarjouskilpailuun yli 50 toimijaa, joista 22 allekirjoitti salassapitosopimuksen ja sai kohteen myyntiesitteen. Tarjouksen lähetti lopulta kolme toimijaa. Näistä HOK-Elannon tarjous oli kaupunkiympäristölautakunnan arvion mukaan selvästi paras.

kiinteistöjohtaja Jyrki Karjalainen, p. 010 76 60195
ravintolatoimialan johtaja Henriikka Puolanne, p. 010 76 60642

Kaupintie 14, PL 53

HOK-Elanto tuottaa etuja ja palveluja pääkaupunkiseudun ja lähialueiden asukkaille. Toimialueemme kattaa Espoon, Helsingin, Hyvinkään, Järvenpään, Keravan, Mäntsälän, Nurmijärven, Tuusulan ja Vantaan. Marketteja, tavarataloja, ravintoloita, liikennemyymälöitä ja muita toimipaikkoja alueellamme on yli 320.

Ruoan verkkotilaamisesta tuli pääkaupunkiseudulla tapa – S-marketit vahvistamaan kasvavaa ruoan verkkokauppaa15.9.2020 09:00:00 EESTTiedote

Pääkaupunkiseudulla toimiva HOK-Elanto jatkaa verkkokauppapalveluidensa vahvistamista. Syyskuun aikana myös kymmenen S-marketia aloittaa ruokatilausten kotiinkuljetukset Helsingissä, Espoossa, Vantaalla ja Tuusulassa. Koronakevät moninkertaisti ruoan verkkokauppatilaukset pääkaupunkiseudulla. Kysyntäpiikki tasoittui, mutta ruoan nettitilaaminen jäi tavaksi.

S-marketin marketpäällikkö paljastaa: tässä ovat kaupoissa eniten hävikkiä aiheuttavat ruuat – näin jokainen voi vaikuttaa hävikin syntymiseen omalla kauppareissullaan3.9.2020 10:00:00 EESTTiedote

Pääkaupunkiseudulla toimivan HOK-Elannon ruokakaupoissa ja ravintoloissa ruokahävikkiä on vähennetty merkittävästi jo vuosien ajan, ja kehitystyö hävikin minimoimiseksi jatkuu edelleen. Marketin ja ravintolan uraauurtavaan yhteistyöhön perustuvan Happy Farmer -ravintolaperheen kaltaiset uudet avaukset tuovat tarjolle yhä tehokkaampia tapoja hävikinvastaiseen työhön, jossa myös asiakkaat voivat tehdä osansa.

S-market Sokos Helsinki koki täydellisen muodonmuutoksen – uusi ruokakulma avautuu6.8.2020 11:02:00 EESTTiedote

Lattiasta kattoon uudistettu S-market Sokos Helsinki viettää avajaisiaan torstaina 6.8. ja hyppää kesän remontin jälkeen kertaheitolla uuteen aikaan. Kaikki pääkaupunkiseudun S-marketit uudistetaan ja Sokos Helsingin myymälä on uudistuksista laajimpia. Myymälä aloittaa myös uudenlaisen yhteistyön hävikkiruoka-aineiden hyödyntämiseksi yläkerran Happy Farmer -ravintolaperheen kanssa.