HOK-Elanto tarjoaa henkilöstölleen valmennusta mielen ensiaputaidoista

HOK-Elanto jatkaa henkilöstönsä hyvinvoinnin edistämiseen tähtäävää ennaltaehkäisevää työtään tuomalla mielen taidot osaksi henkilökuntansa ensiapuvalmiuksia. Henkilökunnan uudistetuissa työturvallisuuden kertauskoulutuksissa sukelletaan perinteisten ensiaputaitojen ja työergonomian ohella mielen hyvinvointiin sekä normalisoidaan mielenterveyden haasteita.

HOK-Elannon organisaatiopsykologi Maija Suokas.

Viime vuosien aikana mielenterveyteen liittyvien sairauspoissaolojen määrä on lisääntynyt työpaikoilla. Erityisesti nuorten kasvava ahdistuneisuus on noussut haasteeksi maailmanlaajuisesti. HOK-Elanto, S-ryhmän suurin alueosuuskauppa, on Suomen ensimmäisiä kaupan alan yrityksiä, joka on tarttunut toimeen muun muassa palkkaamalla oman organisaatiopsykologin. Hänen tehtävänään on tukea henkilöstön hyvinvoinnin kehittämistä sekä tuoda mielenterveysasiat näkyväksi osaksi koko työyhteisön arkea.

Tänä syksynä HOK-Elanto on ryhtynyt tarjoamaan henkilöstölleen valmennusta mielen ensiaputaidoista. Kyseessä on uniikki koulutussessio, jonka suunnittelusta ja toteutuksesta HOK-Elannon oma organisaatiopsykologi Maija Suokas vastaa.

Uudistetuilla koulutuksilla varmistetaan henkilökunnan monipuolinen ensiapuosaaminen

Suurin osa HOK-Elannon työntekijöistä suorittaa työssä aloittaessaan S-ryhmäläisille tarkoitetun Turvapassi-turvallisuuskoulutuksen. Turvapassi pitää sisällään alkusammutus-, ensiapu- ja uhkatilannetietoutta ja käytännön harjoitteita sekä ajankohtaista turvallisuustietoutta liittyen omaan työympäristöön. Hokelantolaiset kertaavat turvallisuuskoulutuksen sisältöjä kolmen vuoden välein ryhmäkoulutuksissa. Vuosittain kertauskoulutuksen suorittaa yhteensä noin 600 hokelantolaista.

Työturvallisuuden kertauskoulutuksissa mielen taitoja ja mielen ensiapua käsitellään Suokkaan koostaman harjoituskirjan johdolla. Koulutusosio muodostuu erilaisista ryhmätehtävistä sekä yhdessä käytävästä keskustelusta.

– Haluamme osallistaa kaikki hokelantolaiset pohtimaan yhdessä mielenterveyteen liittyviä asioita, sillä niin voimme synnyttää avoimempaa keskustelukulttuuria työyhteisöömme. Tähän tarpeeseen HOK-Elannon työturvallisuuskoulutuksen kertauspäivät tarjoavat meille erittäin hyvän alustan, Suokas sanoo.

Mielen taidot rakentavat mielenterveyttä

Työskentely palvelualalla vaatii kykyä sietää kiirettä ja painetta, ja työ voi olla monin tavoin kuormittavaa. Mielenterveyttä, kuten fyysistäkin terveyttä, voidaan kuitenkin vahvistaa mielen taidoilla.

– Mielen taidot ovat niitä arkipäivän keinoja, jotka lisäävät ja vahvistavat mielen hyvinvointia. Samoin kuin esimerkiksi venyttely virkistää kehoa, mieltä voi virkistää tunnetaidoilla, tietoisuustaidoilla ja toimivalla vuorovaikutuksella. Mielen hyvinvoinnin pohjana toimivat yleiset arjen hyvinvointitaidot, kuten riittävä uni, ravinto, liikkuminen, ihmissuhteet, työ sekä harrastukset. Mielen ensiapua voi luonnollisesti tarjota myös toiselle huomioimalla hänet, ottamalla huolen puheeksi, tarjoamalla tukea tai kannustamalla avun piiriin, Suokas kertoo.

Esihenkilöiden valmiudet ovat avainasemassa mielenterveyspoissaolojen ennaltaehkäisyssä

Henkilöstön mielen taitojen vahvistamisen lisäksi HOK-Elanto panostaa esihenkilöiden mielen hyvinvoinnin johtamisosaamisen sekä heidän voimavarojensa vahvistamiseen. Avoimemman kulttuurin ja osaamisen kehittämisen rinnalla koko henkilöstöllä on tarvittaessa tukenaan hyvät työterveyden palvelut lyhytpsykoterapiasta lähtien, jos mieli kaipaa hoitoa.

– Olemme pääkaupunkiseudun suuri työllistäjä 6500-henkisellä organisaatiollamme. Lisäksi reilu kolmannes kaupoissa ja ravintoloissa työskentelevästä henkilökunnastamme on alle 30-vuotiaita, jotka ovat usein joko ensimmäisessä työpaikassaan, opiskelevat töiden ohella tai asuvat ensikertaa omillaan. Meillä on työnantajana tärkeä tehtävä tarjota monipuolisia ja ennaltaehkäiseviä keinoja jokaisen oman hyvinvoinnin tueksi, HOK-Elannon työhyvinvointipäällikkö Marja Kuusisto sanoo.

– Pitkällä tähtäimellä tavoitteenamme on rakentaa työyhteisöömme luottamuksen ilmapiiriä, jossa mielen voinnista voidaan puhua avoimesti ja siten saada tarvittavaa tukea jo mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, Kuusisto jatkaa.

Osoituksena sitoutumisesta henkilöstön mielenterveyden edistämiseen MIELI ry myönsi keväällä 2022 HOK-Elannolle Hyvän mielen työpaikka® -tunnustuksen. Merkin saaminen edellyttää, että mielenterveyden edistämistä johdetaan suunnitelmallisesti, työpaikan arkikäytännöt tukevat mielenterveyttä ja työntekijöiden mielenterveyttä pystytään tukemaan erilaisissa elämäntilanteissa.

HOK-Elannon organisaatiopsykologi Maija Suokas.

HOK-Elanto on S-ryhmän suurin alueosuuskauppa, jonka omistavat sen yli 650 000 asiakasomistajataloutta. Vuosittainen liikevaihtomme on yli 2 miljardia euroa ja meillä työskentelee noin 6 500 hok-elantolaista.

HOK-Elanto tuottaa etuja ja palveluja pääkaupunkiseudun ja lähialueiden asukkaille. Toimialueemme kattaa Espoon, Helsingin, Hyvinkään, Järvenpään, Keravan, Mäntsälän, Nurmijärven, Tuusulan ja Vantaan. Marketteja, tavarataloja, ravintoloita, liikenneasemia ja muita toimipaikkoja alueellamme on yli 360.

Ravintola Salve uudistui. Merimieshenkisessä kortteliravintolassa viihdytään porukalla ja usein.7.11.2022 09:00:00 EET | Tiedote

Merimiesten kantapaikkana Helsingin Hietalahdenrannassa 125 vuotta sitten avautunut ravintola Salve raikasti sisustustaan ja ruokalistaansa. Uskollisen kanta-asiakaskunnan omaava ravintola keräsi myös asiakkaiden toiveita uudistuksen alla. Isot pyöreät pöydät, käsinojalliset tuolit, merimiesravintolan sielu sekä ruokalistalta silakat, lihapullat, lohikeitto ja wieninleike haluttiin säilyttää. Uudistettu ravintola on nyt auki.

Prisma Hyvinkään uudistus valmistui: Ruokatorille tarjolle ravintolatason annoksia ja myymälän energiankulutus puolittui1.11.2022 07:00:00 EET | Tiedote

Prisma Hyvinkään laaja uudistushanke on valmistunut lokakuun lopussa. Hyvinkääläisten toiveisiin on vastattu muun muassa Kerää & Skannaa -palvelulla sekä tuomalla Ruokatorin valikoimaan sushia, kanansiipiä ja paikan päällä savustettua kalaa. Usean miljoonan investoinnissa myymälämiljöö päivittyi modernimmaksi ja myymälässä tehtiin merkittäviä energiansäästötoimia.

Alepan ja Starshipin kuljetusrobottipilotti päätökseen – keskustelut käynnissä seuraavasta vaiheesta ja suunnitelmista ensi vuodelle30.10.2022 18:00:00 EET | Tiedote

Espoon kaduilla huhtikuusta alkaen huristelleet sympaattiset kuljetusrobotit ovat saaneet osakseen paljon ihastusta, ja ne ovat toimittaneet tuhansia tilauksia asiakkaille. Nyt Alepan ja Starship Technologiesin onnistunut pilotti on saatu päätökseen ja keskustelut sekä suunnittelu robottikuljetuspalvelujen seuraavasta vaiheesta ensi vuonna ovat käynnissä.

HOK-Elanto rakentaa Vantaalle jättimäisen, yli 100 robotilla automatisoidun ruoan verkkokaupan keräilykeskuksen – mahdollistaa nykyisen toimituskapasiteetin tuplaamisen28.10.2022 11:00:00 EEST | Tiedote

S-ryhmän suurin alueosuuskauppa ja ruoan verkkokaupan markkinajohtaja HOK-Elanto rakentaa Vantaalle jättimäisen, automaatioteknologiaa hyödyntävän ruoan verkkokaupan keräilykeskuksen. Vuoden 2024 aikana valmistuvasta ja kymmeniä miljoonia euroja maksavasta keskuksesta tullaan toimittamaan pääkaupunkiseudun ja lähikuntien asiakkaille tuhansia tilauksia päivässä ja yli 100 robotin lisäksi se tulee työllistämään Vantaalla jopa 200 ihmistä.