HOK-Elanto

HOK-Elanto toimitti viime vuonna lähes miljoona ruoan verkkokauppatilausta – näillä alueilla verkkokauppa vetää eniten

Jaa
Ruoan verkkokauppa on ollut vahvassa kasvussa jo yli kahden vuoden ajan. Vuonna 2021 HOK-Elannon asiakkaat tekivät lähes miljoona ruoan verkkokaupan tilausta ja myynti harppasi 53 prosenttia edellisvuodesta siivittäen HOK-Elannon ruoan verkkokaupan markkinajohtajaksi alueellaan. Tarkempi katsaus HOK-Elannon myyntidataan osoittaa, että ruoan verkkokaupan käyttö korostuu etenkin pientalovaltaisilla alueilla ja lapsiperheiden keskuudessa.
Alueet, joilla HOK-Elannon ruoan verkkokauppaa käytetään eniten.
Alueet, joilla HOK-Elannon ruoan verkkokauppaa käytetään eniten.

Viime vuonna S-ryhmän suurimman alueosuuskaupan HOK-Elannon asiakkaat tekivät lähes miljoona ruoan verkkokaupan tilausta, mikä vastaa noin 20 000 tilausta viikossa. HOK-Elannon toiminta-alueen aktiivisimmat verkkokauppatilaajat löytyvät Hyvinkään Metsäkaltevasta, jossa verkkokauppaa käyttävien talouksien osuus on yli 17 prosenttia kaikista alueen talouksista. Myös Espoon Uusmäen (yli 15 prosenttia) ja Helsingin Kaitalahden (yli 12 prosenttia) kaupunginosien asukkaat tilaavat ruokatarpeensa verkosta selvästi useammin verrattuna muihin HOK-Elannon toiminta-alueen talouksiin.

– Aktiivisimmin ruoan verkkokauppaa käyttävien kaupunginosien yhdistävä tekijä on pientalovaltaisuus ja isomman kivijalkakaupan puuttuminen alueen lähipalvelutarjonnasta. Yhtä suurta verkko-ostamisen osuutta ei ole havaittavissa esimerkiksi kantakaupungin alueella Punavuoressa, Töölössä tai Sörnäisissä. Osittain tämä selittyy laajalla kivijalkaverkostolla, mutta myös alueiden erilaisella verkkokauppojen kulutustottumuksella, pohtii HOK-Elannon kehitysjohtaja Jukka Ranua.

Kasvu näkyy numeroissa ja palveluverkostossa

Vuonna 2021 HOK-Elannon ruoan verkkokaupan myynti oli yhteensä 110 miljoonaa euroa ja verkon osuus koko päivittäistavaramyynnistä nousi yli viiden prosentin. Yli 38 miljoonan euron eli 53 prosentin loikka edellisvuodesta siivitti HOK-Elannon ruoan verkkokaupan markkinajohtajaksi toimialueellaan. Tahti on huomattavasti alan keskiarvoa vauhdikkaampi, sillä hiljattain ilmestyneen NielsenIQ:n tuottaman Päivittäistavaramyymälärekisterin mukaan ruoan verkkokauppa kokonaisuudessaan vuonna 2021 kasvoi Suomessa 35,8 prosenttia edellisvuodesta.

– Olemme kehittäneet ruoan verkkokauppaa voimakkaasti muun muassa noutopisteverkostoa laajentamalla. Vuonna 2021 avasimme noutopisteen yli 20 myymälään. Viime syksynä asiakkaiden käyttöön avattiin S-ryhmän uusi ruoan verkkokauppa S-kaupat.fi, joka helpottaa entisestään ruoan ostamista verkosta esimerkiksi personoitujen toiveiden ja toimitusmahdollisuuksien kautta, kertoo Ranua.

Verkossa myymälän vaikutusalue kasvaa

Verkkokaupan myötä kivijalkamyymälöiden vaikutusalue laajenee huomattavasti. Ranuan mukaan esimerkiksi Helsingin Kannelmäessä sijaitsevan Kaaren Prisman noutopistettä käyttävistä asiakkaista yli kolmannes asuu naapurikunnissa ja noutopistettä hyödynnetään paljon työmatkojen varrella. HOK-Elannon noutopisteverkostoon kuuluu noin 40 noutopistettä.

– Tarkkaan suunniteltujen viikko-ostosten toisessa ääripäässä ovat Alepan pikatoimituksella tehdyt tilaukset. Asiakkaamme arvostavat erilaisia palveluita erilaisiin elämäntilanteisiin, joten meidän tehtävämme on tuottaa niitä, huomauttaa Ranua.

Kotiovelle saapuva kuljetus on monille mieluisin toimintatapa. Vuonna 2021 HOK-Elannon ruoan verkkokauppamyynnistä peräti 60 prosenttia tuli tilauksista, jotka toimitettiin kotiinkuljetuksella, ja niiden suosio on edelleen kasvamassa.

Drive-in-kaistoja, taksikuljetuksia ja robotteja

HOK-Elanto aloitti ruoan myymisen verkossa jo vuonna 2010 Alepan Kauppakassilla. Tuon kokeilun jälkeen ruoan verkkokauppa laajeni Prisma-ketjuun vuonna 2012 ja S-marketeihin ja Food Market Herkkuihin vuonna 2019. Kymmenen vuoden aikana verkkokaupassa on pilotoitu muun muassa drive-in -kaistaa, taksikuljetuksia, yöajan toimitusmallia ja toimistojen yhteyteen sijoitettavia noutolokerikoita.

– Kehitämme ja kokeilemme koko ajan uusia vaihtoehtoja. Juuri hiljattain lisäsimme toimitusvalikoimaamme muutamissa Espoon Alepoissa robottikuljetukset, joiden avulla pienet ja keskisuuret verkkokauppaostokset saapuvat kotiin nopeasti ja kontaktittomasti, Ranua kertoo.

Ruoan verkkokauppatilauksia voi tehdä HOK-Elannon tutuista ruokakaupoista eli Prismoista, S-marketeista, Alepoista ja Food Market Herkuista. Osassa myymälöistä nouto on mahdollinen ympäri vuorokauden.

Tutustu S-ryhmän ruoan verkkokauppaan: S-kaupat.fi

Helsingin, Vantaan ja Espoon alueet, joissa ruoan verkkokauppaa käytetään eniten*

  • Helsinki
    • Kaitalahti 12,4 %
    • Maununneva 11 %
    • Paloheinä 10,8 %
  • Vantaa
    • Ylästö 10,3 %
    • Nikinmäki 9,7 %
    • Vantaanpuisto 8,3 %
  • Espoo
    • Uusmäki 15 %
    • Latokaski 11,6 %
    • Lintuvaara 11,2 %

Alueet, joilla HOK-Elannon ruoan verkkokauppaa käyttää yli 10 % alueen talouksista

  1. Metsäkalteva, Hyvinkää 17,2 %
  2. Uusmäki, Espoo 15 %
  3. Kaitalahti, Helsinki 12,4 %
  4. Latokaski, Espoo 11,6 %
  5. Lintuvaara, Espoo 11,2 %
  6. Maununneva, Helsinki 11 %
  7. Paloheinä, Helsinki 10,8 %
  8. Kyrölä, Järvenpää 10,5 %
  9. Nöykkiö, Espoo 10,3 %
  10. Suomenoja, Espoo 10,3 %
  11. Ylästö 10,3 %

*Verkkokaupasta vähintään yhden kerran edellisten 3 kuukauden aikana tilanneiden talouksien osuus alueen kaikista talouksista.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Alueet, joilla HOK-Elannon ruoan verkkokauppaa käytetään eniten.
Alueet, joilla HOK-Elannon ruoan verkkokauppaa käytetään eniten.
Lataa
Alueet, joilla HOK-Elannon ruoan verkkokauppaa käyttää yli 10 prosenttia alueen talouksista.
Alueet, joilla HOK-Elannon ruoan verkkokauppaa käyttää yli 10 prosenttia alueen talouksista.
Lataa
HOK-Elannon ruoan verkkokauppaa käyttävien talouksien osuus kaikista Helsingin talouksista, top 3
HOK-Elannon ruoan verkkokauppaa käyttävien talouksien osuus kaikista Helsingin talouksista, top 3
Lataa
HOK-Elannon ruoan verkkokauppaa käyttävien talouksien osuus kaikista Espoon talouksista, top 3
HOK-Elannon ruoan verkkokauppaa käyttävien talouksien osuus kaikista Espoon talouksista, top 3
Lataa
HOK-Elannon ruoan verkkokauppaa käyttävien talouksien osuus kaikista Vantaan talouksista, top 3
HOK-Elannon ruoan verkkokauppaa käyttävien talouksien osuus kaikista Vantaan talouksista, top 3
Lataa
HOK-Elannon ruoan verkkokauppaa käyttävien talouksien osuus kaikista Hyvinkään talouksista, top 3
HOK-Elannon ruoan verkkokauppaa käyttävien talouksien osuus kaikista Hyvinkään talouksista, top 3
Lataa
Kerättyjä tilauksia
Kerättyjä tilauksia
Lataa
Prisma Sello
Prisma Sello
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

HOK-Elanto
HOK-Elanto
Tripla Workery West Firdonkatu 2 T 111
00520 Helsinki

010 76 600http://www.hok-elanto.fi

S-ryhmän suurin osuuskauppa HOK-Elanto on yli 660 000 asiakasomistajan oma osuuskauppa, jonka liikevaihto vuonna 2022 oli 2,4 miljardia euroa. HOK-Elannossa työskentelee yli 6 700 henkeä, ja osuuskaupan monipuolisia palveluita käyttää vuosittain yli 150 miljoonaa asiakasta Espoossa, Helsingissä, Hyvinkäällä, Järvenpäässä, Keravalla, Mäntsälässä, Nurmijärvellä, Tuusulassa ja Vantaalla.

Kun kaikki Alepat, S-marketit, Prismat, Food Market Herkut, ravintolat, ABC-asemat ja latauspisteet, Sokokset ja Sokos Emotion -myymälät, Hautaus- ja lakipalvelupisteet sekä Omistajapalvelupisteet lasketaan yhteen, toimipaikkoja HOK-Elannolla on yli 400.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HOK-Elanto

HOK-Elanto Liiketoiminta Oy:n Alepa-ketjun muutosneuvottelut ovat päättyneet27.3.2024 15:00:00 EET | Tiedote

HOK-Elanto Liiketoiminta Oy on saanut päätökseen tammikuussa alkaneet muutosneuvottelut. Muutosneuvottelut koskivat Alepa-ketjun myymäläpäälliköitä. Muutosneuvottelut käytiin toimintojen uudelleenorganisoimistarpeesta johtuvista syistä. Myymäläpäällikkötehtävien alkuperäinen vähennystarve muutosneuvotteluesityksessä oli 65. Neuvottelujen aikana suunnitelma tarkentui henkilöstöltä tulleiden hyvien ratkaisuehdotusten mukaisesti siten, että lopullinen vähennystarve myymäläpäällikkötehtävistä on 52. Kaikille päättyvistä tehtävistä irtisanotuille on tarjottu muita työtehtäviä HOK-Elannon palveluksesta. Muutoksella ei ole vaikutusta Alepa-myymälöiden lukumäärään. Lähikaupan rooli asiakkaiden arjessa on murroksessa. HOK-Elannon tavoitteena on uudistaa Alepa-ketjua strategiansa mukaisesti vastaamaan yhä vahvemmin muuttuvaan kuluttajakäyttäytymiseen, ja varmistaa edellytykset tulevaisuuden menestykselliseen liiketoimintaan. Muutosneuvotteluilla haettiin Alepalle yhtenäisempää ja tehokkaampaa jo

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye