HOK-Elanto toimitti viime vuonna lähes miljoona ruoan verkkokauppatilausta – näillä alueilla verkkokauppa vetää eniten

Ruoan verkkokauppa on ollut vahvassa kasvussa jo yli kahden vuoden ajan. Vuonna 2021 HOK-Elannon asiakkaat tekivät lähes miljoona ruoan verkkokaupan tilausta ja myynti harppasi 53 prosenttia edellisvuodesta siivittäen HOK-Elannon ruoan verkkokaupan markkinajohtajaksi alueellaan. Tarkempi katsaus HOK-Elannon myyntidataan osoittaa, että ruoan verkkokaupan käyttö korostuu etenkin pientalovaltaisilla alueilla ja lapsiperheiden keskuudessa.

Alueet, joilla HOK-Elannon ruoan verkkokauppaa käytetään eniten.

Viime vuonna S-ryhmän suurimman alueosuuskaupan HOK-Elannon asiakkaat tekivät lähes miljoona ruoan verkkokaupan tilausta, mikä vastaa noin 20 000 tilausta viikossa. HOK-Elannon toiminta-alueen aktiivisimmat verkkokauppatilaajat löytyvät Hyvinkään Metsäkaltevasta, jossa verkkokauppaa käyttävien talouksien osuus on yli 17 prosenttia kaikista alueen talouksista. Myös Espoon Uusmäen (yli 15 prosenttia) ja Helsingin Kaitalahden (yli 12 prosenttia) kaupunginosien asukkaat tilaavat ruokatarpeensa verkosta selvästi useammin verrattuna muihin HOK-Elannon toiminta-alueen talouksiin.

– Aktiivisimmin ruoan verkkokauppaa käyttävien kaupunginosien yhdistävä tekijä on pientalovaltaisuus ja isomman kivijalkakaupan puuttuminen alueen lähipalvelutarjonnasta. Yhtä suurta verkko-ostamisen osuutta ei ole havaittavissa esimerkiksi kantakaupungin alueella Punavuoressa, Töölössä tai Sörnäisissä. Osittain tämä selittyy laajalla kivijalkaverkostolla, mutta myös alueiden erilaisella verkkokauppojen kulutustottumuksella, pohtii HOK-Elannon kehitysjohtaja Jukka Ranua.

Kasvu näkyy numeroissa ja palveluverkostossa

Vuonna 2021 HOK-Elannon ruoan verkkokaupan myynti oli yhteensä 110 miljoonaa euroa ja verkon osuus koko päivittäistavaramyynnistä nousi yli viiden prosentin. Yli 38 miljoonan euron eli 53 prosentin loikka edellisvuodesta siivitti HOK-Elannon ruoan verkkokaupan markkinajohtajaksi toimialueellaan. Tahti on huomattavasti alan keskiarvoa vauhdikkaampi, sillä hiljattain ilmestyneen NielsenIQ:n tuottaman Päivittäistavaramyymälärekisterin mukaan ruoan verkkokauppa kokonaisuudessaan vuonna 2021 kasvoi Suomessa 35,8 prosenttia edellisvuodesta.

– Olemme kehittäneet ruoan verkkokauppaa voimakkaasti muun muassa noutopisteverkostoa laajentamalla. Vuonna 2021 avasimme noutopisteen yli 20 myymälään. Viime syksynä asiakkaiden käyttöön avattiin S-ryhmän uusi ruoan verkkokauppa S-kaupat.fi, joka helpottaa entisestään ruoan ostamista verkosta esimerkiksi personoitujen toiveiden ja toimitusmahdollisuuksien kautta, kertoo Ranua.

Verkossa myymälän vaikutusalue kasvaa

Verkkokaupan myötä kivijalkamyymälöiden vaikutusalue laajenee huomattavasti. Ranuan mukaan esimerkiksi Helsingin Kannelmäessä sijaitsevan Kaaren Prisman noutopistettä käyttävistä asiakkaista yli kolmannes asuu naapurikunnissa ja noutopistettä hyödynnetään paljon työmatkojen varrella. HOK-Elannon noutopisteverkostoon kuuluu noin 40 noutopistettä.

– Tarkkaan suunniteltujen viikko-ostosten toisessa ääripäässä ovat Alepan pikatoimituksella tehdyt tilaukset. Asiakkaamme arvostavat erilaisia palveluita erilaisiin elämäntilanteisiin, joten meidän tehtävämme on tuottaa niitä, huomauttaa Ranua.

Kotiovelle saapuva kuljetus on monille mieluisin toimintatapa. Vuonna 2021 HOK-Elannon ruoan verkkokauppamyynnistä peräti 60 prosenttia tuli tilauksista, jotka toimitettiin kotiinkuljetuksella, ja niiden suosio on edelleen kasvamassa.

Drive-in-kaistoja, taksikuljetuksia ja robotteja

HOK-Elanto aloitti ruoan myymisen verkossa jo vuonna 2010 Alepan Kauppakassilla. Tuon kokeilun jälkeen ruoan verkkokauppa laajeni Prisma-ketjuun vuonna 2012 ja S-marketeihin ja Food Market Herkkuihin vuonna 2019. Kymmenen vuoden aikana verkkokaupassa on pilotoitu muun muassa drive-in -kaistaa, taksikuljetuksia, yöajan toimitusmallia ja toimistojen yhteyteen sijoitettavia noutolokerikoita.

– Kehitämme ja kokeilemme koko ajan uusia vaihtoehtoja. Juuri hiljattain lisäsimme toimitusvalikoimaamme muutamissa Espoon Alepoissa robottikuljetukset, joiden avulla pienet ja keskisuuret verkkokauppaostokset saapuvat kotiin nopeasti ja kontaktittomasti, Ranua kertoo.

Ruoan verkkokauppatilauksia voi tehdä HOK-Elannon tutuista ruokakaupoista eli Prismoista, S-marketeista, Alepoista ja Food Market Herkuista. Osassa myymälöistä nouto on mahdollinen ympäri vuorokauden.

Tutustu S-ryhmän ruoan verkkokauppaan: S-kaupat.fi

Helsingin, Vantaan ja Espoon alueet, joissa ruoan verkkokauppaa käytetään eniten*

• Helsinki
    • Kaitalahti 12,4 %
    • Maununneva 11 %
    • Paloheinä 10,8 %
  • Vantaa
    • Ylästö 10,3 %
    • Nikinmäki 9,7 %
    • Vantaanpuisto 8,3 %
  • Espoo
    • Uusmäki 15 %
    • Latokaski 11,6 %
    • Lintuvaara 11,2 %

Alueet, joilla HOK-Elannon ruoan verkkokauppaa käyttää yli 10 % alueen talouksista

1. Metsäkalteva, Hyvinkää 17,2 %
  2. Uusmäki, Espoo 15 %
  3. Kaitalahti, Helsinki 12,4 %
  4. Latokaski, Espoo 11,6 %
  5. Lintuvaara, Espoo 11,2 %
  6. Maununneva, Helsinki 11 %
  7. Paloheinä, Helsinki 10,8 %
  8. Kyrölä, Järvenpää 10,5 %
  9. Nöykkiö, Espoo 10,3 %
  10. Suomenoja, Espoo 10,3 %
  11. Ylästö 10,3 %

*Verkkokaupasta vähintään yhden kerran edellisten 3 kuukauden aikana tilanneiden talouksien osuus alueen kaikista talouksista.

Alueet, joilla HOK-Elannon ruoan verkkokauppaa käytetään eniten.
Lataa
Alueet, joilla HOK-Elannon ruoan verkkokauppaa käyttää yli 10 prosenttia alueen talouksista.
Lataa
HOK-Elannon ruoan verkkokauppaa käyttävien talouksien osuus kaikista Helsingin talouksista, top 3
Lataa
HOK-Elannon ruoan verkkokauppaa käyttävien talouksien osuus kaikista Espoon talouksista, top 3
Lataa
HOK-Elannon ruoan verkkokauppaa käyttävien talouksien osuus kaikista Vantaan talouksista, top 3
Lataa
HOK-Elannon ruoan verkkokauppaa käyttävien talouksien osuus kaikista Hyvinkään talouksista, top 3
Kerättyjä tilauksia
Prisma Sello
Lataa

HOK-Elanto, Stadin oma lafka, on S-ryhmän suurin alueosuuskauppa, jonka omistavat sen yli 630 000 asiakasomistajataloutta. Vuosittainen liikevaihtomme on yli 2 miljardia euroa, ja yritys työllistää noin 6 500 henkilöä.

HOK-Elanto tuottaa etuja ja palveluja pääkaupunkiseudun ja lähialueiden asukkaille. Toimialueemme kattaa Espoon, Helsingin, Hyvinkään, Järvenpään, Keravan, Mäntsälän, Nurmijärven, Tuusulan ja Vantaan. Marketteja, tavarataloja, ravintoloita, liikenneasemia ja muita toimipaikkoja alueellamme on yli 300.

Nopea suurteholataus onnistuu nyt myös Helsingin keskustassa – ABC-latausverkosto laajenee voimakkaasti pääkaupunkiseudulla29.6.2022 09:17:00 EEST | Tiedote

Sähkö- ja hybridiautojen latauspistetarjonta kasvaa voimakkaasti HOK-Elannon toimialueella vuoden 2022 aikana. Jo kesäkuun lopussa Helsingin keskustassa päästään nauttimaan parannetusta latauspisteinfrasta, kun auton voi jatkossa ladata uudella Bulevardin S-marketin yhteydessä sijaitsevalla ABC-latausasemalla. Autoilijoiden käytössä kyseisellä latausasemalla on yhteensä kuusi suurteholatauspistettä, joissa lataus onnistuu nopeimmillaan minuuteissa, sekä kaksi AC-peruslatauspistettä.

Alepa Kallio uudistui – myymälään esteetön kulkureitti ja odotettu salaattibaari7.6.2022 07:30:00 EEST | Tiedote

Helsingin Cástreninkadulla sijaitseva Alepa Kallio avaa ovensa uudistettuna torstaina 9.6. klo 10. Laajamittaisessa uudistusprojektissa alueen nopeimpaan lähikauppaan luotiin esteetön kulkureitti, myymälämiljöö päivitettiin ja myymälän palveluita täydennettiin muun muassa paljon toivotulla salaattibaarilla. Lisäksi Alepa Kallion energiatehokkuutta parannettiin huomattavasti uusimalla kaikki kylmäkalusteet.