HOK-Elantoon kesällä 800 työelämään tutustujaa

Tutustu työelämään ja tienaa -kesäharjoitteluohjelman tavoitteena on helpottaa koululaisten mahdollisuuksia päästä tutustumaan erilaisiin yrityksiin, työtehtäviin ja myös työelämän pelisääntöihin. Tutustu ja tienaa -kesäharjoittelu on usein nuoren ensimmäinen kesätyöpaikka, jossa kerrytetään osaamista ja kokemusta tulevia kesätöitä varten.

HOK-Elannon kaupan ketjut Alepa, S-market, Prisma ja Food Market Herkku tarjoavat tänä kesänä Tutustu työelämään ja tienaa –harjoittelujakson noin 800 nuorelle.

Harjoitteluun ovat voineet hakea 14-17-vuotiaat peruskoululaiset, kymppiluokkalaiset, lukiolaiset ja valmentavassa koulutuksessa olevat nuoret, joilla ei ole aiempaa työ- tai harjoittelukokemusta kaupan alalta.

HOK-Elannolla on panostettu vahvasti työntekijöiden perehdyttämiseen ja myös harjoittelijat saavat kattavan perehdytyksen ja ohjauksen kaupan työtehtäviin. Vastuullisen kesäduunin muutkin periaatteet: hyvä hakijakokemus, mielekäs työ, oikeudenmukaisuus ja tasapuolisuus, kohtuullinen palkka sekä kirjallinen työsopimus ja –todistus kuuluvat kesäharjoittelijoille.
- Mehän itseasiassa haemme tulevaisuuden työkavereita, joten senkin takia haluamme antaa nuorelle positiivisen kokemuksen harjoittelujaksolla. Ja jotta varmistamme, etteivät periaatteet jää vain kauniiksi sanoiksi, olemme panostaneet erityisen paljon henkilökunnan ja esimiehien tiedottamiseen asiasta ja lähetämme myös jokaiselle harjoittelijalle jakson päätyttyä linkin anonyymiin palautekyselyyn, johon toivomme rehellistä palautetta ja mielipiteitä harjoittelun sujumisesta, HR-asiantuntija Kaisa Gröhn toteaa.

HOK-Elannon yksiköiden esimiehiä ja henkilökuntaa on kehotettu ottamaan harjoittelijat lempeästi ja avosylin vastaan.
- Ensimmäinen työkokemus on monelle jännittävä. Haluamme varmistaa, että kukaan ei jää yksin, vaan jokainen pääsee osaksi tiimiä tekemään mahdollisimman laajasti kaupan töitä ja toivomme että samalla mukaan tarttuisi innostusta ja uskallusta asiakaspalvelutehtäviin, Gröhn jatkaa.

Kahden viikon pituiset kesäharjoittelujaksot alkavat HOK-Elannon myymälöissä 28.6. ja päättyvät 8.8. Harjoittelijan työpäivän pituus on kuusi tuntia. Harjoittelujaksolta maksetaan palkkaa 375 euroa.

HR-asiantuntija Kaisa Gröhn, p. 010 76 60122, kaisa.grohn@sok.fi

HOK-Elanto rekrytoi satoja kaupan ja ravintoloiden ammattilaisia 2.7.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

- Viimeisen vuoden aikana on tapahtunut paljon. Verkkokauppamme on kasvanut valtavasti, uusia toimipaikkoja on avattu ja avaamme aktiivisesti uutta jatkossakin. Jo pelkästään näihin tarvitsemme paljon uusia osaajia. Olemme tänä vuonna rekrytoineet jo yli 400 henkilöä vakituisiin työsuhteisiin. Isona rekrytoijana huomaamme, että ihmiset arvostavat hyvän työyhteisön ja kehittymismahdollisuuksien lisäksi työnantajassaan myös vakautta ja turvallisuutta. HOK-Elannon ihmisläheiset arvot nousevat vahvuutena esiin kun palkkaamme uusia osaajia. Sitä arvostetaan, että huolehdimme ihmisistä ja heidän työstään sekä toimentulostaan myös vaikeina aikoina. Vastuullisuus myös työnantajuudessa on tärkeää, HOK-Elannon henkilöstöjohtaja Maria Hekkala toteaa. Ravintolaelämä elpyy Ravintola-ala on kärsinyt valtavasti koronan aikana. Odotukset tulevaan ovat kuitenkin korkealla, kunhan loputkin rajoitukset saataisiin pois pääkaupunkiseudulta. - Viime vuoden kevään ravintolasulun aikana pystyimme tarjoamaan r