Hollantilainen menestysteos on mestarillinen lukuromaani turismin rappeuttamasta Euroopasta

Ilja Leonard Pfeijfferin moneen kertaan palkittu Grand Hotel Europa (Gummerus) oli Alankomaiden myydyin kirja vuonna 2019 ja kirjailijan kansainvälinen läpimurtoteos, jonka käännösoikeudet on myyty 18 maahan. Älykäs, vetävä ja poleeminen romaani kertoo Euroopasta ja sen tulevaisuudesta globalisaation, siirtolaisvirtojen ja massaturismin aikana. Samalla se on vangitseva kertomus menetetystä rakkaudesta ja seikkailusta Caravaggion kadonneen maalauksen jäljillä.

Euroopasta on tullut ulkoilmamuseo, fantastinen historiallinen teemapuisto turisteille”, sanoo kirjailija, joka istuu entisaikojen loistoa huokuvan Grand Hotel Europan ravintolan pöydässä. Hän on vetäytynyt sinne kirjoittamaan seikkailuista suuren rakkautensa Clion kanssa, eikä voi välttyä tutustumasta hotellin muihin asukkaisiin. He ovat omalaatuinen joukko, ja jokainen heistä on kotoisin sivistyneemmiltä aikakausilta. Perinteikkäässä hotellissakaan ei ole turvassa nykyajalta, joka astelee seinien sisälle uuden omistajan, herra Wangin mukana.

Ilja Leonard Pfeijffer (s. 1968) on yksi Alankomaiden menestyneimpiä nykykirjailijoita. Hän herätti kansainvälistä kiinnostusta palkitulla romaanillaan La Superba vuonna 2013, mutta vasta Grand Hotel Europa nosti hänet todelliseen maailmanmaineeseen. Teosta on myyty yksin Alankomaissa yli 300 000 kappaletta. Pfeijffer asuu nykyään Genovassa, Italiassa.

Romaanista sanottua:

”Grand Hotel Europa ei väistä yhtäkään aihetta. Teos haluaa tehdä vaikutuksen, ja niin se myös tekee. Sen suurtakin suurempi ote kasvattaa romaanista uskomattoman mestariteoksen. Se on myös erinomainen kirja, jota lukee kasvavan ja kuumeisen innostuksen vallassa. Pfeijffer vangitsee ajan hengen ja tarjoilee sen vastustamattomalla tavalla.” – NRC HANDELSBLAD, ALANKOMAAT

Teos on rakkaudentunnustus, mutta samanaikaisesti ennustaa tuhoa; romaani herättää Euroopan hengen eloon vetovoimaisella kerronnallaan. Sen luettuaan voi olla ylpeä omasta mantereestaan mutta myös hiukan huolestunut siitä, miltä Euroopan tulevaisuus näyttää.” – SÜDDEUTSCHE ZEITUNG MAGAZIN, SAKSA

Voimallinen ja kiehtova romaani, jota ei voi unohtaa.” – LA STAMPA, ITALIA

Ilja Leonard Pfeijffer: Grand Hotel Europa, 597 sivua
alkuteos Grand Hotel Europa
suomentanut Sanna van Leeuwen
myös äänikirjana, lukija Aarne Linden

Ilja Leonard Pfeijffer (kuva: Stephan Vanfleteren)

PL 1000 / Käenkuja 3 A

Niina Meron uusi viihderomaani tarjoaa romantiikkaa Suomen suvessa miehen näkökulmasta7.6.2021 08:31:53 EEST | Tiedote

Niina Mero on romanttista viihdekirjallisuutta kirjoittava palkittu kirjailija ja nykypäivän romanttisesta viihdekirjallisuudesta väitöskirjaa tekevä kirjallisuudentutkija. Hänen 2019 ilmestynyt esikoisromaaninsa Englantilainen romanssi (Gummerus) oli lukijoiden rakastama myyntimenestys, ja sen käännösoikeudet on myyty jo neljälle kielelle. Nyt ilmestyvä uutuus Romanssin sankari (Gummerus) vie lukijan kesämökkimaisemiin, lavatansseihin ja yöttömän yön huumaan. Miehen näkökulmasta kirjoitettu romaani pitää sisällään viitteitä niin Eino Leinon runoihin kuin Suomi-Filmin tuotantoihinkin.

Poikkeuksellinen true crime -kirja perheestä, joka hallitsee göteborgilaislähiötä Ruotsin lakien ulkopuolella30.5.2021 00:01:00 EEST | Tiedote

Mitä tapahtuu, kun yhteiskunta ei voi tuomita rikoksen tekijää? Tutkivan toimittajan Johanna Bäckström Lernebyn Perhe – Mafiosoja vai ruotsalaislähiön ongelmanratkaisijoita on pysäyttävä tositarina epäoikeudenmukaisuudesta, rohkean toimittajan työstä ja rinnakkaisyhteiskunnasta, joka on päässyt syntymään pohjoismaisen hyvinvointivaltion sisään.