Oppian

Homoseksiä, rikoksia ja rasismia – esikoisromaanien tekijät repivät kulissit kappaleiksi

Millaista on opettaa päivisin suomea maahanmuuttajille ja harrastaa iltaisin hillitöntä homoseksiä ravintolan vessassa? Kuinka huumeet, epätoivo ja rikokset hallitsevat hyvinvointiyhteiskunnan kääntöpuolella elävien arkea?

Oppian-kustantamo julkaisee kaksi järisyttävää esikoisromaania, joiden tekijät repivät sovinnaisuuden kulissit kappaleiksi ja paljastavat sen, mistä monet haluaisivat vaieta.

Mika Lamminpään (s. 1965) kirjassa Mies joka putosi jaloilleen keski-ikäinen perheenisä opettaa suomen kieltä maahanmuuttajille, pohtii avioliittoaan, setvii vaikeaa sisaruussuhdetta – ja harrastaa hillitöntä, estotonta homoseksiä ventovieraiden kanssa uimahalleissa ja ravintoloiden vessoissa.

En voi kieltää, ettei naisen pehmeä iho olisi ihana, naisen ruumis johon voi upota. Mutta pidän myös miesten kovista lihaksikkaista vartaloista, jäntevistä niskoista. Enkä kiellä sitä: minusta mikään ei näytä niin houkuttelevalta kuin seisova siitin. Mikään ei haise niin hyvältä kuin kivespussit. Mikään ei tunnu niin lumoavalta kuin lenseä lemmensauva kädessä, suussa, suolessa. En häpeä enää mitään. Saunassa huomasin heti kuka katsoi minua sillä silmällä: Lerssi-Lare, komea puvussa ja vielä parempi ilman. Hän oli päässyt opiskelemaan Turun kauppakorkeakouluun ja muuttanut tänne asumaan. Hiukan kävi kateeksi kun katselin Larea suihkussa. Hän on pitkä ja hoikka, suorastaan nulikkamaisen hontelo, mutta hänet on varustettu tyrmistyttävällä lerssillä.

Joni Kärjen (s. 1982) romaani Rauta-aika on raju sukellus nyky-Suomen nurjalle puolelle, pätkä- ja paskatöiden maailmaan, jossa ahdistusta helpottavat vain huumeet, viina ja pikkurikokset.

Rakkautta voi ostaa, mutta viha on kudottava itse. Sorjo halusi juoda viinaa. Puristella isoja silikonitissejä. Halusi kivittää perintätoimiston ikkunat ja syöttää koiranpaskaa sen toimitusjohtajalle samalla kun sen sihteeri ottaa suihin. Hän halusi soittaa sille vittumaiselle matikanopettajalle ja kertoa, että se oli hän, joka kolmena uutenavuotena peräkkäin ja tavan vuoksi vielä kerran juhannuksena räjäytti sen postilaatikon, soittaa kaikille entisille pomoille ja käskeä niitäkin syömään paskaa.

Kärjen ja Lamminpään romaanit ovat 2020-luvun kotimaisen proosan vahva avaus, uuden vuosikymmenen kirjallisuutta.

Teosten arvostelukappaleet ja tiedustelut: media@oppian.fi

Oppian

Oppian on vuonna 2018 perustettu kustantamo, joka julkaisee laadukasta kauno- ja tietokirjallisuutta sekä oppimateriaaleja. Kaikki saatavilla olevat kirjamme on esitelty osoitteessa www.oppian.fi