Honka Haiku on asumisen runoutta – arjen sointuvuus syntyy Wiser-älykotiratkaisujen avulla

• Honka Haiku on älykäs hirsitalo, jonka suunnittelun lähtökohtana on ollut hyvä elämä. Schneider Electricin Wiser-älykotituotteilla on toteutettu taloon asukkaan arkea parantavia yksityiskohtia.
  • Toimintojen takana on moderni langaton älykotijärjestelmä, jonka avulla muun muassa valaistus myötäilee asukkaan arkea Wiser by SE -sovellukseen valmiiksi ohjelmoiduilla toiminnoilla.
  • Honka Haikussa tyylikkäät Exxact-sähkökalusteet sulautuvat osaksi talon pintoja ja sisustusta.

Tiedote, 15.7.2022 – Ympäröivän luonnon ja asukkaidensa kanssa vuorovaikutuksessa elävä Honka Haiku on Naantalin Asuntomessuille rakennettu hirsitalokohde, jossa Schneider Electricin Wiser-ratkaisut tukevat talon harmonista rauhaa. Kun asukas palaa kotiin, saa hän käynnistettyä sisäpihan pulppuilevan suihkulähteen ja valittua omaa mielentilaansa myötäilevän valaistuksen yhdellä painikkeen painalluksella tai Wiser by SE -sovelluksen napautuksella. Todellinen zen-mestari ohjelmoi kotiinsa esimerkiksi päikkäritilan, joka himmentää valaistuksen parinkymmenen minuutin voimatorkkujen ajaksi.

– Taloihin halutaan nykyään eri käyttötilanteisiin sopivaa monitasoista valaistusta. Jos useiden valaisimien ohjaus toteutetaan seinässä olevien valokatkaisijoiden avulla, joutuu käyttäjä hyvin äkkiä arpomaan oikeita valokatkaisijoita kymmenen vaihtoehdon joukosta. Wiser-älykodissa valmiiksi ohjelmoidun valaistustilan saa valittua käyttöönsä vaivattomasti, kehuu Honka Haikun sisustussuunnittelija Maru Hautala.

Hautala valitsi japanilaisvaikutteiseen Honka Haikuun Schneider Electricin Exxact-sarjan sähkökalusteita, jotka sulautuvat osaksi talon hirsirakenteita. Suurimmassa osassa taloa on käytetty Exxactin pehmeän metallinsävyistä versiota, mutta onsen-tyylisessä spassa käytössä on antrasiitti-Exxact.

– En lähtenyt ehdoin tahdoin hakemaan kontrasteja, joten päädyin sähkökalusteissa pehmeisiin sävyihin. Suosittelen valitsemaan myös sähkökalusteiden värit tilan mukaan, sillä silloin ne ovat osa kokonaisuutta eivätkä pomppaa esiin pinnoista, neuvoo Hautala.

Älyratkaisuista kestävää ylellisyyttä ja huomaamatonta tyylikkyyttä

Honka Haiku on Honkarakenteen konseptitalo, jossa mielenrauha syntyy niin kallioista maastoa myötäilevästä hirsiarkkitehtuurista kuin älykodin turvallisuutta ja käytettävyyttä parantavista ratkaisuista.

– Honka Haiku elää vuorovaikutuksessa luonnon kanssa. Kattoon integroidut ohutkalvopaneelit keräävät aurinkoenergian huomaamattomasti talteen, ja Wiser-järjestelmä säätää sisätilojen valaistusta automaattisesti luonnonvalon määrän mukaan. Schneider Electricin älyratkaisut sopivat erittäin hyvin Honka Haikun eleettömään tyylikkyyteen, sillä missään näkyvillä ei ole sisustuksen harmoniaa häiritseviä johtoja, iloitsee Honkarakenteen markkinointijohtaja Sanna Huovinen.

Wiser-järjestelmällä haluttiin tuoda Honka Haikuun kestävää ylellisyyttä. Huovinen kertoo Wiserin parantavan asumismukavuutta ja säästävän energiaa, sillä talon oleskelutiloihin on muun muassa asennettu valaistuksen liiketunnistimia. Lisäksi talon märkätilojen betonilattiaan ja hirsirakenteisiin on upotettu kosteussensoreita, joiden avulla vesivahinko ei pääse yllättämään asukasta. Vaikka asukas ei olisi paikalla, voi hän silti tarkkailla ja ohjata taloa Wiser by SE -sovelluksen avulla.

Mistä älykodin rakentaminen kannattaa aloittaa?

Honka Haiku -kohteessa Schneider Electricin Wiser-järjestelmä on ollut mukana jo suunnittelupöydältä saakka. Vaikka äkkiseltään ei sitä uskoisikaan, kohteeseen on asennettu 80 Wiser-älykotituotetta. Langattomuuden ansiosta Wiser-älykalusteet voidaan ottaa käyttöön myös jo rakennetuissa tai pitkälle edenneissä kohteissa, sillä asennus on helppoa myös jälkikäteen. Järjestelmä ei myöskään pääsääntöisesti vaadi erillisiä sähkösuunnitelmia älyä varten.

Oman älykodin suunnittelu kannattaa aloittaa tutustumalla Wiser-tuotteisiin ja saatavilla oleviin toimintoihin, jotta niistä voi valita omaan elämäntilanteeseen sopivia ratkaisuja. Turvan tunnetta hakevalle mahdollisuus seurata kotia myös etänä on olennaisen tärkeää, kun taas elämisen mukavuuden maksimoiva asukas haluaa kodin valaistuksen ja laitteiden mukautuvan eri tilanteisiin yhdellä napin painalluksella.

Wiser-järjestelmä yhdistää älykkäät kalusteet ja langattomat sensorit vaivattomasti netin välityksellä myös paikalliseen säätilanteeseen. Lisäksi auringonlaskut ja -nousut voidaan huomioida eri vuodenaikoina ja samalla ohjata valaistusta tai verhoja automaattisesti.

Wiser-järjestelmää voi tarpeen tullen laajentaa esimerkiksi sensoreilla, kameroilla ja älypistorasioilla. Täydentävien tuotteiden hankkiminen on helppoa, sillä monet kauppaketjut ja verkkokaupat pitävät Wiseria valikoimissaan. Helpoin tapa saada toimiva älykoti on ottaa yhteyttä Schneider Electricin sivuilta löytyvään Wiser-sähköasentajaan, joka voi myös myydä tarvittavat sähkökalusteet asennuksineen.

Näin Wiser näkyy Honka Haikussa

Honka Haikun kattava Wiser-älykotijärjestelmä (80 laitetta) on arvoltaan n. 4 700 €. Se kattaa valaistuksen ohjauksen talon sisä- ja ulkopuolella (kytkimet ja säätimet), älykkäät pistorasiat, langattoman valvonnan oville, huoneiden lämpötilan ja kosteuden seurannan, palovaroittimet, valaistus- ja liiketunnistimet, vesivuotovahdit, kamerat, langattomat painikkeet tilanneohjaukseen sekä keskusyksikön. Osa toiminnoista (mm. suihkulähteen ohjaus) on toteutettu piilotetuilla Wiser-relekytkimillä ja -himmenninmoduuleilla.

Wiserin Exxact-sarjaan kuuluvat älykkäät sähkökalusteet on valittu Honka Haikuun tyylikkään antrasiitin ja metallin väreissä, mutta sarjan tuotteita on saatavilla myös klassisen valkoisena. Kalusteet täydennetään Exxact-sarjan kehyksillä, joita on saatavilla eri väri- ja materiaalivaihtoehtoina, muun muassa lasisena.

Wiser-älykotijärjestelmää käytetään maksuttomalla iOS- tai Android-matkapuhelinsovelluksella.

Wiser-älykotijärjestelmä: https://www.se.com/fi/fi/home/smart-home/local/wiser/homeowner.jsp

Wiser-älykotiratkaisutluovat uudenlaista asumismukavuutta. Automaattisilla toiminnoilla asumiseen luodaan lisää viihtyisyyttä, huolettomuutta ja turvallisuutta sekä energiansäästöä.

Honka Haiku: https://www.honka.fi/fi/talouutuudet-2022/

Honka Haiku on moderni hirsitalo, jonka yhteys luontoon on poikkeuksellisen voimakas. Jokainen puu tontilla on pyritty säilyttämään ja rakennus on sovitettu tontin ympäristöön herkkävireisesti. Älytalon aurinkosähköjärjestelmä sekä kulutuksen- ja kosteudenvalvonta tuovat mielenrauhaa ja auttavat säästämään energiaa.

Exxact-sähköasennuskalusteet: https://www.se.com/fi/fi/home/products/exxact.jsp

Exxact-sähköasennuskalusteiden laajasta valikoimasta löytyy seinäpistorasioita, kytkimiä, himmentimiä, liiketunnistimia ja ajastimia, jotka helpottavat koko perheen arkea.

Lisätietoja ja painovalmiit kuvat:

Sara Orre, sara.orre@se.com, 044 550 4434

Schneider Electric ja NVIDIA suunnittelevat yhdessä AI-datakeskusten referenssimalleja20.3.2024 14:25:27 EET | Tiedote

Uudet mallit tarjoavat pohjan NVIDIA:n kiihdytetyn laskenta-alustan käyttöönottoon datakeskuksissa ja optimoivat suorituskykyä, skaalautuvuutta ja energiatehokkuutta. Schneider Electricin tytäryhtiö AVEVA luo NVIDIA:n kanssa yhteisen virtuaaliympäristön teolliselle suunnittelulle. Schneider Electric ja NVIDIA ovat julkistaneet aloittavansa yhteistyön, jossa yritykset optimoivat yhdessä datakeskusten infrastruktuuria ja madaltavat reunalaskennassa käytettävän tekoälyn ja digitaalisen kaksosteknologian kehittämisen tiellä olevia esteitä. Yhteistyössä hyödynnetään Schneider Electricin asiantuntemusta datakeskusten infrastruktuurista sekä NVIDIA:n kehittyneitä tekoälyteknologioita. Tavoitteena on tuoda markkinoille ensimmäiset julkisesti saatavilla olevat AI-datakeskusten referenssimallit. Malleissa määritellään uudelleen tekoälyn käyttöönoton ja hyödyntämisen edellytykset ja vaatimukset datakeskusten ekosysteemeissä. Tekoälysovellusten yleistyminen on kasvattanut räjähdysmäisesti laskenta

Laitesidonnaisuus vähenee teollisuusautomaatiossa – AFRY lisää osaamista ohjelmistopohjaisessa automaatiossa15.3.2024 11:56:38 EET | Tiedote

Euroopan johtava suunnittelu- ja konsultointiyhtiö AFRY liittyi vuoden 2024 alussa UniversalAutomation.org-yhteisöön. Osana tätä voittoa tavoittelematonta järjestöä AFRY ohjaa automaatioalan kehitystä yhdessä maailmanlaajuisen jäsenistön kanssa, joka koostuu automaation suunnittelijoista, käyttäjistä ja teknologiatoimittajista. AFRYn tavoite on olla aktiivisesti mukana teollisuusautomaation tulevaisuuden kehityksessä ja näin varautua alalle tuleviin vaatimuksiin sekä uusiin mahdollisuuksiin ennakoivasti. – Teollisuusautomaation on muututtava, jotta voidaan hyödyntää ketterästi ja kustannustehokkaasti esimerkiksi tekoälyn mahdollistamia ratkaisuja. Laajentamalla ymmärrystä automaatioalan kehityksestä pystymme tukemaan entistä monipuolisemmin asiakkaidemme hankkeita uuden IEC 61499 -standardin mukaisella suunnittelulla. Näemme, että standardin mahdollistama valmistajariippumattomuus ja ohjelmistokeskeisyys lisää kaivattua muuntojoustavuutta erilaisiin tilanteisiin ja muokattavuutta toimi

Suomalaiset taklasivat vuodenvaihteen sähkölaskuja aktiivisesti älykotien avulla6.2.2024 10:37:11 EET | Tiedote

Wiser-älykotituotteilla suoritettiin joulu- ja tammikuun aikana yhteensä 18 miljoonaa toimintoa Suomessa. Viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna toimintojen määrä on kahdeksankertaistunut. Vastaavana aikana kotikohtaisten suoritettujen toimintojen määrä keskimäärin nelinkertaistui vuodentakaiseen verrattuna Talven suurimmat hittituotteet ovat olleet älykkäät termostaatit ja pistorasiat. Lisäksi lämpötila- ja kosteustunnistimien myynti on kasvanut. Tänäkin talvena puhuttanut sähkön hinnan vaihtelu yhdessä kylmän talven kanssa ovat saaneet suomalaiset käyttämään älyään talvesta selviämiseen. Wiser-älykotijärjestelmän käyttömäärät ovat kasvaneetkin vuoden takaisesta huimasti, mikä osaltaan kertoo siitä, että äly on tullut olennaiseksi osaksi kotien energianhallintaa. – Pohjolan kylmät ja vaativat olot ovat älykotivalmistajille haastavia. Markkina-alue itsessään on pieni, mutta laitteilta ja ratkaisuilta vaaditaan täällä erinomaista toimivuutta, turvallisuutta ja luotettavuutta. Wiser-ä

Uudet SpaceLogic KNX -tuotteet sitovat talotekniikan ja älyratkaisut yhdeksi kokonaisuudeksi5.2.2024 15:44:36 EET | Tiedote

Schneider Electricin uudet SpaceLogic KNX -tuotteet ovat älykkäitä apuvälineitä kiinteistöjen hallintaan. Uutuustuotteet, eli SpaceLogic KNX Hybrid -moduuli, SpaceLogic KNX 4” Touch Unit -kosketusnäyttö ja SpaceLogic KNX Touch IP 7” -kosketusnäyttö soveltuvat sekä asuin- että liikerakennuksiin. Energianhallintaan ja automaatioratkaisuihin erikoistunut Schneider Electric on tuonut markkinoille kolme uutuustuotetta SpaceLogic KNX -sarjaansa. Uudet tuotteet ovat kaksi eri toiminnoilla varustettua KNX-kosketusnäyttöä ja hybridimoduuli, jonka avulla langattomat Wiser-tuotteet saadaan lisättyä osaksi KNX-järjestelmää. Schneider Electricin tuotepäällikön Ilkka Ahon mukaan SpaceLogic KNX -tuoteperheen uutuustuotteet parantavat KNX-järjestelmän käytettävyyttä ja tuovat uusia ominaisuuksia langattomuuden myötä. – SpaceLogic-hybridimoduuli ja -kosketuspaneelit tuovat toivottuja ominaisuuksia joustavien, energiatehokkaiden ja älykkäiden kiinteistöratkaisujen markkinoille. Langattoman Wiserin ja KN

Schneider Electric esittelee älykkään sähkönkäytön mahdollisuuksia Jyväskylän Sähkömessuilla 7.–9.2.5.2.2024 09:57:19 EET | Tiedote

Schneider Electric on mukana Sähkö Valo Tele Av -messuilla Jyväskylän Paviljongissa 7.−9.2.2024. Schneider Electricin messuosastolla C-316 esitellään laajasti asiantuntemusta sähkötekniikan eri osa-alueilla. Tarjolla on ratkaisuja aina asennuskalusteista sähkönjakelun hallintaan. Schneiderin eri tuoteryhmien asiantuntijoita voi tulla tapaamaan messuosastolle. Asiantuntijalta voi myös varata ajan sähköisen lomakkeen kautta. Energian hinnankorotukset luovat lisäpaineita sähkönsäästöön sekä energiankäytön tehostamiseen kodeissa ja muissa kiinteistöissä. Tehokkuuden ja optimoinnin vaateet osuvat myös sähkönjakelulaitteistoihin ja -infraan. Schneider Electricillä on erilaisia ratkaisuja uusiin ja vanhoihin kiinteistöihin Sähkö Valo Tele Av -messuilla Jyväskylän Paviljongissa 7.−9.2.2024. Kyseessä ovat Pohjoismaiden suurimmat sähköalan messut. Schneider Electricin osastolla C-316 on tarjolla monipuolisesti sähkötekniikan tuotteita aina asennuskalusteista sähkönjakelun hallintaan, sähkönsääst