Hotel Kämp sai Gold-tason LEED-sertifikaatin – pitkäjänteinen työ vastuullisuuden osalta jatkuu

Helsingin keskustassa sijaitseva Hotel Kämp on saanut LEED Gold -ympäristösertifikaatin. Ilmarisen omistamista Kämp-korttelin kiinteistöistä enää yksi odottaa sertifiointia.

Hotel Kämp sai LEED EB v4.1 -luokituksen, jonka Gold-taso on toiseksi korkein käytönaikaiselle rakennukselle myönnettävä LEED-sertifiointitaso. Toinen Kämp Collection Hotels -ketjuun kuuluva GLO Hotel Kluuvi sai LEED-sertifioinnin vuosi sitten yhdessä Kämp-korttelin muiden toimijoiden kanssa.

– Meille vastuullisuus on laaja-alainen asia ja haluamme, että se on osa arkea ja yrityskulttuuria. Uusin sertifiointi on luonnollinen jatke työllemme ympäristön ja kestävän kehityksen eteen, Kämp Collection Hotelsin Facility Director Minna Laine kuvailee.

Käytönaikaisen sertifioinnin arvioinnissa tarkastellaan muun muassa veden ja energian kulutusta, jätteiden kierrätystä sekä käyttäjien päivittäistä toimintaa. Hotel Kämpin saama sertifiointi on voimassa kolme vuotta, ja tiedot päivitetään vuosittain.

Kaikki Kämp Collection Hotelsin hotellit ovat myös Green Key -sertifioituja eli ne ovat sitoutuneita henkilöstön ja asiakkaiden ympäristötietoisuuden kasvattamiseen, energian- ja vedenkäytön tehostamiseen ja majoitustoiminnan ympäristörasituksen pienentämiseen.

– Esimerkiksi aamiaisilla suosimme lähi- ja luomuruokaa. Lisäksi kaikissa hotelleissamme on veden virtausta säätävät hanat ja suihkupäät. Suihkujen uusin teknologia mahdollistaa näin ylellisen suihkukokemuksen ekologisesti, Laine kuvailee.

Ilmariselle LEED-sertifioinnit osa kaikkea kiinteistötoimintaa

Ilmarinen käynnisti LEED-sertifiointien hakemisen Helsingin keskustan arvokiinteistöilleen jo vuonna 2017. Käytönaikaisten sertifikaattien lisäksi Ilmarinen edellyttää LEED-kultatasoa kaikilta rakennuttamiltaan uusilta toimitilakiinteistöiltä.

Kämp-kortteli on kokonaisuudessaan LEED-sertifioitu, kun Merkuriuksen peruskorjaustyö valmistuu, ja korttelin viimeiselle osalle haetaan myös sertifiointi.

– Meille on tärkeää olla jatkuvasti kehittämässä koko kiinteistöalaa vastuullisempaan suuntaan – sekä rakennuttajana että kiinteistöjen ylläpitäjänä. On ollut hienoa tehdä yhteistyötä koko Kämp-korttelin toimijoiden kanssa sertifiointien saamiseksi, toteaa Ilmarisen rakennuttajapäällikkö Niina Nurminen.

Kiinteistösijoittajana Ilmarinen on asettanut tavoitteekseen hiilineutraalin sijoitussalkun vuoden 2035 loppuun mennessä. Parhaillaan rakennetaan ilmastotiekarttoja sekä kotimaisten kiinteistöjen että listattuihin yhtiöihin tehtyjen sijoitusten osalta.

LEED tuo kestävän kehityksen toimintatavat näkyviksi

LEED (Leadership in Energy and Environmental Design) on kiinteistöjen sertifiointijärjestelmä. Siinä arvioidaan muun muassa rakennuksen energian-, veden- ja materiaalien kulutusta koko elinkaaren aikana että rakennuksen sijaintipaikan kestävyyttä. Järjestelmää hallinnoi ja ylläpitää U.S. Green Building Council. LEED on laajimmin kansainvälisesti käytössä oleva kaupallisten rakennusten ympäristösertifikaatti, jota käytetään 160 maassa.

– On tärkeää, että Ilmarisen kaltaiset toimijat miettivät kestävää kehitystä paitsi uusien kohteiden rakentamisessa, myös nykyisten kohteiden ylläpidossa. On paljon mahdollisuuksia vaikuttaa esimerkiksi energiatehokkuuden parantamiseen, kuvailee projektipäällikkö ja konsultti Katariina Aarnio Green Building Partnersilta.

Lisätietoja:

Niina Nurminen, rakennuttajapäällikkö, Ilmarinen 050 574 7491, niina.nurminen@ilmarinen.fi

Minna Laine, Facility Director, Kämp Hotels Collection, 050 592 3418, minna.laine@kampgroup.com

Katariina Aarnio, projektipäällikkö ja konsultti, Green Building Partners, 050 352 0472, katariina.aarnio@raksystems.fi