Hotellihankkeet poikkeavat positiivisesti hämäläisyritysten investointihaluttomuudesta

Hämeessä yritysten investointihalukkuus on vähentynyt ensi vuoden osalta, selviää kauppakamareiden syyskuussa tekemästä kyselystä. ”Valtakunnallisesta tuloksesta poiketen Hämeessä vastanneista yrityksistä lähes kolmannes ei ole kiinnostunut tekemään lisäinvestointeja vuonna 2020, kun koko maan keskimääräinen osuus on 10 prosenttia. Positiivista kuitenkin on alueellamme äskettäin julkaistut hotelli-investoinnit, jotka merkittävästi lisäävät alueemme vetovoimaa ja vahvistavat talousnäkymiä”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen (Kuva Tarmo Valmela / Photodance Valmela)

Hämeessä vastanneista 45 prosenttia arvioi, että talousnäkymien parantuminen ja epävarmuuden vähentyminen lisäisivät investointihalukkuutta. Lisäksi vastaajista 16 prosenttia arvioi parempien rahoitusmahdollisuuksien ja 8 prosenttia verotuksen alentamisen lisäävän investointeja.

”Kaikenlainen epävarmuus on myrkkyä yrityksille. Epävarmuus aiheuttaa investointiprojektien siirtämistä tulevaisuuteen tai pahimmassa tapauksessa projektien kuoppaamisen”, sanoo Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki

Pula osaavasta työvoimasta on aiheuttanut ongelmia yritysten liiketoiminnassa. ”Vastanneista hämäläisyrityksistä 57 prosenttia arvioi, että pula osaavasta työvoimasta on aiheuttanut liiketoiminnallisia ongelmia ja 39 prosenttia palkkaisi lisää työvoimaa vuoden 2020 aikana, mikäli työvoimakustannuksia kevennettäisiin 10 prosenttia”, Eerikäinen kertoo.

”Suomessa työvoimapulasta kärsivien yritysten osuus on poikkeuksellisen suuri. Tämä kielii Suomen kansantalouden rakenteellisista haasteista. Ihmiset eivät ota työtä vastaan niin hanakasti, kun sopisi toivoa. Myös maan sisäinen muuttoliike on liian vähäistä. Parhaassa tapauksessa osaavat kädet ovat jo töissä, eikä tekeviä käsiä yksinkertaisesti löydy, jolloin katse pitäisi suunnata maan rajojen ulkopuolelle”, Kotamäki toteaa.

Kauppakamarien kysely yrityksille tehtiin syyskuun lopussa osana eurooppalaisten kauppakamareiden yhteiselin Eurochambresin kyselyä. Kyselyyn vastasi noin 760 eri alojen yritystä ympäri Suomea, joista kolmannes oli teollisuuden alan yrityksiä. Puolet vastanneista yrityksistä työllistää 10-49 henkilöä ja 30 prosenttia 50-249 henkilöä. Hämeen kauppakamarin alueelta vastaajia oli 49, joista 84 prosenttia työllistää alle 50 henkilöä. Eurochambresin laajempi, Euroopan laajuinen kysely julkaistaan marraskuun aikana.

Korona vauhditti Turengin Kuntovireen digiloikkaa28.7.2020 09:56:15 EESTTiedote

Koronaepidemian rajoitettua keväällä monen hämäläisyrityksen toimintaa päättivät Hämeen kauppakamari ja Hämeen Hallituspartnerit yhteisestä kriisineuvonnasta. Toimijat kokosivat pikavauhtia yli 30 erittäin kokenutta laki- ja rahoitusalan asiantuntijaa, jotka tarjosivat maksutonta neuvontaa yrityksen ongelmatilanteissa. Turengin Kuntovire Oy:n toimitusjohtaja Pirjo Lehtonen tarttui maksuttomaan kriisineuvontaan ja yritys selvisi pahimman yli.

Epävarmuus leimaa yritysten näkymiä Hämeessä27.7.2020 11:14:59 EESTTiedote

Hämeen teollisuuden, rakentamisen ja palvelualojen yritysten suhdanneodotukset ovat heinäkuussa laskeneet edelleen, selviää Hämeen kauppakamarin ja EK:n yhteistyössä tekemästä Suhdannebarometrikyselystä. ”Vaikka alueemme yritysten tulevaisuuden arviot ovat hieman myönteisempiä muuhun Suomeen verrattuna, on muistettava kevään jyrkkä pudotus suhdanteissa. Selkeästi teollisuuden ja rakentamisen näkymät ovat synkentyneet”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämäläisyritysten odotukset vaihtelevat toimialoittain25.6.2020 08:00:00 EESTTiedote

Hämeen kauppakamarin alueen yritykset arvioivat liikevaihdon, henkilöstömäärän ja yritystoiminnan jo hieman kohentuvan lähikuukausien aikana. Tieto selviää kauppakamareiden uusimmasta koronakyselystä. ”Näkymät ovat selkeästi parantuneet kesää kohden, kun alueemme yritysten konkurssiriski on laskenut 24 prosenttiin. Edellisessä kyselyssämme se oli 30 prosenttia. Lisäksi tulevaisuuden arvioissa näkyy vahvasti kaupan ja palvelualojen odotusten paraneminen. Vientiyritysten tilanne on kuitenkin heikompi ja muutos on ollut selvästi nähtävillä huhtikuun jälkeen myös meidän myöntämien vientiasiakirjojen määrissä”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämäläisyritykset laajentaisivat paikallista sopimista3.6.2020 10:20:24 EESTTiedote

Hämeen kauppakamarin alueen yritysten mielestä päästäkseen takaisin kasvu-uralle Suomen kilpailukykyyn vaikuttaisi myönteisesti paikallisen sopimisen laajempi mahdollisuus, työvoimakustannusten alentaminen ja investointeihin kannustava veromalli. Tieto selviää kauppakamareiden uusimmasta koronakyselystä. ”Alueemme yrityksistä yli 90 prosenttia kannatti paikallisen sopimisen laajentamista ja työvoimakustannusten alentamista ansioverotuksen ja / tai palkkamaltin avulla. Lisäksi yritykset pitivät tärkeänä investointeihin kannustavaa veromallia, esimerkiksi ns. Viron mallia tai investointivarausta”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamari myönsi stipendejä valmistuville opiskelijoille30.5.2020 10:00:00 EESTTiedote

Koronaviruksen aiheuttamasta poikkeustilanteesta huolimatta Hämeen kauppakamari myönsi stipendejä 30.5.2020 toiminta-alueellaan valmistuville opiskelijoille. ”Hämeen kauppakamarin hallitus on päättänyt viiden vuoden ajan myöntää stipendejä alueemme lukioiden ja toisen asteen ammatillisten oppilaitosten päättäville opiskelijoille. Stipendi myönnetään opiskelijalle, joka on opintojensa aikana osoittanut tuloksellista suuntautumista liike-elämään”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.