HSL hankkii Raide-Jokerin ensimmäiset vuodet sidosryhmähankintana HKL:ltä

HSL:n hallitus päätti, että HSL hankkii Raide-Jokeri -hankkeessa rakennettavan pikaraitiolinjan ensimmäisten vuosien liikennöinnin sidosryhmähankintana HKL:ltä. Sen jälkeen hankinta kilpailutetaan.

Sopimukseen HKL:n kanssa sisältyy valmistelujakso ja optiovuodet niin, että sopimus päättyy viimeistään elokuussa 2032. Raide-Jokerin liikennöinti on tarkoitus aloittaa viimeistään vuoden 2024 kesällä. Nyt valitussa lykätyn kilpailuttamisen vaihtoehdossa HSL käynnistää Raide-Jokerin operoinnin HKL:n kanssa ja solmii sen kanssa jatkosopimuksen kantakaupungin raitioliikenteen operoinnista kymmeneksi vuodeksi.

Sopimusten solmimisen jälkeen HSL käynnistää kilpailutusprosessin pikaraitiolinjan operoinnista joko yksittäisenä kohteena tai yhdessä jonkin tulevan raitioliikennehankkeen kanssa.

”Raide-Jokeri on suunnattoman laaja hanke. Ennen liikennöinnin aloittamista pitää rakentaa rata ja varikko sekä hankkia kalusto ja liikenteen operointi. Kaiken tämän aikatauluttaminen sujuvasti eteneväksi hankkeeksi vaatii paljon ennakointia. HSL teki päätöksen liikenteen hankintatavasta jo nyt, jottei ainakaan operoinnin hankinta viivytä HSL-alueen ensimmäisen pikaraitiolinjan alkua”, HSL:n Joukkoliikenneosaston johtaja Tero Anttila toteaa.

Raideliikenteen markkinoiden avaaminen kilpailulle on tärkeää, jotta voimme kehittää raideliikenteen seudullista toimintaympäristöä. Tavoitteena on kustannustehokas liikennöinti ja seudulliset ratkaisut pitkällä tähtäimellä, kun pikaraitiotieverkko laajenee kantakaupungin ulkopuolella.

Pikaraitiotie yhdistää Itäkeskuksen ja Keilaniemen

Raide-Jokeri -hankkeessa rakennetaan HSL-alueen ensimmäistä pikaraitiolinjaa, joka korvaa kuormittuneen bussilinjan 550 ja yhdistää Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen. Pikaraitiotien pituus on noin 25 kilometriä ja pysäkkipareja on 34. Suunniteltu matka-aika päätepysäkiltä toiselle on noin 62 minuuttia.

Ratainfran rakentamisesta vastaa Raide-Jokeri Allianssi. Raide-Jokeria operoidaan Roihupellon varikolta, jonka HKL rakennuttaa. HKL toimii myös kalustoyhtiönä. Linjaa liikennöidään Skoda Transtechin rakentamilla Artic XL-vaunuilla.

Lisätietoja:
osastonjohtaja Tero Anttila, puh. 050 555 2932

HSL-kortin nettilatauksen beta-versio käyttöön 8.6.4.6.2020 10:05:26 EESTTiedote

HSL-kortin nettilataus saadaan käyttöön maanantaina 8.6. Palvelussa voi ladata HSL-kortille kausilippuja ja arvoa eli rahaa. Netistä ostetut liput siirtyvät HSL-kortille, kun korttia näyttää kortinlukijalle. HSL-korttipalvelu (hsl.fi/kortti) helpottaa HSL-kortin käyttämistä monin tavoin, sillä nettilataamisen lisäksi se muistuttaa sähköpostitse, kun kausilippu pitää uusia tai arvo on loppumassa. Palvelu myös listaa kortin tapahtumat, ja jos kortti katoaa, sen voi sulkea palvelussa.

HSL:n hallituksen päätöksiä 26.5.202026.5.2020 16:03:43 EESTTiedote

Osavuosikatsaus 1/2020 Osavuosikatsauksessa HSL:n tilikauden tuloksen arvioidaan olevan 113,2 miljoonaa euroa alijäämäinen, kun talousarviossa oli varauduttu 23,2 miljoonan euron alijäämään. Hallitus päätti merkitä HSL:n osavuosikatsauksen 1/2020 tiedoksi. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Lippu- ja maksujärjestelmän visiotyön käynnistäminen Hallitus päätti käynnistää lippu- ja maksujärjestelmän visiotyön, jossa määritellään HSL:n tulevaisuuden lipputuotteisto. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Tilipohjaisen lippu- ja maksujärjestelmän yhteishankinnasta päättäminen Hallitus päätti valtuuttaa toimitusjohtajan sopimaan tilipohjaisen lippu- ja maksujärjestelmän yhteishankinnasta valtakunnallisen TVV LMJ Oy:n kanssa tai tekemään lopullisen päätöksen kilpailutuksen perusteella hankittavasta palvelusta. Asiasta tiedotetaan erillisessä tiedotteessa. Linkki pöytäkirjaan Lipputuotteiden yhdenmukaistaminen Hallitus päätti yhdenmukai