HSL hankkii raitioliikenteen myös jatkossa Kaupunkiliikenne Oy:ltä

Kaupunkiliikenne Oy liikennöi tulevaa pikaraitotietä 550 ainakin vuoteen 2028 asti. Kaupunkiliikenne Oy liikennöi myös kantakaupungin raitioteitä vuodesta 2025 alkaen ainakin kymmenen vuoden ajan.
Yksityiskohtaiset liikennöintisopimukset HSL ja Kaupunkiliikenne Oy solmivat myöhemmin.
”HSL:n tavoitteena uusissa sopimuksissa on kustannustehokas raitioliikenne, joka toimii luotettavasti kaikissa olosuhteissa”, tulosalueen johtaja Johanna Wallin HSL:stä sanoo. ”Tavoitteenamme on myös kehittää jatkuvasti raitioliikenteen palveluita ja toimintaympäristöä sekä kasvattaa raitioliikenteen matkustajamääriä ja kulkumuoto-osuutta.”
Tärkeä tavoite HSL:lle on myös se, että pikaraitiotien 550 liikenteen aloitus onnistuu. HSL varautuu siihen, että liikenne voisi alkaa syksyn 2023 aikana, jos käyttöönottotestit, koeajot, kuljettajien rekrytointi ja vaunujen hankinta sujuvat suunnitellusti. Tarkemmasta liikenteen käynnistysajankohdasta päätetään myöhemmin. Pikaraitotie 550 kulkee Itäkeskuksen ja Keilaniemen väliä.
”Kaupunkiliikenne Oy on kokenut ja ammattitaitoinen toimija ja meillä on erinomaiset edellytykset päästä yhdessä tavoitteisiimme”, Wallin sanoo.
”Kiitämme HSL:ää luottamuksesta toimintaamme kohtaan, meille on hienoa päästä yhdessä kehittämään raitioliikennettä edelleen. Allianssimallilla toteutettu pikaraitotie 550 eli Raide-Jokeri -projekti on edennyt erittäin hyvin ja pian olemme valmiita liikenteen käynnistämiseen”, Kaupunkiliikenne Oy:n toimitusjohtaja Juha Hakavuori sanoo.
Kantakaupungin kautta ajettavat pikaraitiotielinjat eivät kuulu sopimukseen
Kaupunkiliikenne Oy vastaa linjojen ajamisen lisäksi myös vaunujen siivouksesta, ajoenergian hankinnasta sekä kantakaupungin raitovaunujen kunnossapidosta.
Pikaraitiotien 550 osalta kalustoa pitää kunnossa vaunujen toimittaja alihankintana. Kaupunkiliikenne Oy omistaa kaluston ja varikot. Yhtiölle kuuluu myös pysäkkien hallinta ja ylläpito.
Nyt solmittavat sopimukset eivät kata pikaraitotielinjoja, joita mahdollisesti tulevaisuudessa ajetaan kantakaupungin kautta. HSL tekee niiden hoidosta aikanaan omat hankintapäätökset ja -sopimukset. Esimerkiksi Kruunusiltojen raitioliikenne ei kuulu tähän sopimuskokonaisuuteen.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Johanna Wallin, Tulosalueen johtaja, HSL, puh. 050 337 5685  
Juha Hakavuori, toimitusjohtaja, Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy, puh. 040 352 4771
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 400 työntekijää, ja liikevaihto on noin 700 miljoonaa euroa vuodessa. Vuonna 2021 HSL:n järjestämässä liikenteessä tehtiin 238 miljoonaa, mikä on yli 60 % Suomessa tehdyistä joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Toiminta- ja taloussuunnitelma 2026–2028: HSL panostaa laadukkaisiin matkaketjuihin työmaista huolimatta29.10.2025 11:30:00 EET | Tiedote
HSL:n toimintaan vaikuttavat tulevina vuosina useat suuret työmaat, ja lisäksi kuntayhtymän operointi- ja infrakustannukset kasvavat. Samaan aikaan joukkoliikenteen laatu kuitenkin myös paranee, kun muun muassa Laajasalon ratikkayhteys ja Espoon kaupunkirata valmistuvat. Nämä asiat käyvät ilmi HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelmasta 2026–2028 (TTS), jonka hyväksymistä HSL:n hallitus esittää yhtymäkokoukselle.
Kaupunkipyörillä poljettiin tällä kaudella yhteensä noin 2,5 miljoonaa matkaa – pyöriin oltiin jälleen tyytyväisiä29.10.2025 08:56:19 EET | Tiedote
Kaupunkipyöräkausi päättyy 31.10. Helsingin ja Espoon kaupunkipyörien 10. kaudella poljettiin yhteensä noin 2,5 miljoonaa matkaa, ja kaupunkipyöräilijöiden määrä kasvoi edelliseen kauteen verrattuna. Viikon ja päivän käyttöoikeuksiin oli ennätyksellinen kiinnostus, ja niitä ostettiin enemmän kuin koskaan aiemmin. Kaupunkipyörien käyttäjät niin Helsingissä ja Espoossa kuin Vantaalla olivat tyytyväisiä pyöriin. Helsingissä ja Espoossa on ensi kaudella käytössä tutut pyörät, Vantaalla kaupunkipyöräpalvelu on jäämässä tauolle.
Muutoksia lippujen hintoihin vuodenvaihteessa28.10.2025 12:00:07 EET | Tiedote
HSL:n hallitus päätti tänään nostaa lippujen hintoja vuodenvaihteessa keskimäärin 3,1 prosenttia. Hallitus valtuutti toimitusjohtajan vahvistamaan hinnat, joten kerromme tarkat hinnat myöhemmin erikseen. Samalla hallitus päätti hyväksyä HSL:n esityksen kertalippujen vuorokauden hintakatosta, jolla voimme helpottaa matkustamista ja kannustaa yhä useamman valitsemaan joukkoliikenteen matkalleen. Hintakaton ansiosta kertalipuilla matkustava asiakas maksaa tulevaisuudessa enintään vuorokausilipun hinnan verran vuorokaudessa. Hintakatto tulee käyttöön vaiheittain ja sen tarkemmasta aikataulusta kerrotaan myöhemmin. Tarkoitus on ottaa se käyttöön ensimmäisenä lähimaksulla ostetuissa kertalipuissa.
HSL:n hallituksen päätöksiä 28.10.202528.10.2025 11:59:57 EET | Päätös
HSL:n hallitus kokoontui tiistaina 28. lokakuuta. Hallitus käsitteli muun muassa vuoden 2025 talousarvion muutoksia ja vuoden 2025 kolmannen osavuosikatsauksen, vahvisti ensi vuoden matkalippujen hinnat ja hinnoitteluperiaatteet sekä hyväksyi toiminta- ja taloussuunnitelman vuosille 2026–2028.
HSL:n strategia 2026–2029 tähtää helppoon ja kestävään liikkumiseen24.10.2025 09:39:12 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus hyväksyi kuntayhtymän uuden strategian kokouksessaan torstaina 23. lokakuuta. Osana uutta strategiaa hallitus hyväksyi myös HSL:n mission, vision, arvot ja strategiset päämäärät vuosille 2026–2029. Strategia etenee vielä HSL:n yhtymäkokouksen hyväksyttäväksi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme

