HSL hioo suunnitelmaansa Tapiola-Leppävaara -alueen uusista bussilinjoista

HSL jatkaa Tapiola-Leppävaara -alueen linjastosuunnitelman työstämistä saamansa asiakasapalautteen perusteella. Eniten kommentteja on tullut Pohjois-Tapiolaan suunnitteluista reittimuutoksista.

HSL on käynyt läpi asiakaspalautetta, jota se on saanut Tapiola - Leppävaara -alueen bussilinjastosuunnitelmasta ja tehnyt suunnitelmaan kommenttien perusteella joitain muutoksia.

Muutoksia on tullut bussilinjoihin 52, 105, 111, 202, 203, 212, 213N ja 520. HSL:n tämänhetkisten suunnitelmien mukaan linjat kulkisivat seuraavasti:

• Linjan 111 reitti säilyy nykyisellään Matinkylän ja Teekkarikylän välillä, joten linja tarjoaisi yhteydet Pohjois-Tapiolaan myös jatkossa. Linja kulkee myös Westendissä nykyisellä reitillään Westendintiellä.

• Linjan 105 reitti Westendissä siirrtyy suunnitelmassa kulkemaan Westendinkadun kautta.

• Linjan 52 päätepysäkin HSL suunnittelee säilyttävänsä Otaniemen puolella. Linjaa ei ole kustannussyistä mahdollista säilyttää Kalevalantiellä linjan 111 rinnalla.

• HSL varautuu liikennöimään runkolinjaa 520 Sotilastorpantien sijaan Painiityntien kautta, mikä aiheuttaa muutostarpeita linjoille 202 ja 203.

• HSL suunnittelee harventavansa linjan 203 vuoroväliä. Linja 202 kulkee uuden suunnitelman mukaan Linnuntien sijasta Vallikadun kautta. HSL haluaa reittimuutoksella varmistaa riittävän bussiliikenteen tarjonnan kerrostalovaltaisen Vallikadun varrella.

• Bussilinjat 212 ja 213 kulkevat suunnitelman uuden version mukaan Säterintien kautta uudelle Impilahden sillalle. Reittimuutoksen ansioista HSL voisi tarjota eteläisen Perkkaan alueelta arkisin vaihdottoman yhteyden Kamppiin.

Suunnitelmasta voi edelleen kertoa mielipiteensä

HSL sai Tapiola-Leppävaara -alueen ensimmäisestä linjastoluonnoksesta yli 2 300 palautetta.

Asiakkaat antoivat kiitosta suunnitellusta uudesta nopeasta bussiyhteydestä 523 Leppävaaran ja Tapiolan välille. Haukilahden ja Westendin alueille kaavailtu linjan 105 viikonloppuliikenne miellytti vastaajia, samoin nykyistä paremmat yhteydet Pohjois-Tapiolasta Länsi-Helsingin suuntaan.

Myös uusi bussiyhteys Brediksen kauppakeskittymään vastaisi asiakkaiden toiveisiin.

HSL kiittää vastaajia. Muokattua linjastosuunnitelmaa voi edelleen kommentoida linjastosuunnitelman blogissa.

Palautetta voi antaa myös soittamalla HSL.n asiakaspalvelun numeroon 09 4766 4000.

Tavoiteaikataulu on se, että HSL:n hallitus päättää uusista linjoista ensi vuoden keväällä.

Joukkoliikennesuunnittelija Mari Linna, HSL, puh. 040 640 0481