HSL, HKL ja Ihmisoikeusliitto kampanjoivat nuorten kohtaamaa syrjintää ja häirintää vastaan

Kahden viikon ajan pääkaupunkiseudun katukuvassa ja liikennevälineissä näkyvä STOP! Päätepysäkki syrjinnälle –kampanja rohkaisee joukkoliikenteen käyttäjiä antamaan tukensa häirinnän ja syrjinnän kohteeksi joutuneille kanssamatkustajille.
Kampanjassa mukana olevat nuoret kertovat esimerkiksi seksuaalisesta ahdistelusta ja rasistisesta häirinnästä. Myös esimerkiksi vammaiset nuoret ja seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvat nuoret kokevat syrjintää ja häirintää. Moni kokee jäävänsä aivan yksin näissä tilanteissa.
”Mun tai kenenkään muun ei pitäisi joutua pelkäämään, kun astuu bussiin tai sporaan, että mitä jos mua ahdistellaan tai mun henkilökohtaisia rajoja rikotaan”, sanoo kampanjassa mukana oleva some-persoona Pins.ku.
”Olen liiankin tottunut rasistiseen häirintään. Tuki kanssamatkustajilta yllättää positiivisesti ja luo uskoa muutokseen”, kertoo kampanjakasvo, rap-artisti Hassan Maikal.
”Kanssamatkustajien, erityisesti aikuisten tuki on oleellista. Voi mennä viereen istumaan, kysyä, tarvitseeko häirintää kokenut apua ja auttaa raportoimaan tilanteesta vastuutahoille”, sanoo Ihmisoikeusliiton pääsihteeri Kaari Mattila.
Kun yksi osoittaa tukensa, se kannustaa muitakin tulemaan syrjinnän kohteen tueksi. Nuorten lisäksi kampanjakasvoina on mukana myös kuljettajia.
“Meidän ja jokaisen kuljettajan tavoitteena on taata turvallinen matka kaikille matkustajille. HSL haluaakin antaa keinoja haastaviin tilanteisiin lisäämällä kuljettajien täydennyskoulutukseen valmennusta häirintätilanteiden varalle”, sanoo HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi.
Paljon kiitosta saanut kampanja toteutettiin pääkaupunkiseudulla ensimmäisen kerran kaksi vuotta sitten. Silloin se tavoitti arviolta 2 miljoonaa ihmistä. Kampanja on toteutettu myös Tampereella ja Turussa.
“Kampanjan tavoitteena on muuttaa ihmisten käytöstä ja yleistä ilmapiiriä, siksi sitä on tärkeää toistaa. Edellisen kampanjan jälkeen olemme iloksemme kuulleet useista tilanteista, joissa ihmiset ovat menneet tueksi. Kanssamatkustajilla on tärkeä rooli tilanteiden muuttamisessa. Vastuu puuttumisessa syrjintään ja häirintään on kuitenkin julkisen liikenteen hallinnoijilla ja muilla viranomaisilla”, kommentoi Kaari Mattila.
Myös HKL aikoo lisätä kuljettajien valmiuksia tunnistaa syrjintää ja puuttua siihen koulutusten avulla.
”Jos kuljettaja havaitsee syrjintää vaunussa tai pysäkillä, on hänellä velvollisuus ilmoittaa asiasta tilanteen vakavuudesta riippuen joko liikennevalvomoon, josta tilataan paikalle vartijat, tai vakavammissa tapauksissa hätäkeskukseen. Ja selvää on, että kuljettajan itsensä on kohdeltava jokaista matkustajaa yhdenvertaisesti ja syrjimättä”, sanoo HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski.
Kampanjassa on mukana myös bussiliikennöitsijöitä. Kampanja näkyy pääkaupunkiseudun asemilla sekä busseissa, metroissa ja raitiovaunuissa maanantaista 11.2. alkaen. Ystävänpäivänä, torstaina 14.2, kampanjassa mukana olevat nuoret järjestävät flash mobin ja vapaaehtoiset jalkautuvat Helsingin keskustaan jakamaan tietoa kampanjasta.
Lisätietoa kampanjan verkkosivuilta: päätepysäkki.fi
Katsoaksesi videon lähteestä kampanjavideo, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Siirry videokanavalle
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Kaari Mattila, pääsihteeri, Ihmisoikeusliitto, p. 050 5368 195, kaari.mattila@ihmisoikeusliitto.fi
Sari Kotikangas, Markkinointi- ja viestintäpäällikkö, p. 045 6575767, sari.kotikangas@hsl.fi
Muut mediayhteydenotot (esimerkiksi nuorten haastattelut):
Tiedottaja Reetta Helander, p. 044 7062392, reetta.helander@ihmisoikeusliitto.fi
Hashtagit:
#päätepysäkki
#muutunäkyväksi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Lähibussit palaavat Itä-Helsinkiin syksyn aikana16.9.2025 15:06:45 EEST | Tiedote
Itä-Helsingin lähibussiliikenne käynnistyy osalla linoista uudelleen syksyn aikana kahdessa vaiheessa. Pienillä linja-autoilla ajettava lähibussiliikenne keskeytyi elokuussa 2025 Taksikuljetus Oy:n konkurssin takia. Lisäksi HSL:n hallitus päätti lakkauttaa lähibussilinjat 603, 704 ja 802 vähäisten matkustajamäärien takia. Itä- ja Koillis-Helsingin lähibussiliikenteen kilpailutus käynnistettiin nopeutetulla aikataululla.
HSL:n hallituksen päätöksiä 16.9.202516.9.2025 13:22:26 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 16. syyskuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
Ratikkaliikenne Hakaniemeen katkeaa 6.10. neljäksi viikoksi – marraskuussa liikenne kulkee taas Pitkänsillan yli15.9.2025 13:00:00 EEST | Tiedote
Ratikoiden 7B ja 9B reitit muuttuvat ja ratikan 6B liikennöinti loppuu maanantaina 6.10. Ratikat 7B ja 9B eivät kulje Hakaniemeen 6.10.–2.11. Poikkeukset johtuvat kiskotöistä, joissa vanha kiskoyhteys Hämeentieltä ja Siltasaarenkadulta Hakaniemen pysäkkialueelle palautetaan. Töiden jälkeen raitiovaunut pääsevät taas kulkemaan Pitkänsillan yli marraskuussa.
Yli miljoona lauttamatkaa HSL-liikenteessä kesän aikana15.9.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Lautoilla kuljettiin kesä-elokuussa 2025 yhteensä 1 104 705 matkaa merimaisemien läpi Suomenlinnaan ja Kruunuvuorenrantaan. Suomenlinnan lautalla toteutetussa HSL:n asiakastyytyväisyystutkimuksessa lähes yhdeksän kymmenestä matkustajasta oli tyytyväisiä HSL:n joukkoliikenteeseen. Suomenlinnan lautta siirtyy syysliikenteen aikatauluihin 15.9. Kruunuvuorenrannan lautta jatkaa samoilla aikatauluilla talveen asti.
HSL-kortin käyttämisessä ja lippujen ostamisessa poikkeuksia 22.–23.9. – lippu lähimaksulla reilusti alennettuun hintaan3.9.2025 13:02:00 EEST | Tiedote
HSL siirtää lipunmyynnin palveluitaan uuteen taustajärjestelmään 22.–23.9. Näiden kahden päivän aikana HSL-kortin käyttämisessä on poikkeuksia eivätkä myynti- ja palvelupisteet myy HSL:n lippuja. HSL-sovellus, lähimaksu ja pienet kertalippuautomaatit toimivat normaalisti, ja lähimaksulla kertalipun saa reilusti alennettuun hintaan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme