HSL, HKL ja Ihmisoikeusliitto kampanjoivat nuorten kohtaamaa syrjintää ja häirintää vastaan

Helsingin seudun liikenteen (HSL), Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen (HKL) ja Ihmisoikeusliiton kampanja nostaa esiin erityisesti nuorten kokemuksia syrjinnästä ja häirinnästä joukkoliikenteessä.

Kahden viikon ajan pääkaupunkiseudun katukuvassa ja liikennevälineissä näkyvä STOP! Päätepysäkki syrjinnälle –kampanja rohkaisee joukkoliikenteen käyttäjiä antamaan tukensa häirinnän ja syrjinnän kohteeksi joutuneille kanssamatkustajille.

Kampanjassa mukana olevat nuoret kertovat esimerkiksi seksuaalisesta ahdistelusta ja rasistisesta häirinnästä. Myös esimerkiksi vammaiset nuoret ja seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvat nuoret kokevat syrjintää ja häirintää. Moni kokee jäävänsä aivan yksin näissä tilanteissa.

”Mun tai kenenkään muun ei pitäisi joutua pelkäämään, kun astuu bussiin tai sporaan, että mitä jos mua ahdistellaan tai mun henkilökohtaisia rajoja rikotaan”, sanoo kampanjassa mukana oleva some-persoona Pins.ku.

”Olen liiankin tottunut rasistiseen häirintään. Tuki kanssamatkustajilta yllättää positiivisesti ja luo uskoa muutokseen”, kertoo kampanjakasvo, rap-artisti Hassan Maikal.

”Kanssamatkustajien, erityisesti aikuisten tuki on oleellista. Voi mennä viereen istumaan, kysyä, tarvitseeko häirintää kokenut apua ja auttaa raportoimaan tilanteesta vastuutahoille”, sanoo Ihmisoikeusliiton pääsihteeri Kaari Mattila.

Kun yksi osoittaa tukensa, se kannustaa muitakin tulemaan syrjinnän kohteen tueksi. Nuorten lisäksi kampanjakasvoina on mukana myös kuljettajia.

“Meidän ja jokaisen kuljettajan tavoitteena on taata turvallinen matka kaikille matkustajille. HSL haluaakin antaa keinoja haastaviin tilanteisiin lisäämällä kuljettajien täydennyskoulutukseen valmennusta häirintätilanteiden varalle”, sanoo HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi.

Paljon kiitosta saanut kampanja toteutettiin pääkaupunkiseudulla ensimmäisen kerran kaksi vuotta sitten. Silloin se tavoitti arviolta 2 miljoonaa ihmistä. Kampanja on toteutettu myös Tampereella ja Turussa.

“Kampanjan tavoitteena on muuttaa ihmisten käytöstä ja yleistä ilmapiiriä, siksi sitä on tärkeää toistaa. Edellisen kampanjan jälkeen olemme iloksemme kuulleet useista tilanteista, joissa ihmiset ovat menneet tueksi. Kanssamatkustajilla on tärkeä rooli tilanteiden muuttamisessa. Vastuu puuttumisessa syrjintään ja häirintään on kuitenkin julkisen liikenteen hallinnoijilla ja muilla viranomaisilla”, kommentoi Kaari Mattila.

Myös HKL aikoo lisätä kuljettajien valmiuksia tunnistaa syrjintää ja puuttua siihen koulutusten avulla.

”Jos kuljettaja havaitsee syrjintää vaunussa tai pysäkillä, on hänellä velvollisuus ilmoittaa asiasta tilanteen vakavuudesta riippuen joko liikennevalvomoon, josta tilataan paikalle vartijat, tai vakavammissa tapauksissa hätäkeskukseen. Ja selvää on, että kuljettajan itsensä on kohdeltava jokaista matkustajaa yhdenvertaisesti ja syrjimättä”, sanoo HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski.

Kampanjassa on mukana myös bussiliikennöitsijöitä. Kampanja näkyy pääkaupunkiseudun asemilla sekä busseissa, metroissa ja raitiovaunuissa maanantaista 11.2. alkaen. Ystävänpäivänä, torstaina 14.2, kampanjassa mukana olevat nuoret järjestävät flash mobin ja vapaaehtoiset jalkautuvat Helsingin keskustaan jakamaan tietoa kampanjasta.

Lisätietoa kampanjan verkkosivuilta: päätepysäkki.fi

Kaari Mattila, pääsihteeri, Ihmisoikeusliitto, p. 050 5368 195, kaari.mattila@ihmisoikeusliitto.fi

Sari Kotikangas, Markkinointi- ja viestintäpäällikkö, p. 045 6575767, sari.kotikangas@hsl.fi

Muut mediayhteydenotot (esimerkiksi nuorten haastattelut):

Tiedottaja Reetta Helander, p. 044 7062392, reetta.helander@ihmisoikeusliitto.fi

Hashtagit:

#päätepysäkki

#muutunäkyväksi

HSL:n hallituksen päätöksiä 16.4.201916.4.2019 14:24:58 EESTTiedote

Bussiliikenteen tarjouskilpailun 48/2019 ratkaisu Hallitus päätti valita tarjousten perusteella seuraavat liikennöitsijät: Kohteen 257 (linja 55 Rautatientori – Koskela) uusi liikennöitsijä on Nobina Finland Oy, Kohteen 258 (linjat 71 Rautatientori – Malmi, 77N Rautatientori – Jakomäki, 78 Rautatientori – Latokartano, 78N Rautatientori – Latokartano) uusi liikennöitsijä on Nobina Finland Oy, Kohteen 259 (linjat 63 Kamppi – Paloheinä, 69 Kamppi – Jakomäki, 70 Kamppi – Malmi) uusi liikennöitsijä on Helsingin Bussiliikenne Oy Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella Linkki pöytäkirjaan: http://hsl01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2019584-2 Helsingin poikittaislinjaston kehittämissuunnitelma Hallitus päätti hyväksyä Helsingin poikittaislinjastosuunnitelman ohjeellisesti noudatettavaksi. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan: http://hsl01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2019584-3 HSL:n lausunto Vantaan yleiskaava 2020 –l