HSL ja HKL testaavat marras–joulukuussa tiheämpää metroliikennettä Matinkylään

Matinkylään ajetaan ruuhka-aikoina normaalia tiheämpää metroliikennettä maanantaista 11.11. alkaen 13.12. asti. Ruuhka-aikoina (noin kello 7–9.30 ja 14.30–18.30 maanantaista perjantaihin) kolme neljästä metrojunasta ajetaan Matinkylään asti. Normaalisti Tapiolasta Matinkylään jatkaa joka toinen juna.

Kokeilun myötä Matinkylän metroliikenteeseen muodostuu ruuhka-aikaan vuorotteleva 2,5 minuutin ja 5 minuutin vuoroväli.

Aiemmin HSL ja HKL ovat testanneet tiheämpää metroliikennettä Matinkylään yksittäisinä koeajopäivinä. Nyt tehtävä kokeilu on ensimmäinen, joka kestää pidempään. Kokeilun tavoitteena onkin saada laajempia kokemuksia tiheämmän vuorovälin toimivuudesta.

HSL ja HKL selvittävät kokeilulla sitä, miten liikennöintimalli toimii ja miten altis se on liikenteen häiriöille. Lisäksi tarkastellaan matkustajamäärien kehittymistä ja sitä, miten matkustajat ovat jakautuneet eri lähdöille etenkin Matinkylän ja Tapiolan välisellä osuudella.

Kokeilulla pyritään saamaan kokemuksia tulevaisuuden metroliikenteen suunnittelemisen tueksi. HSL on varautunut toiminta- ja taloussuunnitelmassaan 2020–2022 lisäämään Matinkylästä lähteviä metrovuoroja ruuhka-aikoina.

Johanna Wallin
ryhmäpäällikkö, HSL

Arttu Kuukankorpi
liikennöintiyksikön johtaja, HKL

HSL:n hallituksen päätöksiä 2.7.20202.7.2020 13:23:28 EESTTiedote

Bussiliikenteen tarjouskilpailun 51b/2020 ratkaisu Nobina Oy on voittanut HSL:n tarjouskilpailun, jossa oli mukana viisi eri puolille Helsinkiä sekä kaksi Vantaalle Myyrmäkeen kulkevaa linjaa. Mukana oli 68 linja-auton liikenne, josta Nobina Oy hoitaa huomattavan osan sähköbusseilla elokuusta 2021 alkaen. Olemme tiedottaneet asiasta erillisellä tiedotteella STT Info -palvelussa. Linkki pöytäkirjaan Liikennöitsijöille maksettava lisäkorvaus bussikaluston tehokkaammasta sisäpuhdistuksesta koronatartuntojen ehkäisemiseksi Hallitus päätti korvata bussiliikennöitsijöille kaluston lisäsiivouksesta ja desinfioinnista kalustotyypistä riippuen 50 tai 100 euroa/bussi/kk ajanjaksolla 16.3.–30.9.2020. Lisäksi hallitus valtuutti HSL:n toimitusjohtajan jatkamaan lisäkorvauksen maksua harkinnan perusteella 31.12.2020 saakka. Olemme tiedottaneet asiasta erillisellä tiedotteella STT Info -palvelussa. Linkki pöytäkirjaan Toimivallan siirto toimitusjohtajalle koronavirustilanteessa mahdollisesti tapahtuv

Kohti turvallisempia matkoja – näitä asioita asiakkaamme toivovat joukkoliikenteeseen26.6.2020 10:00:00 EESTTiedote

Kysyimme asiakkailtamme kesäkuussa, miten he suhtautuvat joukkoliikenteeseen nykyisessä koronatilanteessa ja mitkä toimet parantaisivat turvallisuuden tunnetta. Positiivisimmin joukkoliikenteen käyttöön vaikuttaisivat kyselyn perusteella tarkempi tieto liikennevälineiden ruuhkautumisesta, tehostettu siivous ja näkyvät ohjeet matkustajien käyttäytymiseen. Valtaosa kyselyyn vastanneista aikoo käyttää joukkoliikennettä lähiviikkojen aikana.