HSL ja HKL testaavat marras–joulukuussa tiheämpää metroliikennettä Matinkylään

Matinkylään ajetaan ruuhka-aikoina normaalia tiheämpää metroliikennettä maanantaista 11.11. alkaen 13.12. asti. Ruuhka-aikoina (noin kello 7–9.30 ja 14.30–18.30 maanantaista perjantaihin) kolme neljästä metrojunasta ajetaan Matinkylään asti. Normaalisti Tapiolasta Matinkylään jatkaa joka toinen juna.

Kokeilun myötä Matinkylän metroliikenteeseen muodostuu ruuhka-aikaan vuorotteleva 2,5 minuutin ja 5 minuutin vuoroväli.

Aiemmin HSL ja HKL ovat testanneet tiheämpää metroliikennettä Matinkylään yksittäisinä koeajopäivinä. Nyt tehtävä kokeilu on ensimmäinen, joka kestää pidempään. Kokeilun tavoitteena onkin saada laajempia kokemuksia tiheämmän vuorovälin toimivuudesta.

HSL ja HKL selvittävät kokeilulla sitä, miten liikennöintimalli toimii ja miten altis se on liikenteen häiriöille. Lisäksi tarkastellaan matkustajamäärien kehittymistä ja sitä, miten matkustajat ovat jakautuneet eri lähdöille etenkin Matinkylän ja Tapiolan välisellä osuudella.

Kokeilulla pyritään saamaan kokemuksia tulevaisuuden metroliikenteen suunnittelemisen tueksi. HSL on varautunut toiminta- ja taloussuunnitelmassaan 2020–2022 lisäämään Matinkylästä lähteviä metrovuoroja ruuhka-aikoina.

Johanna Wallin
ryhmäpäällikkö, HSL

Arttu Kuukankorpi
liikennöintiyksikön johtaja, HKL