HSL ja HKL testaavat marras–joulukuussa tiheämpää metroliikennettä Matinkylään

Matinkylään ajetaan ruuhka-aikoina normaalia tiheämpää metroliikennettä maanantaista 11.11. alkaen 13.12. asti. Ruuhka-aikoina (noin kello 7–9.30 ja 14.30–18.30 maanantaista perjantaihin) kolme neljästä metrojunasta ajetaan Matinkylään asti. Normaalisti Tapiolasta Matinkylään jatkaa joka toinen juna.

Kokeilun myötä Matinkylän metroliikenteeseen muodostuu ruuhka-aikaan vuorotteleva 2,5 minuutin ja 5 minuutin vuoroväli.

Aiemmin HSL ja HKL ovat testanneet tiheämpää metroliikennettä Matinkylään yksittäisinä koeajopäivinä. Nyt tehtävä kokeilu on ensimmäinen, joka kestää pidempään. Kokeilun tavoitteena onkin saada laajempia kokemuksia tiheämmän vuorovälin toimivuudesta.

HSL ja HKL selvittävät kokeilulla sitä, miten liikennöintimalli toimii ja miten altis se on liikenteen häiriöille. Lisäksi tarkastellaan matkustajamäärien kehittymistä ja sitä, miten matkustajat ovat jakautuneet eri lähdöille etenkin Matinkylän ja Tapiolan välisellä osuudella.

Kokeilulla pyritään saamaan kokemuksia tulevaisuuden metroliikenteen suunnittelemisen tueksi. HSL on varautunut toiminta- ja taloussuunnitelmassaan 2020–2022 lisäämään Matinkylästä lähteviä metrovuoroja ruuhka-aikoina.

Johanna Wallin
ryhmäpäällikkö, HSL

Arttu Kuukankorpi
liikennöintiyksikön johtaja, HKL

HSL:n liikennöintisuunnitelma 2020-2021: tiheämpää raideliikennettä, uusi yhteys Tapiolasta Espoon keskukseen21.1.2020 12:47:21 EETTiedote

HSL:n juna- ja metroliikenne tihenee syksyllä 2020, ja Tapiolan ja Espoon keskuksen väliset yhteydet paranevat. Lisäksi HSL:n viides runkobussilinja aloittaa liikenteessä, kun linja 235 muuttuu linjaksi 200. Pienempiä muutoksia tapahtuu myös muualla HSL-alueella. Liikennöintisuunnitelma 2020-2021 on voimassa kesäliikenteen 2020 alusta vuoden 2021 kesäliikenteen alkuun.

HSL:n hallituksen päätöksiä 21.1.202021.1.2020 12:20:16 EETTiedote

Liikennöintisuunnitelman hyväksyminen vuosille 2020–2021 Hallitus päätti hyväksyä liikennöintisuunnitelman vuosille 2020–2021. Suunnitelma käsittää kesäliikenteen alusta 2020 talviliikenteen loppuun 2021 Helsingin seudun joukkoliikenteessä tapahtuvat suuret muutokset. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Bussiliikenteen ympäristöbonus Y10 -tarjouskilpailun ratkaisu Hallitus päätti maksaa ympäristöbonusta tällä kilpailukierroksella päästöjä alentavista biodieselin, bioetanolin ja biokaasun käytöstä yhteensä 2 121 494 euroa (+alv) ajalle 1.2.2020–31.1.2021. Bonus jakautui liikennöitsijöittäin seuraavasti: Helsingin Bussiliikenne Oy 56 000 (+alv), Nobina Finland Oy 1 150 944 euroa (+alv), Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab 914 550 euroa (+alv). Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Sähköbussien latauspalvelujen tarjouskilpailun järjestäminen Hallitus päätti järjestää tarjouskilpailun sähköbussien latauspalvelujen järjestämiseksi Helsin

HSL tutkii joukkoliikenteen asiakastyytyväisyyttä ja kaluston laatua7.1.2020 12:31:12 EETTiedote

Asiakastyytyväisyystutkimus keväällä 2020 HSL tutkii matkustajien tyytyväisyyttä HSL-alueen joukkoliikennepalveluihin joukkoliikennevälineissä toteutettavalla kyselytutkimuksella. Vastaamalla autat meitä parantamaan palveluitamme. HSL käyttää tutkimuksen tuloksia joukkoliikenteen kehittämisessä, henkilökunnan koulutuksessa sekä kilpailutetun liikenteen laatukannusteiden laskennassa. Tutkimuskauden päättymisen jälkeen tulokset ovat saatavilla HSL:n avoimessa nettitietokannassa osoitteessa https://hsl.louhin.com/asty/. Asiakastyytyväisyystutkimusta tehdään busseissa, raitiovaunuissa, metrossa ja lähijunissa ajanjaksolla 13.1–15.5. Kyselyyn kerätään yli 29 000 matkustajan mielipide. Kaluston laatututkimus keväällä 2020 HSL tutkii joukkoliikennekaluston laatua havainnointitutkimuksella. Kaluston laadunvalvonnan tehtävänä on taata siistit, turvalliset ja viihtyisät kulkuvälineet joukkoliikenteen asiakkaille HSL-alueella. Keväällä 2020 kaluston laatua havainnoidaan bussi-, raitio-, metro- ja