HSL ja liikennöitsijät jalkautuvat 15.8. kentälle tukemaan bussinkuljettajia työssään

HSL ja bussiliikennöitsijät järjestävät yhteistyössä neuvontapäivän HSL-alueella työskenteleville bussinkuljettajille torstaina 15. elokuuta. Tavoitteena on parantaa bussiliikenteen asiakaskokemusta sekä tukea kuljettajia toimimaan oikein erilaisissa asiakaspalvelu- ja liikennetilanteissa.

Päivän aikana HSL:n ja liikennöitsijöiden (Pohjolan Liikenne, Nobina, Helsingin Bussiliikenne ja Savonlinja) edustajat jalkautuvat seuraamaan liikenteen sujumista eri kohteisiin HSL-alueella. Tarkoitus on kiinnittää huomiota ennen muuta sellaisiin asioihin, joista HSL on saanut asiakaspalautetta, esimerkiksi liikennesääntöjen noudattamiseen tai mobiililaitteiden käyttöön ajon aikana.

Valtaosa HSL-alueen kuljettajista toimii liikenteessä oikein. Liikennöitsijät järjestävät kuljettajille omia koulutuksiaan. Lisäksi HSL:n ja liikennöitsijöiden välisten sopimusten mukaisesti kuljettajien on käytävä HSL:n järjestämässä koulutuksessa kahden vuoden välein. Nyt järjestettävän päivän tarkoituksena on tukea oppien viemistä käytäntöön.

Päivä valikoitui elokuun puoliväliin siksi, että liikenteessä on runsaasti paitsi uusia linjoja myös uusia kuljettajia: maanantaina 12.8. HSL:n liikenteessä siirryttiin syyskauden aikatauluihin, osa linjoista sai uudet reitit ja liikennöitsijöiden palveluksessa aloitti runsaasti uusia bussinkuljettajia.

Neuvontapäivä kestää torstaina aamuruuhkasta iltapäiväruuhkaan asti.

Sami Hulkkonen, HSL:n turvallisuusasiantuntija, p. 040 663 4496

HSL:n hallituksen päätöksiä 2.7.20202.7.2020 13:23:28 EESTTiedote

Bussiliikenteen tarjouskilpailun 51b/2020 ratkaisu Nobina Oy on voittanut HSL:n tarjouskilpailun, jossa oli mukana viisi eri puolille Helsinkiä sekä kaksi Vantaalle Myyrmäkeen kulkevaa linjaa. Mukana oli 68 linja-auton liikenne, josta Nobina Oy hoitaa huomattavan osan sähköbusseilla elokuusta 2021 alkaen. Olemme tiedottaneet asiasta erillisellä tiedotteella STT Info -palvelussa. Linkki pöytäkirjaan Liikennöitsijöille maksettava lisäkorvaus bussikaluston tehokkaammasta sisäpuhdistuksesta koronatartuntojen ehkäisemiseksi Hallitus päätti korvata bussiliikennöitsijöille kaluston lisäsiivouksesta ja desinfioinnista kalustotyypistä riippuen 50 tai 100 euroa/bussi/kk ajanjaksolla 16.3.–30.9.2020. Lisäksi hallitus valtuutti HSL:n toimitusjohtajan jatkamaan lisäkorvauksen maksua harkinnan perusteella 31.12.2020 saakka. Olemme tiedottaneet asiasta erillisellä tiedotteella STT Info -palvelussa. Linkki pöytäkirjaan Toimivallan siirto toimitusjohtajalle koronavirustilanteessa mahdollisesti tapahtuv

Kohti turvallisempia matkoja – näitä asioita asiakkaamme toivovat joukkoliikenteeseen26.6.2020 10:00:00 EESTTiedote

Kysyimme asiakkailtamme kesäkuussa, miten he suhtautuvat joukkoliikenteeseen nykyisessä koronatilanteessa ja mitkä toimet parantaisivat turvallisuuden tunnetta. Positiivisimmin joukkoliikenteen käyttöön vaikuttaisivat kyselyn perusteella tarkempi tieto liikennevälineiden ruuhkautumisesta, tehostettu siivous ja näkyvät ohjeet matkustajien käyttäytymiseen. Valtaosa kyselyyn vastanneista aikoo käyttää joukkoliikennettä lähiviikkojen aikana.