HSL ja liikennöitsijät jalkautuvat 15.8. kentälle tukemaan bussinkuljettajia työssään

HSL ja bussiliikennöitsijät järjestävät yhteistyössä neuvontapäivän HSL-alueella työskenteleville bussinkuljettajille torstaina 15. elokuuta. Tavoitteena on parantaa bussiliikenteen asiakaskokemusta sekä tukea kuljettajia toimimaan oikein erilaisissa asiakaspalvelu- ja liikennetilanteissa.

Päivän aikana HSL:n ja liikennöitsijöiden (Pohjolan Liikenne, Nobina, Helsingin Bussiliikenne ja Savonlinja) edustajat jalkautuvat seuraamaan liikenteen sujumista eri kohteisiin HSL-alueella. Tarkoitus on kiinnittää huomiota ennen muuta sellaisiin asioihin, joista HSL on saanut asiakaspalautetta, esimerkiksi liikennesääntöjen noudattamiseen tai mobiililaitteiden käyttöön ajon aikana.

Valtaosa HSL-alueen kuljettajista toimii liikenteessä oikein. Liikennöitsijät järjestävät kuljettajille omia koulutuksiaan. Lisäksi HSL:n ja liikennöitsijöiden välisten sopimusten mukaisesti kuljettajien on käytävä HSL:n järjestämässä koulutuksessa kahden vuoden välein. Nyt järjestettävän päivän tarkoituksena on tukea oppien viemistä käytäntöön.

Päivä valikoitui elokuun puoliväliin siksi, että liikenteessä on runsaasti paitsi uusia linjoja myös uusia kuljettajia: maanantaina 12.8. HSL:n liikenteessä siirryttiin syyskauden aikatauluihin, osa linjoista sai uudet reitit ja liikennöitsijöiden palveluksessa aloitti runsaasti uusia bussinkuljettajia.

Neuvontapäivä kestää torstaina aamuruuhkasta iltapäiväruuhkaan asti.

Sami Hulkkonen, HSL:n turvallisuusasiantuntija, p. 040 663 4496

HSL-sovelluksessa häiriö torstaina 22.8. - häiriö saatiin korjattua hieman ennen klo 22.22.8.2019 18:22:09 EESTTiedote

Päivitys 22.8. klo 22. - häiriö saatiin korjattua hieman ennen klo 22. HSL-sovellus vikaantui torstaina noin kello 13. Häiriön seurauksena sovellus eikä sen lippuosio ei toimi normaalisti ja osa sovelluksessa tilatuista lipuista jää toimittamatta asiakkaille. Myöskään asiakkaiden kausiliput eivät välttämättä näy sovelluksessa. Sovelluksen vikaa ja sen syitä selvitetään parhaillaan. Tällä hetkellä häiriön kestosta ei ole kuitenkaan arviota, mutta HSL tiedottaa muun muassa HSL.fi sivuilla kun vika on saatu korjattua. Ennen häiriön korjausta sovelluksesta ei kuitenkaan kannata yrittää lipun ostoa. Muut lipunmyyntikanavat toimivat normaalisti, joten matkustajien kannattaa käyttää mahdollisuuksien mukaan niitä. Näitä ovat muun muassa lippuautomaatit tai esimerkiksi myyntipisteet kuten R-kioskit. Myös bussinkuljettajat myyvät lippuja ja lisäksi HSL-kortit toimivat normaalisti. Häiriötilanteesta on myös tiedotettu kuljettajia, matkalipuntarkastajia ja konduktöörejä. Virheellisesti veloitettuj