HSL ja TVV lippu- ja maksujärjestelmä Oy valitsivat Futuricen uuden lippujärjestelmän toimittajaksi

HSL Helsingin seudun liikenne ja Waltti -lippu- ja maksujärjestelmää ylläpitävä TVV lippu- ja maksujärjestelmä Oy (LMJ) ovat valinneet Futurice Oy:n uuden, yhteisen lippujärjestelmänsä toimittajaksi. Hankkeessa rakennetaan tilipohjainen taustajärjestelmä joukkoliikenteen lipuille ja maksamiselle koko Suomeen.

Uusi taustajärjestelmä luo alustan eri kaupunkien yhteisille joukkoliikenteen maksu- ja matkustuspalveluille. Se mahdollistaa eri kaupunkien lippujen yhteiskäytön ja yhteiset rajapintaratkaisut kolmansien osapuolten käyttöön. Sen ansiosta voimme uudistaa ja personoida lippuja asiakkaiden tarpeiden perusteella nykyistä joustavammin. Uusi tilipohjainen taustajärjestelmä tukee sitä, että asiakas voi ostaa ja hallinnoida lippujaan itselleen sopivissa myyntikanavissa joko anonyymisti tai tunnistettuna tiliasiakkaana.

Rakennamme yhteistä lippujärjestelmää asiakaslähtöisesti monialaisella tiimillä, jossa on mukana Futuricen, HSL:n ja LMJ:n asiantuntijoita sekä asiakkaita.

”Uuden taustan myötä asiointi muuttuu digitaaliseksi eli onnistuu jatkossa puhelimella tai digikanavissa. Voimme uudistaa lippuja ketterästi ja ottaa käyttöön esimerkiksi joukkoliikenteen käyttöön perustuvat hintakatot. Samalla kun rakennamme uutta, ajamme alas nykyistä matkakorttijärjestelmää. Uudessa mallissa tieto matkustusoikeudesta tallennetaan käyttäjätilille eikä enää erikseen HSL-sovellukseen tai HSL-kortille”, osastonjohtaja Mari Flink HSL:stä sanoo.

"Käynnistyvä yhteistyö on meille merkittävä strateginen askel ja satsaus", kertoo TVV lippu- ja maksujärjestelmä Oy:n toimitusjohtaja Jari Paasikivi. "Tunnistepohjaiseen järjestelmään jo siirtyneiden kaupunkien kokemukset ovat olleet positiivisia, ja olemme tyytyväisiä voidessamme jatkossakin tarjota matkustajille digitaalisia, kehittyneitä ja joustavia joukkoliikennepalveluita sekä luoda kaupungeille mahdollisuuden ottaa helposti käyttöön nykyistä joukkoliikennettä täydentäviä uusia palveluratkaisuja."

"Olemme erittäin iloisia, että HSL ja LMJ valitsivat Futurice Oy:n joukkoliikenneviranomaisten yhteisen tilipohjaisen taustajärjestelmän toimittajaksi. Ihmislähtöisten palvelujen toteuttamiseksi tarvitaan innovatiivisia, uusia ratkaisuja ja järjestelmiä, joiden avulla voidaan hyödyntää dataa entistä paremmin. Haluamme olla mukana rakentamassa tulevaisuudenkestäviä julkisen sektorin palveluita, jotka perustuvat ymmärrykseen datan kokonaisvaltaisesta hallinnasta ja hyödyntämisestä”, Futurice Oy:n Suomen-maajohtaja Riku Valtasola sanoo.

HSL:n ja LMJ:n tavoitteena on, että uusi taustajärjestelmä on käytössä vuonna 2022. HSL ottaa uuden järjestelmän käyttöön vaiheittain. Aluksi siihen siirrytään nykyisillä vyöhykkeillä ja lipuilla.

Katso video tulevaisuuden matkustamisesta joukkoliikenteessä

HSL, osastonjohtaja Mari Flink, puh. 040 715 0440
TVV lippu- ja maksujärjestelmä Oy, toimitusjohtaja Jari Paasikivi, puh. 040 866 3468
Futurice Oy, Suomen-maajohtaja Riku Valtasola, puh. 040 531 8943

HSL ja Traficom kutsuvat koko Suomen Kävelykilometrikisaan15.4.2021 11:33:16 EEST | Tiedote

HSL sekä Liikenne- ja viestintävirasto Traficom kutsuvat kaikki suomalaiset kävelemään. Valtakunnallinen Kävelykilometrikisa käydään 1.5.–31.10. Kisa on kaikille avoin ja osallistua voi yksin tai porukalla. Joukkueilmoittautuminen avataan 15.4. Tänä vuonna yhteistyötä tehdään myös valtakunnallisen Kävelykipinä-tempauksen kanssa, jonka suojelijaksi on lupautunut Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

HSL:n hallituksen päätöksiä 13.4.202113.4.2021 14:46:38 EEST | Tiedote

Esitys kunnille joukkoliikenteen pienkohteiden rakentamisesta vuodelle 2022 Hallitus päätti ehdottaa HSL:n jäsenkunnille ja Uudenmaan ELY-keskukselle rakennettavia joukkoliikenteen pienkohteita, joita varten ne varaavat määrärahoja vuodelle 2022. Mukana on muun muassa runkobussilinjojen infran parannuksia ja sähköbussien latausasemia. Linkki kokousasiaan Asiakkaiden suositteluhalukkuus joukkoliikenteessä maaliskuussa 2021 Hallitus päätti merkitä tiedoksi asiakkaiden suositteluhalukkuuskyselyn, eli NPS-kyselyn, tulokset maaliskuulta 2021. HSL:n NPS-luku oli 24, mikä vastaa hyvää tulosta. Vastaajista 45 prosenttia suosittelisi HSL:n palveluita – suosittelijoiden osuus on HSL:n mittaushistorian korkein. NPS-luku nousi joulukuun 2020 tuloksesta, jolloin luku oli 20. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki kokousasiaan

HSL:n hallitus: Joukkoliikenne tarvitsee pikaisia valtion tukitoimia30.3.2021 12:30:00 EEST | Tiedote

HSL:n taloudelliset näkymät ovat heikentyneet entisestään alkuvuodesta. Matkustajamäärät ovat pudonneet lähes 60 prosenttia normaalista, ja Traficomin rajoitukset pitävät osaltaan matkustajamäärät edelleen tavallista alemmalla tasolla. Tämän takia koko vuoden lipputulot jäävät 150-160 miljoonaa vuoden 2019 lipputuloista. Välttämättömän liikkumisen turvaamiseksi HSL:n liikennöintikustannukset ja palvelutaso ovat kuitenkin lähes samalla tasolla kuin vuonna 2019. Tilanteesta selvitäkseen HSL tarvitsee valtion tukea.