HSL Helsingin seudun liikenne

HSL kysyy palautetta lippuehdotuksista ja vyöhykemallin vaihtoehdoista

Jaa
Koronan myötä liikkumisen tavat ja tarpeet ovat muuttuneet, mikä luo kysyntää uudenlaisille lipuille kerta- ja kausilippujen rinnalle. Myös vyöhykemallia ja hinnoittelun periaatteita on hyvä tarkastella: onko nykyinen ABCD-malli paras mahdollinen vai voisiko sitä säätämällä löytää vielä paremman ratkaisun?

"Keskeinen periaatteemme kaikessa palvelukehityksessämme on asiakaslähtöisyys ja asiakkaiden osallistaminen. Nyt osallistumiseen ja vaikuttamiseen on erinomainen tilaisuus! Kutsumme kaikkia asiakkaitamme ja seudulla liikkuvia arvioimaan ehdotuksiamme uusiksi lipuiksi ja vyöhykemalliksi. Olemme suunnitelleet ehdolla olevat liput ja mallit yhdessä asiakkaiden, sidosryhmien, asiantuntijoiden ja päättäjien kanssa. Nyt tuomme nämä vaihtoehdot laajan yleisön testattavaksi. Odotamme innolla tuloksia ja palautetta siitä, miten vastaajat arvioivat eri mallien vaikuttavan liikkumiseensa", asiakaskokemuksen asiantuntija Eeva Jakobsson hehkuttaa.

Nykyinen malli tai sen muunnos, kolmen vyöhykkeen ABC vai tasahinnoittelu?

ABCD-vyöhykkeet korvasivat kuntarajat keväällä 2019. Selvitysten ja kyselyiden mukaan malli palvelee seudun asukkaita hyvin, mutta osana laajaa Lipputilihanketta HSL selvittää myös vaihtoehtoja vyöhykemallille.

Tavoitteena on löytää lippujen hinnoitteluun malli, joka edistää kestävien kulkutapojen eli kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen käyttöä ja kasvattaa niiden osuutta kaikista HSL-alueella tehtävistä matkoista. Samaan aikaan mallin pitää turvata vähintään nykyisen suuruiset lipputulot, jotta riittävän hyvä joukkoliikenteen palvelutaso on mahdollista säilyttää.

Liikennemallinnusten mukaan kestävien kulkutapojen kulkumuoto-osuus kasvaisi eniten, jos uloimpien eli etäällä Helsingin keskustasta olevien vyöhykkeiden lippujen hintoja laskettaisiin. Se kannustaisi siirtymään nimenomaan pitkillä matkoilla henkilöautosta joukkoliikenteeseen. Jos sisempien vyöhykkeiden lipun hintoja korotettaisiin, osa asiakkaista valitsisi joukkoliikenteen sijaan kävelyn tai pyöräilyn, eikä siirtymää henkilöautoiluun tapahtuisi yhtä paljon kuin uloimmilla vyöhykkeillä. Kysely pyrkii selvittämään, miten seudulla liikkuvat vastaajat kokisivat nämä hinnoittelun muutokset.

Vyöhykekyselyssä on mukana neljä mallia:

  1. nykyisen vyöhykemallin muunnos, jossa C- ja D-vyöhykkeillä on yhteinen CD-lippu
  2. kolmen vyöhykkeen ABC-malli, jossa C- ja D-vyöhykkeet yhdistettäisiin C-vyöhykkeeksi
  3. kolmen vyöhykkeen ABC-malli, jossa B- ja C-vyöhykkeet yhdistettäisiin B-vyöhykkeeksi ja nykyinen D-vyöhyke muuttuisi C-vyöhyke
  4. tasahinnoittelu, jossa koko HSL-alueella olisi vain yksi hinta ja lippu.

”Olemme laskeneet erilaisten vyöhykemallien hinnat liikenne-ennustemallilla siten, että ne tuottaisivat saman verran lipputuloja kuin nykyisin käytössä oleva ABCD-malli. Malleissa on yhdistetty vyöhykkeitä ja muutettu hinnoittelua vyöhykkeiden välillä. Mallien laskennallisia esimerkkihintoja on korotettu paremman palvelutason alueilla ja laskettu siellä missä palvelutaso on heikoin”, tuotepäällikkö Vesa Jääskö kertoo.

Kertalippujen rinnalle sarjalippu, ryhmälippu tai hintakatto

HSL tutkii mahdollisuutta tuoda kerta- ja kausilippujen rinnalle uudenalaisia lippuja, jotka sopivat etätyön myötä yleistyvään epäsäännöllisen säännölliseen matkustamiseen.

Tuotteistuksessa oletuksena on ollut, että asiakkaat tekisivät koronan jälkeen 20 joukkoliikennematkaa kuukaudessa, mikä vastaisi kahta tai kolmea lähityöpäivää viikossa. Sarjalipulla ja hintakatolla matkustaminen olisi siis nykyistä edullisempaa, jos matkoja olisi 20 kuukaudessa. Lisäksi tutkimme mahdollisuutta ottaa käyttöön ryhmälippu, jolla neljä aikuista matkustaisi kahden aikuisen lipun hinnalla.

HSL toivoo palautetta uudistusten vaikutuksista liikkumiseen ja asiakastyytyväisyyteen

HSL kerää palautetta lippujen ja vyöhykemallin jatkosuunnittelua varten. Kyselyn vastausten ja mallinnusten perusteella HSL pystyy tekemään arviot uusien lippujen ja vyöhykemallien vaikutuksesta liikkumiseen, lipputuloihin ja asiakaskokemukseen.

Vaikutusarviointien valmistuttua HSL lähettää esitykset uusista lipuista ja vyöhykemalleista lausunnoille jäsenkuntiin kesäkuussa 2022. Kunnat antavat lausuntonsa elokuun loppuun mennessä. Sen jälkeen HSL:ssä tehdään päätökset jatkokehitykseen vietävistä uusista lipuista ja vyöhykemallista. Käyttöön uudet liput saadaan viimeistään vuonna 2024, jonka jälkeen myös mahdollinen vyöhykemallin uudistus tehdään.

Nyt on mahdollisuus vaikuttaa! Tutustu ehdotuksiin vyöhykemalleista ja uusista lipuista ja vastaa kyselyihin 28.2.–13.3.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

asiakaskokemuksen asiantuntija Eeva Jakobsson, puh. 045 632 2800
tuotepäällikkö Vesa Jääskö, puh. 050 531 1206
osastonjohtaja Mari Flink, puh. 040 715 0440

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

HSL Helsingin seudun liikenne
HSL Helsingin seudun liikenne
Opastinsilta 6 A
00520 Helsinki

09 4766 4444http://www.hsl.fi

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 420 työntekijää, ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehtiin ennen koronaa yli 390 miljoonaa matkaa vuodessa. Korona on vaikuttanut merkittävästi joukkoliikenteen käyttöön, ja matkustajamäärämme ovat nyt noin 30–40 prosenttia pienemmät. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne

Rantaradan junaliikenteessä viiden viikon katko juhannuksen jälkeen18.6.2025 11:30:00 EEST | Tiedote

Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen viideksi viikoksi juhannuksen jälkeen 23.6.–27.7. Lisäksi HSL-junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja viikonloppuisin syksyllä. Myös toukokuussa rantaradan junaliikenteessä oli vuorokauden mittaisia katkoja. Katkot vaikuttavat lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla. Rantaradan työt liittyvät Espoon kaupunkirata -hankkeeseen, joka jatkuu vuoteen 2029 asti.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye