HSL maksaa liikennöitsijöille 1,8 miljoonaa euroa ympäristöbonuksia

HSL myöntää vuonna 2021 bussiliikenteelle 1,8 miljoonaa euroa ympäristöbonuksiin. Bonuksilla hyvitetään kustannuksia, joita liikennöitsijöille aiheutuu päästöjen vähentämisestä. Kilpailukierroksen ympäristöbonukset perustuvat biodieselin sekä bioetanolin käyttöön.

”Tavoitteenamme on vähentää bussiliikenteen ilmanlaatuun vaikuttavia lähipäästöjä ja hiilidioksidipäästöjä vuoteen 2025 mennessä yli 90 prosenttia vuoden 2010 tasosta. Tähän päästään paitsi sähköbusseilla myös uudella ajoneuvoteknologialla ja ympäristölle ystävällisemmillä polttoaineilla”, osastonjohtaja Tero Anttila sanoo.

Päästöt vähenevät merkittävästi, kun busseissa käytetty polttoaine vaihdetaan uusiutuvaan biopolttoaineeseen. Marraskuussa julkaistuun tarjouskilpailuun ympäristöbonuksista osallistui kolme liikennöitsijää, jotka käyttävät ympäristöbonuksen kustannuksiin, joita niille tulee biodieselin ja bioetanolin käytöstä. Käytettävät parafiininen biodiesel ja bioetanoli valmistetaan jäte- tai tähderaaka-aineesta.

Nyt hyväksyttyjen tarjousten kustannukset ajanjaksolle 1.2.2021–31.1.2022 ovat yhteensä 1,8 miljoonaa euroa, joka maksetaan liikennöitsijöille bonuksena liikennöintikorvausten lisäksi. Tarjousten yhteenlaskettu ympäristöhyöty on vähintään sama kuin hyväksyttyjen tarjousten hinta yhteensä.

Osastonjohtaja Tero Anttila, puh. 050 555 2932
Ryhmäpäällikkö Mika Häyrynen, puh. 040 505 5294

HSL:n hallituksen päätöksiä 2.3.20212.3.2021 14:58:54 EETTiedote

Sisäisen tarkastuksen kertomus 2020 ja suunnitelma 2021 Hallitus päätti merkitä tiedoksi sisäisen tarkastuksen yhteenvetoraportin vuodelta 2020 ja sisäisen tarkastuksen tarkastussuunnitelman vuodelle 2021. Sisäinen tarkastus tehdään vuosittain, ja sen tarkoituksena on varmistaa muun muassa, että HSL:n toiminta on lakien, sääntöjen, ohjeiden ja päätösten mukaista. Linkki pöytäkirjaan Lippu- ja informaatiojärjestelmän arkkitehtuurityön puitejärjestelyyn perustuva hankinta Hallitus päätti valita lippu- ja informaatiojärjestelmän arkkitehtuurityön toimittajaksi KPMG Oy Ab:n. Palvelun arvioidut kokonaiskustannukset sopimuskauden (17.3.2021–30.11.2023) ajalta ovat noin 689 000 euroa. Linkki pöytäkirjaan Bussiliikenteen tarjouskilpailun 53/2021 järjestäminen Hallitus päätti järjestää tarjouskilpailun bussilinjoista, joiden nykyiset liikennöintisopimukset päättyvät elokuussa 2022 ja elokuussa 2023. Kilpailukohteisiin sisältyy muun muassa Herttoniemen metroaseman liityntälinjoja, Helsingin poik