HSL sai arvokasta oppia IdeaLab-kokeiluista – myös haasteita paljastui

HSL:n vuonna 2018 järjestämä IdeaLab-kilpailu poiki kaksi liikkumispalvelukokeilua Helsingin seudulle. Kilpailu opetti, millaisia haasteita liikkumispalveluiden uudenlaiseen toteuttamiseen vielä liittyy.

IdeaLab-kilpailun tarkoituksena oli hakea HSL:n nykyisiin palveluihin sopivia uusia ja innovatiivisia liikkumisen palveluita. Kilpailussa tällaisille hankkeille oli varattu yhteensä miljoona euroa, ja summa jaettiin kahden voittajan kesken. Toinen oli Vuosaaressa toteutettu potkulautapalvelu, toinen Espoossa kulkenut kutsukyytipilotti. Molemmat kokeilut kestivät puoli vuotta.

HSL sai kokeilusta arvokasta oppia – ja vahvistuksen sille käsitykselle, ettei uusien liikkumispalveluiden kehittäminen ole aivan yksinkertaista.

”Uusien ratkaisujen tekeminen linjaliikennettä kustannustehokkaammin on edelleen vaikeaa”, sanoo HSL:n joukkoliikenneosaston johtaja Tero Anttila.

IdeaLab-hanke ja siinä toteutetut pilotit lisäsivät HSL:n ymmärrystä uusista liikkumispalveluista ja yritysten kanssa tehtävästä yhteistyöstä, mutta kehitettävääkin jäi. Uudet palvelut olisi myös saatava nivottua kokeilua paremmin osaksi jo olemassaolevaa joukkoliikenneverkostoa. Nyt sekä potkulautoja että kutsukyytejä käytettiin erillisellä sovelluksella.

”Vaikka saimme paljon oppia tulevaan, IdeaLabin toistaminen sellaisenaan ei ole järkevää”, sanoo HSL:n asiakkuus- ja myyntijohtaja Mari Flink. ”Liikkumispalvelut ovat nyt vielä aiempaa enemmän murroksessa. IdeaLab-hanke toteutettiin ennen koronapandemiaa, ja ennusmerkit viittaavat siihen, että liikkumisen tavat voivat muuttua pysyvästikin.”

Mari Flink
asiakkuus- ja myyntijohtaja

HSL:n hallituksen päätöksiä 4.5.20214.5.2021 15:05:30 EEST | Tiedote

Joukkoliikenteen suunnitteluun liittyvien tehtävien puitejärjestelyhankinta Hallitus päätti suunnittelutehtävien toimittajista kolmeen osaan jaetussa suunnittelukilpailussa. Kokonaistaloudellisen tarjousvertailun perusteella valitut toimittajat ovat: osa 1) Suunnittelutehtävät: Ramboll Finland Oy, Sitowise Oy, Sweco Infra and Rail Oy ja WSP Finland Oy, osa 2) Infrastruktuuri: Ramboll Finland Oy, Sitowise Oy, Sweco Infra and Rail Oy ja WSP Finland Oy ja osa 3) Vaikuttavuustarkastelut: Flou Oy, Ramboll Finland Oy, Sitowise Oy, Sweco Infra and Rail Oy ja WSP Finland Oy. Puitesopimukset ovat voimassa enintään 5 vuotta ja kokonaiskustannukset ovat noin 1,8 miljoonaa euroa (ilman alv.). Linkki pöytäkirjaan Syysliikenteen säästöt bussiliikenteessä Hallitus päätti hyväksyä bussiliikenteen säästöperiaatteet talviliikennekaudelle 2021-2022. Säästöt kohdentuvat laaja-alaisesti koko HSL-alueen liikenteeseen. Säästöjä syntyy muun muassa nopeutuneista ajoajoista, ruuhka-ajan tarjonnan supistamisesta

HSL ja Traficom kutsuvat koko Suomen Kävelykilometrikisaan15.4.2021 11:33:16 EEST | Tiedote

HSL sekä Liikenne- ja viestintävirasto Traficom kutsuvat kaikki suomalaiset kävelemään. Valtakunnallinen Kävelykilometrikisa käydään 1.5.–31.10. Kisa on kaikille avoin ja osallistua voi yksin tai porukalla. Joukkueilmoittautuminen avataan 15.4. Tänä vuonna yhteistyötä tehdään myös valtakunnallisen Kävelykipinä-tempauksen kanssa, jonka suojelijaksi on lupautunut Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

HSL:n hallituksen päätöksiä 13.4.202113.4.2021 14:46:38 EEST | Tiedote

Esitys kunnille joukkoliikenteen pienkohteiden rakentamisesta vuodelle 2022 Hallitus päätti ehdottaa HSL:n jäsenkunnille ja Uudenmaan ELY-keskukselle rakennettavia joukkoliikenteen pienkohteita, joita varten ne varaavat määrärahoja vuodelle 2022. Mukana on muun muassa runkobussilinjojen infran parannuksia ja sähköbussien latausasemia. Linkki kokousasiaan Asiakkaiden suositteluhalukkuus joukkoliikenteessä maaliskuussa 2021 Hallitus päätti merkitä tiedoksi asiakkaiden suositteluhalukkuuskyselyn, eli NPS-kyselyn, tulokset maaliskuulta 2021. HSL:n NPS-luku oli 24, mikä vastaa hyvää tulosta. Vastaajista 45 prosenttia suosittelisi HSL:n palveluita – suosittelijoiden osuus on HSL:n mittaushistorian korkein. NPS-luku nousi joulukuun 2020 tuloksesta, jolloin luku oli 20. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki kokousasiaan