HSL Helsingin seudun liikenne

HSL tarvitsee valtiolta suoraa taloudellista tukea

Jaa

HSL esittää, että Helsingin seudun joukkoliikennettä tuettaisiin sadan miljoonan euron kohdennetulla tuella valtion lisätalousarviossa vuodelle 2020. Koronaviruspandemian takia joukkoliikenteen tulevaisuus on vakavasti uhattuna, ja ilman taloudellista apua hyvä kehitys Helsingin seudun ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi uhkaa pysähtyä.

HSL:n joukkoliikenne on kulkenut koronavirusepidemian aikana koko ajan, mutta matkustajamäärät ovat vähentyneet jopa 70 prosenttia. Normaalioloissa puolet HSL:n tuloista rahoitetaan lipputuloilla, puolet jäsenkuntien maksamilla kuntaosuuksilla. Nyt lipputulot ovat romahtaneet, eikä kuntienkaan taloustilanne vaikuta hyvältä.

HSL:ää uhkaavat tämänhetkisen arvion perusteella vähimmilläänkin 120 miljoonan euron lipputulomenetykset.

”Myös tämä kriisi on osoittanut, kuinka tärkeä osa toimivaa seutua joukkoliikenne on: olemme edelleen turvanneet esimerkiksi kriittisen henkilöstön pääsyn työpaikoilleen”, sanoo HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi. ”Ja kun pyrimme taas saamaan taloutta uuteen nousuun, joukkoliikennettä tarvitaan seudun elinvoiman ja elinkeinoelämän turvaamiseksi.”

Helsingin seutu on Suomen talouden veturi, ja HSL:n liikennevälineissä tehdään 80 prosenttia koko Suomen kaupunkijoukkoliikennematkoista.

Joukkoliikenteen nykyinen taloustilanne on kuitenkin HSL:n ja sen jäsenkuntien näkökulmasta kestämätön. Ilman lisätukea vaihtoehtoja on vähän: esimerkiksi lippujen hintoja on korotettava tai palvelutasoa laskettava merkittävästi. Molemmat taas vähentäisivät joukkoliikenteen suosiota. Se ei olisi päästövähennystavoitteiden mukaista.

HSL:llä suuri vastuu päästöjen vähentämisessä

Koronakriisi on vähentänyt päästöjä globaalisti, mutta myös pandemian aikana ja sen jälkeisessä maailmassa ilmastonmuutosta on edelleen torjuttava voimakkaasti. Siinä joukkoliikenteellä on suuri rooli.

Helsingin seudun liikennepäästöjen vähentämisessä HSL on kantanut suurimman vastuun. Helsingin seudulla kestävän liikkumisen osuus on kasvanut, ja vuosina 2016–2019 joukkoliikennenousujen määrä kasvoi 8,1 prosenttia. Tavoitteena on, että HSL:n busseista 30 prosenttia kulkee sähköllä vuoteen 2025 mennessä. Sen jälkeen osuutta on tarkoitus kasvattaa entisestään.

Nyt heikentynyt taloustilanne vaikeuttaa myös tämän tavoitteen saavuttamista, ja vahva kehitys päästöjen vähentämiseksi uhkaa hidastua tai pysähtyä kokonaan.

Matkustajamäärillä mitattuna HSL on Suomen suurin liikennealan toimija Suomen ylivoimaisesti suurimmalla kaupunkiseudulla. Jos päästövähennystavoitteista joudutaan täällä tinkimään, se vaarantaa koko Suomen päästövähennystavoitteiden toteutumisen.

”Teemme kaikkemme tästä kriisistä selviämiseksi, mutta tarvitsemme siihen apua”, toimitusjohtaja Rihtniemi sanoo.

Yhteyshenkilöt

Suvi Rihtniemi
toimitusjohtaja
p. 050 565 8884

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

HSL Helsingin seudun liikenne
HSL Helsingin seudun liikenne
Opastinsilta 6 A
00520 Helsinki

09 4766 4444http://www.hsl.fi

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne

HSL:n hallituksen päätöksiä 26.5.202026.5.2020 16:03:43 EESTTiedote

Osavuosikatsaus 1/2020 Osavuosikatsauksessa HSL:n tilikauden tuloksen arvioidaan olevan 113,2 miljoonaa euroa alijäämäinen, kun talousarviossa oli varauduttu 23,2 miljoonan euron alijäämään. Hallitus päätti merkitä HSL:n osavuosikatsauksen 1/2020 tiedoksi. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Lippu- ja maksujärjestelmän visiotyön käynnistäminen Hallitus päätti käynnistää lippu- ja maksujärjestelmän visiotyön, jossa määritellään HSL:n tulevaisuuden lipputuotteisto. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Tilipohjaisen lippu- ja maksujärjestelmän yhteishankinnasta päättäminen Hallitus päätti valtuuttaa toimitusjohtajan sopimaan tilipohjaisen lippu- ja maksujärjestelmän yhteishankinnasta valtakunnallisen TVV LMJ Oy:n kanssa tai tekemään lopullisen päätöksen kilpailutuksen perusteella hankittavasta palvelusta. Asiasta tiedotetaan erillisessä tiedotteessa. Linkki pöytäkirjaan Lipputuotteiden yhdenmukaistaminen Hallitus päätti yhdenmukai

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme