HSL tarvitsee valtiolta suoraa taloudellista tukea
HSL:n joukkoliikenne on kulkenut koronavirusepidemian aikana koko ajan, mutta matkustajamäärät ovat vähentyneet jopa 70 prosenttia. Normaalioloissa puolet HSL:n tuloista rahoitetaan lipputuloilla, puolet jäsenkuntien maksamilla kuntaosuuksilla. Nyt lipputulot ovat romahtaneet, eikä kuntienkaan taloustilanne vaikuta hyvältä.
HSL:ää uhkaavat tämänhetkisen arvion perusteella vähimmilläänkin 120 miljoonan euron lipputulomenetykset.
”Myös tämä kriisi on osoittanut, kuinka tärkeä osa toimivaa seutua joukkoliikenne on: olemme edelleen turvanneet esimerkiksi kriittisen henkilöstön pääsyn työpaikoilleen”, sanoo HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi. ”Ja kun pyrimme taas saamaan taloutta uuteen nousuun, joukkoliikennettä tarvitaan seudun elinvoiman ja elinkeinoelämän turvaamiseksi.”
Helsingin seutu on Suomen talouden veturi, ja HSL:n liikennevälineissä tehdään 80 prosenttia koko Suomen kaupunkijoukkoliikennematkoista.
Joukkoliikenteen nykyinen taloustilanne on kuitenkin HSL:n ja sen jäsenkuntien näkökulmasta kestämätön. Ilman lisätukea vaihtoehtoja on vähän: esimerkiksi lippujen hintoja on korotettava tai palvelutasoa laskettava merkittävästi. Molemmat taas vähentäisivät joukkoliikenteen suosiota. Se ei olisi päästövähennystavoitteiden mukaista.
HSL:llä suuri vastuu päästöjen vähentämisessä
Koronakriisi on vähentänyt päästöjä globaalisti, mutta myös pandemian aikana ja sen jälkeisessä maailmassa ilmastonmuutosta on edelleen torjuttava voimakkaasti. Siinä joukkoliikenteellä on suuri rooli.
Helsingin seudun liikennepäästöjen vähentämisessä HSL on kantanut suurimman vastuun. Helsingin seudulla kestävän liikkumisen osuus on kasvanut, ja vuosina 2016–2019 joukkoliikennenousujen määrä kasvoi 8,1 prosenttia. Tavoitteena on, että HSL:n busseista 30 prosenttia kulkee sähköllä vuoteen 2025 mennessä. Sen jälkeen osuutta on tarkoitus kasvattaa entisestään.
Nyt heikentynyt taloustilanne vaikeuttaa myös tämän tavoitteen saavuttamista, ja vahva kehitys päästöjen vähentämiseksi uhkaa hidastua tai pysähtyä kokonaan.
Matkustajamäärillä mitattuna HSL on Suomen suurin liikennealan toimija Suomen ylivoimaisesti suurimmalla kaupunkiseudulla. Jos päästövähennystavoitteista joudutaan täällä tinkimään, se vaarantaa koko Suomen päästövähennystavoitteiden toteutumisen.
”Teemme kaikkemme tästä kriisistä selviämiseksi, mutta tarvitsemme siihen apua”, toimitusjohtaja Rihtniemi sanoo.
Yhteyshenkilöt
Suvi Rihtniemi
toimitusjohtaja
p. 050 565 8884
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Joukkoliikennematkustus kasvoi Espoossa ja Kirkkonummella27.3.2024 10:03:47 EET | Tiedote
Helsingin seudun asukkaat liikkuvat aiempaa vähemmän. Erityisesti autoilu ja joukkoliikenteen käyttö ovat vähentyneet, kun etätyöt ovat yleistyneet. Espoossa ja Kirkkonummella joukkoliikennematkustus on seudun muista kunnista poiketen lisääntynyt.
Kaupunkipyöräkausi alkaa taas 1.4. Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla20.3.2024 10:28:17 EET | Tiedote
Kaupunkipyöräkausi alkaa Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla 1.4. tuplasti pidempien matka-aikojen kera. Koko kaupunkipyöräkausi on nyt ostettavissa. Tänä vuonna Vantaa tarjoaa 50-vuotisjuhliensa kunniaksi maksuttoman kaupunkipyöräkauden.
HSL:n hallituksen päätöksiä 19.3.202419.3.2024 12:46:38 EET | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 19. maaliskuuta 2024 ja teki päätökset seuraavista asioista.
HSL:n lipputulot lähellä vuoden 2019 tasoa – tavoitteena myös matkustajamäärien kasvu19.3.2024 12:13:20 EET | Tiedote
HSL:n lipputulot olivat vuonna 2023 yhteensä noin 376,4 miljoonaa euroa, mikä on vain 1,7 prosenttia vähemmän kuin koronaa edeltäneenä vuonna 2019. Matkustajamäärät jäivät kuitenkin vuoden 2019 tasosta noin 13 prosenttia. Yhteensä HSL:n liikennevälineiden kyytiin noustiin viime vuonna 344 miljoonaa kertaa.
Uuden kaupunkipyöräpalvelun valmistelu on nyt käynnissä15.3.2024 08:13:45 EET | Tiedote
Uuden, seudullisen kaupunkipyöräpalvelun valmistelu etenee. HSL ja kunnat tavoittelevat vuodelle 2026 seudun yhteistä kaupunkipyöräpalvelua, jossa asiakkaat voivat käyttää kaupunkipyöriä kuntarajoista riippumatta. Uuden palvelun potentiaalia ja ominaisuuksia selvitetään parhaillaan yhdessä 11 kunnan kanssa. Helsingin, Espoon ja Vantaan nykyisten kaupunkipyörien sopimuskaudet ovat päättymässä vuonna 2025.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme