HSL täydentää selvitystä vyöhykemallin vaihtoehdoista
HSL teki maaliskuussa 2022 asiakkailleen laajan kyselyn vyöhykemallin uudistustarpeista. Kysely saa jatkoa nyt tammikuussa, kun tuomme selvitykseen vielä yhden mallin. Siinä on kaksi vyöhykettä siten, että pääkaupunkiseudun kunnat Helsinki, Espoo, Kauniainen ja Vantaa ovat A-vyöhykettä ja muut HSL:n jäsenkunnat Sipoo, Kerava, Tuusula, Kirkkonummi ja Siuntio B-vyöhykettä. Käytännössä tämä tarkoittaisi, että pääkaupunkiseudun kuntien alueella olisi tasahinnoittelu, jota täydentäisi ympäröivien kuntien oma vyöhyke.

”Täydennämme selvitystä jäsenkuntiemme toiveesta. HSL:n hallitus lähetti ensimmäisen kyselyn tulokset lausunnoille jäsenkuntiin kesäkuussa. Pääkaupunkiseudun kunnat pyysivät lausunnoissaan jatkamaan vyöhykemallien vaikutusten arviointia. Kysely täydentää liikennemallilla tehtäviä vaikutusanalyysejä. Asiakkaiden toiveiden lisäksi vyöhykemallin vallinnassa on etenkin nyt tiukan taloudellisen tilanteen vallitessa otettava huomioon sen vaikutukset lipputuloihin ja kuntien maksuosuuksiin sekä kestävien kulkutapojen suosioon”, tuotepäällikkö Vesa Jääskö linjaa.
Kahden vyöhykkeen AB-mallin rinnalla kyselyssä on arvioitavana kaksi edellisessäkin kyselyssä mukana ollutta vyöhykemallia: nykyinen malli uudenlaisilla hintasuhteilla ja aikaisemman kyselyn suosikki tasahinnoittelu.
Joukko HSL:n asiakkaita saa kutsun kyselyyn sähköpostitse. Vastaajat arvioivat myös uudessa kyselyssä esitettyjen vyöhykemallien ja hintojen sopivuutta itselleen ja vaikutusta siihen, kuinka usein matkustaisivat joukkoliikenteellä, jos kyselyn vyöhykkeet olisivat käytössä. Kysely on auki 4.–12.1.2023.
Tavoitteena on löytää lippujen hinnoitteluun malli, jolla saavutamme strategian mukaisen 400 miljoonan euron tulotason vuonna 2025. Lisäksi HSL:n jäsenkuntien verovaroistaan maksamat kuntaosuudet pitää strategian mukaisesti saada 50–55 prosenttiin. Mallin tulee myös kasvattaa joukkoliikenteen, kävelyn ja pyöräilyn osuutta HSL-alueella tehtävistä matkoista.
Uusi vyöhykemalli voisi tulla käyttöön aikaisintaan vuonna 2024. On kuitenkin mahdollista, että vaikutusarviointien perusteella päädytään siihen, että jatkossakin on käytössä nykyinen vyöhykemalli ABCD ilman muutoksia. Päätöksessä huomioidaan eri analyysien tulokset.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
tuotepäällikkö Vesa Jääskö, puh. 050 531 1206
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 400 työntekijää, ja liikevaihto on noin 700 miljoonaa euroa vuodessa. Vuonna 2021 HSL:n järjestämässä liikenteessä tehtiin 238 miljoonaa, mikä on yli 60 % Suomessa tehdyistä joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Kalevauva.fi:n kappale kokoaa HSL:n lipuntarkastajien kuulemia selityksiä3.2.2023 08:08:00 EET | Tiedote
Mut kun mä meen vaan yhden pysäkin… Vuonna 2022 HSL:n matkalippujen tarkastajat tarkastivat lähes 2,2 miljoonan matkustajan liput. Liputtomien osuus tarkastetuista matkustajista oli keskimäärin 3,9 prosenttia. Helmikuun 3. päivä käynnistyvässä kampanjassa kuullaan liputtomien asiakkaiden selityksiä Kalevauva.fi -yhtyeen esittämänä.
Kalevauva.fi:n kappale kokoaa HSL:n lipuntarkastajien kuulemia selityksiä (korjattu linkki videoon)2.2.2023 11:54:26 EET | Tiedote
Mut kun mä meen vaan yhden pysäkin… Vuonna 2022 HSL:n matkalippujen tarkastajat tarkastivat lähes 2,2 miljoonan matkustajan liput. Liputtomien osuus tarkastetuista matkustajista oli keskimäärin 3,9 prosenttia. Helmikuun 3. päivä käynnistyvässä kampanjassa kuullaan liputtomien asiakkaiden selityksiä Kalevauva.fi -yhtyeen esittämänä.
HSL tutki Espoon metro- ja bussimatkustajien tyytyväisyyttä metron uudella osuudella1.2.2023 09:55:47 EET | Tiedote
HSL on luodannut Espoon uusien metroasemien vaikutusalueella liikkuvien metro- ja bussimatkustajien tyytyväisyyttä kyselytutkimuksella. Kysely kertoo matkustajien näkemyksistä ennen ensi maanantaina tapahtuvaa bussilinjaston muutosta sekä kartoittaa vastaajien arvioita siitä, miten muutos vaikuttaa matkustamiseen jatkossa.
Suur-Espoonlahden ja Suur-Kauklahden bussilinjat uudistuvat 6.2.31.1.2023 09:28:28 EET | Tiedote
HSL päivittää 6.2. Suur-Espoonlahden ja Suur-Kauklahden bussilinjat. Valtaosaa Suur-Espoonlahden liityntälinjoista ryhdytään ajamaan Espoonlahden uuteen bussiterminaaliin Matinkyän sijasta. Uusien metroasemien ja Kauklahden rautatieaseman välille tulee lisää poikittaisia bussiyhteyksiä. Entistä useampi läntisen Espoon bussilinja ankkuroituu molemmista päistään raideliikenteen runkoverkkoon ja alueen joukkoliikenteestä tulee entistä verkostomaisempaa.
HSL:n hallituksen päätöksiä 24.1.202324.1.2023 10:34:59 EET | Tiedote
HSL:n hallituksen kokous järjestettiin etäyhteyksin 24. tammikuuta 2023 ja hallitus teki päätökset seuraavista asioista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme