HSL vahvistaa Keski-Vantaan bussiliikennettä runkolinjalla ja muilla tiheillä yhteyksillä
Keski-Vantaan bussilinjat uudistuvat. Linjaverkon perustana ovat jatkossa runkolinja 600 Helsingin keskustasta Lentoasemalle sekä muut matkantekoa jouduttavat tiheät ja vaihdottomat yhteydet. HSL suunnitteli linjat tiiviissä yhteistyössä alueen asukkaiden kanssa.

Keski-Vantaan bussilinjat uudistuvat syksystä 2022 alkaen Tuusulanväylän linjastosuunnitelman mukaisiksi. Merkittävin uudistus on runkolinja 600, jolla pääsee kulkemaan suoraan ja tiheästi Helsingin keskustasta kasvavan Aviapoliksen alueen kautta Lentoasemalle.
Linjan bussit kulkevat ruuhka-aikoina alle kymmenen minuutin välein. Päiväsaikaan ja iltaisin vuoroväli on kymmenen minuuttia. Uusi runkolinja korvaa nykyiset linjat 614 ja 615.
Keskiselle Vantaalle tulee myös muita tiheästi ajettavia vaihdottomia linjoja, mikä sujuvoittaa matkustamista niin Keski-Vantaan sisällä kuin sieltä kauemmaksi. Linjan 554 reitti jatkuu Suutarilasta Lentoasemalle, joten Siltamäen, Jumbon ja Lentoaseman väliset yhteydet paranevat.
Linja 561 yhdistyy linjan 616 kanssa. Uutta linjaa 561 ajetaan Itäkeskuksesta Malmin ja Tammiston kautta Jumboon ja linjan päätepysäkki siirtyy Lentoasemalta Kivistöön. Muutos kohentaa Kivistön bussiyhteyksiä Itä-Helsinkiin.
Sekä linjaa 554 että linjaa 561 ajetaan päiväliikenteessä 20 minuutin välein.
Bussi 574 kulkee Ruskeasannan läpi
Ruskeasanta saa lisää bussiliikennettä, kun linja 574 siirtyy kulkemaan alueen läpi. Linjaa 576 ajetaan jatkossa Junkersintietä pitkin, joten bussit kulkevat entistä lähempänä eteläistä Ruskeasantaa.
Rautatientorin ja Tikkurilan välisen linjan 611 reittiä oikaistaan Siltamäen ja Tikkurilan välillä, mikä nopeuttaa yhteyksiä Tikkurilasta Tuusulanväylän ja Mäkelänkadun suuntaan.
Uudet linjat on tarkoitus ottaa käyttöön, kun syysliikenne alkaa vuonna 2022. Muutamat pienet viikonloppuliikenteen muutokset tosin toteutuvat vasta syksyllä 2023.
Asukasvuorovaikutuksella oli suunnittelussa paljon painoa
HSL ja keskisen Vantaan asukkaat kävivät suunnittelun aikana aktiivista vuoropuhelua. Kun suunnittelu alkoi, HSL keräsi liikkumiskyselyllä tietoa alueella liikkuvien tarpeista ja vastauksia tuli noin 3 700.
Tärkeä vuorovaikutuksen kanava oli linjastosuunnittelijoiden ylläpitämä blogi, jossa käytiin vilkasta keskustelua. Blogisivua ladattiin noin 44 000 kertaa ja asukkailta tuli noin 1 000 kommenttia.
HSL myös järjesti asukastyöpajoja ja piti suunnitelmaa esillä sähköisillä näytöillään pysäkeillä ja busseissa. Myös media oli kiinnostunut suunnitelmasta ja siitä ilmestyi juttuja useammassakin lehdessä.
Asukkaiden aktiivisuus kantoi satoa. Liikkumiskyselyn vastauksista seuloutui esille etenkin se, että Ruskeasannan asukkaiden tyytyväisyys kotikulmiensa joukkoliikenteeseen oli selvästi Keski-Vantaan muita asukkaita matalampi, joten alueen bussiyhteyksiä oli tarpeen kohentaa.
Runkolinja 600 ei saanut keskisellä Vantaalla varauksetonta suosiota, koska asukkaita askarruttivat uuden linjan vaikutukset Ylästön liikennetarjontaan. HSL kuitenkin päätyi runkolinjan kannalle muun muassa sen vuoksi, että linja 574 kulkee jatkossa Ylästön kautta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Osastonjohtaja Tero Anttila, HSL, puh. 050 555 2932
Joukkoliikennesuunnittelija Ossi Berg, HSL, puh. 040 753 6651
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
HSL:n hallituksen päätöksiä 2.3.20212.3.2021 14:58:54 EET | Tiedote
Sisäisen tarkastuksen kertomus 2020 ja suunnitelma 2021 Hallitus päätti merkitä tiedoksi sisäisen tarkastuksen yhteenvetoraportin vuodelta 2020 ja sisäisen tarkastuksen tarkastussuunnitelman vuodelle 2021. Sisäinen tarkastus tehdään vuosittain, ja sen tarkoituksena on varmistaa muun muassa, että HSL:n toiminta on lakien, sääntöjen, ohjeiden ja päätösten mukaista. Linkki pöytäkirjaan Lippu- ja informaatiojärjestelmän arkkitehtuurityön puitejärjestelyyn perustuva hankinta Hallitus päätti valita lippu- ja informaatiojärjestelmän arkkitehtuurityön toimittajaksi KPMG Oy Ab:n. Palvelun arvioidut kokonaiskustannukset sopimuskauden (17.3.2021–30.11.2023) ajalta ovat noin 689 000 euroa. Linkki pöytäkirjaan Bussiliikenteen tarjouskilpailun 53/2021 järjestäminen Hallitus päätti järjestää tarjouskilpailun bussilinjoista, joiden nykyiset liikennöintisopimukset päättyvät elokuussa 2022 ja elokuussa 2023. Kilpailukohteisiin sisältyy muun muassa Herttoniemen metroaseman liityntälinjoja, Helsingin poik
HSL-alueen asukkaiden tyytyväisyys joukkoliikenteeseen pysyi vuoden 2020 BEST-tutkimuksessa korkealla tasolla2.3.2021 11:10:39 EET | Tiedote
Valtaosa HSL-alueen asukkaista oli vuoden 2020 BEST-tutkimuksessa tyytyväisiä joukkoliikenteen palveluihin. Sijoitus Euroopan kaupunkialueiden välisessä vertailussa oli kolmas.
Metron ja lähijunien tulokset paranivat HSL:n viime syksyn kaluston laatututkimuksessa2.3.2021 10:53:23 EET | Tiedote
HSL:n syksyn 2020 tutkimus joukkoliikennekaluston laadusta kertoo, että metrossa ja lähijunissa kirjatiin laatupoikkeamia huomattavasti kevättä vähemmän. Myös bussien ja raitiovaunujen kunto pysyi korkealla tasolla. Hyviä tuloksia selittänee muun muassa koronapandemian aikainen tehostettu siivous.
HSL:n palvelupiste on ruuhkautunut koronarajoitusten vuoksi27.2.2021 08:00:00 EET | Tiedote
HSL pyytää heikentyneen koronatilanteen takia välttämään Rautatieaseman palvelupisteessä asiointia. Piste on ruuhkautunut asiakasmäärän rajoitusten vuoksi. HSL suosittelee lippujen ostamista koronaturvallisesti itsepalvelukanavista. Jo nyt lipunmyynti on keskeytetty asiakaspalvelupisteessä lähikontaktien vähentämiseksi.
Näin HSL huomioi uuden tartuntatautilain vaatimukset – matkustajamäärä on jo nyt 55 prosenttia normaalista26.2.2021 12:30:00 EET | Tiedote
Heikentynyt koronatilanne on johtanut Suomessa uusiin rajoitustoimiin. Meidän toimintaamme HSL:ssä vaikuttaa erityisesti maanantaina 22. helmikuuta voimaan tullut tartuntatautilaki, joka velvoittaa joukkoliikenteen toimijoita pitämään huolta terveysturvallisuudesta liikenteessä.
HSL:n hallituksen päätöksiä 9.2.20219.2.2021 14:35:46 EET | Tiedote
Bussiliikenteen tarjouskilpailun 52b/2020 ratkaisu Hallitus päätti valita pääosin Luoteis-Helsingissä kulkevien seitsemän lähibussilinjan liikennöitsijäksi Nurmijärven Linja Oy:n ja Itä- ja Koillis-Helsingin lähibussilinjojen liikennöitsijäksi Taksikuljetus Oy:n. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Tuusulanväylän linjastosuunnitelman hyväksyminen Hallitus päätti hyväksyä Tuusulanväylää pitkin kulkevien bussilinjojen suunnitelman ohjeellisesti noudatettavaksi. Uudet bussilinjat on tarkoitus ottaa pääosin käyttöön syysliikenteen alkaessa 2022. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Lausunnon antaminen valtakunnallisesta liikennejärjestelmäsuunnitelmasta (Liikenne 12) Hallitus antoi lausunnon liikenne- ja viestintäministeriölle valtakunnallisesta liikennejärjestelmäsuunnitelmasta vuosille 2021–2032. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Lausunnon antaminen Fossiilittoman liikenteen tiekartasta Hallitus an
Valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma uhkaa jättää huomiotta kasvavan Helsingin seudun tarpeet9.2.2021 13:14:24 EET | Tiedote
Kasvavien kaupunkiseutujen näkökulma jää sivuosaan valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman Liikenne 12:n luonnoksessa. Rahoituksen taso ei riitä Helsingin seudun liikennejärjestelmän kestävään kehittämiseen, eikä suunnitelmalle asetettuja tavoitteita saavuteta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme