HSL vahvistaa Keski-Vantaan bussiliikennettä runkolinjalla ja muilla tiheillä yhteyksillä

Keski-Vantaan bussilinjat uudistuvat syksystä 2022 alkaen Tuusulanväylän linjastosuunnitelman mukaisiksi. Merkittävin uudistus on runkolinja 600, jolla pääsee kulkemaan suoraan ja tiheästi Helsingin keskustasta kasvavan Aviapoliksen alueen kautta Lentoasemalle.
Linjan bussit kulkevat ruuhka-aikoina alle kymmenen minuutin välein. Päiväsaikaan ja iltaisin vuoroväli on kymmenen minuuttia. Uusi runkolinja korvaa nykyiset linjat 614 ja 615.
Keskiselle Vantaalle tulee myös muita tiheästi ajettavia vaihdottomia linjoja, mikä sujuvoittaa matkustamista niin Keski-Vantaan sisällä kuin sieltä kauemmaksi. Linjan 554 reitti jatkuu Suutarilasta Lentoasemalle, joten Siltamäen, Jumbon ja Lentoaseman väliset yhteydet paranevat.
Linja 561 yhdistyy linjan 616 kanssa. Uutta linjaa 561 ajetaan Itäkeskuksesta Malmin ja Tammiston kautta Jumboon ja linjan päätepysäkki siirtyy Lentoasemalta Kivistöön. Muutos kohentaa Kivistön bussiyhteyksiä Itä-Helsinkiin.
Sekä linjaa 554 että linjaa 561 ajetaan päiväliikenteessä 20 minuutin välein.
Bussi 574 kulkee Ruskeasannan läpi
Ruskeasanta saa lisää bussiliikennettä, kun linja 574 siirtyy kulkemaan alueen läpi. Linjaa 576 ajetaan jatkossa Junkersintietä pitkin, joten bussit kulkevat entistä lähempänä eteläistä Ruskeasantaa.
Rautatientorin ja Tikkurilan välisen linjan 611 reittiä oikaistaan Siltamäen ja Tikkurilan välillä, mikä nopeuttaa yhteyksiä Tikkurilasta Tuusulanväylän ja Mäkelänkadun suuntaan.
Uudet linjat on tarkoitus ottaa käyttöön, kun syysliikenne alkaa vuonna 2022. Muutamat pienet viikonloppuliikenteen muutokset tosin toteutuvat vasta syksyllä 2023.
Asukasvuorovaikutuksella oli suunnittelussa paljon painoa
HSL ja keskisen Vantaan asukkaat kävivät suunnittelun aikana aktiivista vuoropuhelua. Kun suunnittelu alkoi, HSL keräsi liikkumiskyselyllä tietoa alueella liikkuvien tarpeista ja vastauksia tuli noin 3 700.
Tärkeä vuorovaikutuksen kanava oli linjastosuunnittelijoiden ylläpitämä blogi, jossa käytiin vilkasta keskustelua. Blogisivua ladattiin noin 44 000 kertaa ja asukkailta tuli noin 1 000 kommenttia.
HSL myös järjesti asukastyöpajoja ja piti suunnitelmaa esillä sähköisillä näytöillään pysäkeillä ja busseissa. Myös media oli kiinnostunut suunnitelmasta ja siitä ilmestyi juttuja useammassakin lehdessä.
Asukkaiden aktiivisuus kantoi satoa. Liikkumiskyselyn vastauksista seuloutui esille etenkin se, että Ruskeasannan asukkaiden tyytyväisyys kotikulmiensa joukkoliikenteeseen oli selvästi Keski-Vantaan muita asukkaita matalampi, joten alueen bussiyhteyksiä oli tarpeen kohentaa.
Runkolinja 600 ei saanut keskisellä Vantaalla varauksetonta suosiota, koska asukkaita askarruttivat uuden linjan vaikutukset Ylästön liikennetarjontaan. HSL kuitenkin päätyi runkolinjan kannalle muun muassa sen vuoksi, että linja 574 kulkee jatkossa Ylästön kautta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Osastonjohtaja Tero Anttila, HSL, puh. 050 555 2932
Joukkoliikennesuunnittelija Ossi Berg, HSL, puh. 040 753 6651
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Sesonki vaikuttaa menopelin valintaan HSL-alueella14.8.2025 10:08:00 EEST | Tiedote
HSL:n jatkuva liikkumistutkimus kertoo, millä kulkumuodolla HSL-alueella kuljetaan. HSL on tehnyt jatkuvaa tutkimusta nyt vuoden verran, joten tietoa HSL-alueen kulkumuodoista on kertynyt jokaiselta kaudelta keväästä talveen. Tulokset kertovat, että kulkutavoissa on merkittävää sesonkivaihtelua sekä alueellisia eroja.
Kantakaupungin ratikat eivät kulje lauantain ja sunnuntain välisenä yönä 13.-14.9. ajojännitteen nostamisen takia13.8.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Helsingin kantakaupungin raitioteiden ajojännite nostetaan lauantain ja sunnuntain välisenä yönä 13.-14.9. samalle tasolle kuin pikaraitiotien jännite. Työt vaativat katkoksen raitioliikenteeseen. Ratikat kulkevat lauantain ja sunnuntain välisenä yönä kello 21–00 vain väleillä Länsiterminaali-Rautatieasema-Katajanokka, Jätkäsaari-Ooppera ja Länsiterminaali-Eira. Raitiovaunut eivät kulje lainkaan yöllä kello 0.00-7.00.
Ratikkalinja 13 täyttää vuoden – tätä linjalle kuuluu nyt12.8.2025 09:35:00 EEST | Tiedote
"Vuonna 2024 pääset linjan 13 kyydissä Kalasatamasta Pasilaan vartissa!” Tämä lupaus toteutui, ja nämä merkittävät liikenteen solmukohdat yhdistävä linja on nyt vuoden vanha. HSL aloitti sen liikennöinnin 12.8.2024, ja joukkoliikennematkustajat ovat löytäneet Nihdin ja Länsi-Pasilan väliselle poikittaisyhteydelle kiitettävästi.
Ratikat 2, 4 ja 10 palaavat normaaleille reiteilleen Mannerheimintielle 8.9.30.7.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Ratikkaliikenne linjoilla 2, 4 ja 10 palaa takaisin Mannerheimintielle Runeberginkadun ja Reijolankadun välille maanantaina 8.9.
Kehärata täyttää tänään kymmenen vuotta – I- ja P-junat ovat löytäneet paikkansa HSL:n liikenteessä1.7.2025 10:59:20 EEST | Tiedote
I- ja P-junat viettävät merkkipäiväänsä tänään. Muun muassa Helsingin keskustan, lentoaseman sekä Itä- ja Länsi-Vantaan yhdistävä Kehärata valmistui tasan kymmenen vuotta sitten, 1.7.2015.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme