HSL valmistelee seudullista kaupunkipyöräpalvelua käyttöönotettavaksi vuonna 2026
Käyttäjätutkimusten ja -tilastojen perusteella kaupunkipyörät täydentävät joukkoliikenteen matkaketjua ja parantavat joukkoliikenteen saavutettavuutta. Noin puolet kaupunkipyörien käyttäjistä tekee vähintään silloin tällöin osan matkasta kaupunkipyörällä ja osan joukkoliikenteellä.
”Haluamme sitoa kaupunkipyörät entistä tiiviimmin osaksi joukkoliikenteen matkaketjua. HSL:n rooli seudullisena joukkoliikennetoimijana luo meille hyvät edellytykset suunnitella kaupunkipyöräpalvelua osana seudun joukkoliikenneverkkoa”, osastonjohtaja Mari Flink toteaa.
HSL kysyi jäsenkuntiensa näkemyksiä siitä, miten kaupunkipyöräpalvelua halutaan jatkaa nykyisten sopimusten päätyttyä vuonna 2025. Enemmistö kunnista kannatti mallia, jossa kaupunkipyörien kustannukset ja tuotot jaetaan kunnille aiheuttamisperiaatteen mukaan. Kunnat voivat uudessa mallissakin valita, ottavatko ne kaupunkipyörät käyttöön ja kuinka laajasti ne sen tekevät. Kunnat päättävät myös asemien sijoittamisesta oman kuntansa alueella. Kunta vastaa myös katuinfrasta, mahdollisista sähköyhteyksistä, lupien hakemisesta sekä mainospaikkoihin liittyvistä neuvotteluista. Toimintatapa on siis käytännössä samanlainen kuin bussipysäkkien ja katosten osalta.
Seudullinen palvelu ja yhtenäinen tekninen järjestelmä tuovat merkittäviä resurssi- ja kustannussäästöjä, koska tarvitaan vain yksi asiakasrajapinta palveluineen. Lisäksi palvelu on asiakkaille helpompi ja selkeämpi: he selviävät yhdellä kirjautumisella, minkä jälkeen heillä on käytettävissään koko seudullinen pyöräjärjestelmä. Valmistelun yhteydessä selvitetään myös, millä tavalla nykyistä palvelua pitäisi kehittää: laajennetaanko esimerkiksi kauden voimassaoloaikaa ja otetaanko palveluun mukaan sähköpyöriä tai tavarapyöriä.
Vuoden 2022 aikana HSL suunnittelee kaupunkipyöräpalvelun yhteistyömallia jäsenkuntien kanssa. HSL:n hallitus päättää myöhemmin erikseen mahdollisen kilpailutuksen käynnistämisestä ja palvelun tilaamisesta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Mari Flink
osastonjohtaja
puh. 040 715 0440
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
HSL:n hallituksen päätöksiä 23.4.202423.4.2024 13:11:57 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 23.4.2024 ja päätti seuraavista asioista.
HSL perustaa Kehä I:lle tien päästä päähän kulkevan bussilinjan 55423.4.2024 12:59:06 EEST | Tiedote
Kehä I saa elokuussa uuden bussilinjan 554, joka tarjoaa vaihdottoman yhteyden Itäkeskuksesta Westendiin. Nopean poikittaisen yhteyden tarve nousi esille, kun HSL kartoitti muutama vuosi sitten asiakkaiden toiveita Kehä I:n joukkoliikenteen kehittämiseksi.
Joukkoliikenneaforismeissa heitellään tänä vuonna hymyjä22.4.2024 08:58:21 EEST | Tiedote
Aforismit nousevat jälleen metron, raitiovaunujen ja runkolinjabussien näytöille. Mietelauseiden teemana on tänä vuonna hymy, mikä istuu mainiosti joukkoliikenteeseen, sillä harva asia ilahduttaa kulkiessa yhtä paljon kuin kare kanssamatkustajan, ohikulkijan tai kuljettajan kasvoilla.
Ratikkareiteissä muutoksia 3.6. – linja 8 korvataan bussilla 8X, linjojen 1, 2, 4 ja 10 reitit muuttuvat8.4.2024 10:30:00 EEST | Tiedote
Raitioliikenteeseen vaikuttavat kesän aikana Mannerheimintien katutöiden eteneminen Oopperan risteykseen, Crusellinsillan korjaustyö Jätkäsaaressa sekä pienemmät työmaat.
Rantaradan junaliikenteessä katkoja toukokuussa ja juhannuksen jälkeen3.4.2024 10:00:00 EEST | Tiedote
Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen keväällä ja kesällä. HSL-junaliikenteessä on viikonloppukatkoja toukokuussa ja pidempi viiden viikon katko juhannuksen jälkeen 24.6.–28.7. Lisäksi junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja syksyllä. Katkoilla on vaikutuksia lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme