HSL valmistelee seudullista kaupunkipyöräpalvelua käyttöönotettavaksi vuonna 2026

Käyttäjätutkimusten ja -tilastojen perusteella kaupunkipyörät täydentävät joukkoliikenteen matkaketjua ja parantavat joukkoliikenteen saavutettavuutta. Noin puolet kaupunkipyörien käyttäjistä tekee vähintään silloin tällöin osan matkasta kaupunkipyörällä ja osan joukkoliikenteellä.
”Haluamme sitoa kaupunkipyörät entistä tiiviimmin osaksi joukkoliikenteen matkaketjua. HSL:n rooli seudullisena joukkoliikennetoimijana luo meille hyvät edellytykset suunnitella kaupunkipyöräpalvelua osana seudun joukkoliikenneverkkoa”, osastonjohtaja Mari Flink toteaa.
HSL kysyi jäsenkuntiensa näkemyksiä siitä, miten kaupunkipyöräpalvelua halutaan jatkaa nykyisten sopimusten päätyttyä vuonna 2025. Enemmistö kunnista kannatti mallia, jossa kaupunkipyörien kustannukset ja tuotot jaetaan kunnille aiheuttamisperiaatteen mukaan. Kunnat voivat uudessa mallissakin valita, ottavatko ne kaupunkipyörät käyttöön ja kuinka laajasti ne sen tekevät. Kunnat päättävät myös asemien sijoittamisesta oman kuntansa alueella. Kunta vastaa myös katuinfrasta, mahdollisista sähköyhteyksistä, lupien hakemisesta sekä mainospaikkoihin liittyvistä neuvotteluista. Toimintatapa on siis käytännössä samanlainen kuin bussipysäkkien ja katosten osalta.
Seudullinen palvelu ja yhtenäinen tekninen järjestelmä tuovat merkittäviä resurssi- ja kustannussäästöjä, koska tarvitaan vain yksi asiakasrajapinta palveluineen. Lisäksi palvelu on asiakkaille helpompi ja selkeämpi: he selviävät yhdellä kirjautumisella, minkä jälkeen heillä on käytettävissään koko seudullinen pyöräjärjestelmä. Valmistelun yhteydessä selvitetään myös, millä tavalla nykyistä palvelua pitäisi kehittää: laajennetaanko esimerkiksi kauden voimassaoloaikaa ja otetaanko palveluun mukaan sähköpyöriä tai tavarapyöriä.
Vuoden 2022 aikana HSL suunnittelee kaupunkipyöräpalvelun yhteistyömallia jäsenkuntien kanssa. HSL:n hallitus päättää myöhemmin erikseen mahdollisen kilpailutuksen käynnistämisestä ja palvelun tilaamisesta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Mari Flink
osastonjohtaja
puh. 040 715 0440
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Kehärata täyttää tänään kymmenen vuotta – I- ja P-junat ovat löytäneet paikkansa HSL:n liikenteessä1.7.2025 10:59:20 EEST | Tiedote
I- ja P-junat viettävät merkkipäiväänsä tänään. Muun muassa Helsingin keskustan, lentoaseman sekä Itä- ja Länsi-Vantaan yhdistävä Kehärata valmistui tasan kymmenen vuotta sitten, 1.7.2015.
Matkustajilta kiitettävä yleisarvosana joukkoliikenteelle24.6.2025 12:42:35 EEST | Tiedote
Kevään 2025 HSL:n joukkoliikenteen asiakastyytyväisyystutkimuksessa 82 prosenttia matkustajista oli joko erittäin tai melko tyytyväisiä joukkoliikenteeseen antaen sille yleisarvosanaksi 4 tai 5 asteikolla 1–5. Syksyllä 2024 tyytyväisten matkustajien osuus oli 83 prosenttia.
HSL uudistaa raitiovaunujen väritystä Helsingissä24.6.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Raitiovaunujen väritys uudistuu Helsingissä maltillisesti, kun raitioverkko laajenee uusille alueille. Turkoosi pikaratikan väritys on tulevaisuudessakin käytössä erillisillä radoilla kulkevilla linjoilla, kuten linjalla 15 ja tulevalla Vantaan ratikalla. Kaikilla muilla raitiolinjoilla liikennöidään perinteisellä keltavihreällä värityksellä, joka samassa yhteydessä uudistuu hieman.
Rantaradan junaliikenteessä viiden viikon katko juhannuksen jälkeen18.6.2025 11:30:00 EEST | Tiedote
Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen viideksi viikoksi juhannuksen jälkeen 23.6.–27.7. Lisäksi HSL-junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja viikonloppuisin syksyllä. Myös toukokuussa rantaradan junaliikenteessä oli vuorokauden mittaisia katkoja. Katkot vaikuttavat lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla. Rantaradan työt liittyvät Espoon kaupunkirata -hankkeeseen, joka jatkuu vuoteen 2029 asti.
HSL:n hallituksen päätöksiä 17.6.202517.6.2025 16:26:03 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 17. kesäkuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme