HSL Helsingin seudun liikenne

HSL:n asiakkaat kiittävät matkalipun ostamisen helppoutta

Jaa
HSL:n asiakkaat kertoivat kesäkuisessa kyselyssä, että matkalippujen ostaminen on helppoa. Vastaajat olivat tyytyväisiä myös HSL:n vastuullisuuteen ympäristökysymyksissä. Myös kokemus joukkoliikenteellä matkustamisen turvallisuudesta oli parantunut merkittävästi: tyytyväisten osuus nousi 23 prosenttiyksiköllä maaliskuusta.

Kaikkiaan asiakkaiden halukkuus suositella HSL:n palveluita on noussut keväästä. Kesäkuun 2021 asiakaskyselyssä HSL:n suositteluindeksi eli niin sanottu NPS-luku oli 29, kun se maaliskuussa oli 24. Kesäkuun kyselyssä suosittelijoiden osuus oli 47 prosenttia ja arvostelijoiden osuus 18 prosenttia.

Innokkaimpia HSL:n palveluiden suosittelijoita ovat Helsingin A-vyöhykkeellä asuvat. Myös Helsingin ja Vantaan B-vyöhykkeellä asuvat olivat valmiita suosittelemaan HSL:n palveluita ystävilleen ja kollegoilleen. NPS-luku nousi maaliskuuhun verrattuna kaikilla muilla vyöhykkeillä paitsi Vantaan C-vyöhykkeellä ja Espoon ja Kauniaisten B-vyöhykkeellä, jossa se pysyi kuitenkin edelleen hyvällä tasolla.

Kysyimme myös etätyöstä. Noin kolmannes vastaajista on tehnyt etätöitä 5 päivänä viikossa viimeisten kolmen kuukauden aikana. Kolmannes vastaajista haluaisi tehdä jatkossa etätöitä vähintään 3 päivänä viikossa. Säännöllinen etätyö on suosituinta 30–39 ja 40–49-vuotiaiden keskuudessa ja hieman suositumpaa miesten kuin naisten keskuudessa.

HSL kysyy asiakkailtaan neljä kertaa vuodessa, kuinka halukkaita he ovat suosittelemaan HSL:n palveluita ystävilleen ja kollegoilleen. Lähetämme kyselyn sähköpostilla asiakaskannastamme poimittuihin osoitteisiin ja vastausten perusteella lasketaan NPS-indeksiluku (Net Promoter Score), joka voi vaihdella miinus sadan ja plus sadan välillä. Kesäkuussa HSL lähetti kyselykutsun 350 000 asiakkaalle, ja vastauksia saatiin reilut 8 000.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Johtava palvelumuotoilija, ryhmäpäällikkö Jarno Ekström, puh. 040 140 8146
Asiakaskokemuksen asiantuntija Katariina Kunnaton, puh. 041 527 6412

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

HSL Helsingin seudun liikenne
HSL Helsingin seudun liikenne
Opastinsilta 6 A
00520 Helsinki

09 4766 4444http://www.hsl.fi

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne

Lähibussit palaavat Itä-Helsinkiin syksyn aikana16.9.2025 15:06:45 EEST | Tiedote

Itä-Helsingin lähibussiliikenne käynnistyy osalla linoista uudelleen syksyn aikana kahdessa vaiheessa. Pienillä linja-autoilla ajettava lähibussiliikenne keskeytyi elokuussa 2025 Taksikuljetus Oy:n konkurssin takia. Lisäksi HSL:n hallitus päätti lakkauttaa lähibussilinjat 603, 704 ja 802 vähäisten matkustajamäärien takia. Itä- ja Koillis-Helsingin lähibussiliikenteen kilpailutus käynnistettiin nopeutetulla aikataululla.

Ratikkaliikenne Hakaniemeen katkeaa 6.10. neljäksi viikoksi – marraskuussa liikenne kulkee taas Pitkänsillan yli15.9.2025 13:00:00 EEST | Tiedote

Ratikoiden 7B ja 9B reitit muuttuvat ja ratikan 6B liikennöinti loppuu maanantaina 6.10. Ratikat 7B ja 9B eivät kulje Hakaniemeen 6.10.–2.11. Poikkeukset johtuvat kiskotöistä, joissa vanha kiskoyhteys Hämeentieltä ja Siltasaarenkadulta Hakaniemen pysäkkialueelle palautetaan. Töiden jälkeen raitiovaunut pääsevät taas kulkemaan Pitkänsillan yli marraskuussa.

Yli miljoona lauttamatkaa HSL-liikenteessä kesän aikana15.9.2025 09:00:00 EEST | Tiedote

Lautoilla kuljettiin kesä-elokuussa 2025 yhteensä 1 104 705 matkaa merimaisemien läpi Suomenlinnaan ja Kruunuvuorenrantaan. Suomenlinnan lautalla toteutetussa HSL:n asiakastyytyväisyystutkimuksessa lähes yhdeksän kymmenestä matkustajasta oli tyytyväisiä HSL:n joukkoliikenteeseen. Suomenlinnan lautta siirtyy syysliikenteen aikatauluihin 15.9. Kruunuvuorenrannan lautta jatkaa samoilla aikatauluilla talveen asti.

HSL-kortin käyttämisessä ja lippujen ostamisessa poikkeuksia 22.–23.9. – lippu lähimaksulla reilusti alennettuun hintaan3.9.2025 13:02:00 EEST | Tiedote

HSL siirtää lipunmyynnin palveluitaan uuteen taustajärjestelmään 22.–23.9. Näiden kahden päivän aikana HSL-kortin käyttämisessä on poikkeuksia eivätkä myynti- ja palvelupisteet myy HSL:n lippuja. HSL-sovellus, lähimaksu ja pienet kertalippuautomaatit toimivat normaalisti, ja lähimaksulla kertalipun saa reilusti alennettuun hintaan.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye