HSL Helsingin seudun liikenne

HSL:n asiakkaitten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen pysyi keväällä korkealla tasolla koronasta huolimatta    

Jaa
HSL:n tämän kevään asiakastyytyväisyystutkimuksessa 90 prosenttia vastaajista antoi joukkoliikenteen palveluille kiitettävän arvosanan.

HSL:n asiakkaitten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on koronasta huolimatta pysynyt korkealla tasolla. Kevään asiakastyytyväisyystutkimuksessa 90 prosenttia vastaajista oli joukkoliikenteen palveluihin erittäin tai melko tyytyväisiä antaen niille yleisarvosanaksi 4 tai 5 asteikolla 1–5.

Keväällä 2020 tyytyväisten vastaajien osuus oli 88 prosenttia. Joukkoliikenteen yleisarvosanan keskiarvo oli tänä keväänä 4,19. Keväällä 2020 keskiarvo oli 4,13.

Tyytyväisimpiä olivat metromatkustajat, joista 94 prosenttia antoi joukkoliikenteelle arvosanan 4 tai 5. Raitiovaunuliikenteessä tyytyväisten asiakkaiden osuus oli 91 prosenttia ja bussiliikenteessä 89 prosenttia. Tyytyväisten osuus lähijunaliikenteessä oli 84 prosenttia.

Metro- ja bussimatkustajien tyytyväisyys joukkoliikenteeseen nousi keväästä 2020. Matkustaminen kävi vastaajien mielestä sekä metrossa että busseissa entistä nopeammin ja sujuvammin. Myös vaihtaminen joukkoliikennevälineestä toiseen oli entistä jouhevampaa.

Raitiovaunumatkustajien tyytyväisyys joukkoliikenteeseen pysyi samalla tasolla kuin vuosi sitten. Lähijunaliikenteessä matkustajien tyytyväisyys laski neljä prosenttiyksikköä keväästä 2020. Tulosta voivat selittää muun muassa alkuvuoden junaliikennettä haitannut kylmä ja luminen sää sekä ratatyöt.

Korona huolestutti asiakkaita aiempaa vähemmän

Vastaajista 74 prosenttia piti joukkoliikenteellä matkustamista turvallisena kevään koronatilanteessa, kun syksyllä 2020 lukema oli 69 prosenttia. Vastaajista 84 prosenttia oli tyytyväisiä tiedonsaantiin muutoksista, joita pandemia aiheutti joukkoliikenteeseen. Tiedonsaantiin tyytyväisten osuus kohosi keväästä 2020.

Vastaajista 84 prosenttia piti matkalippujen tarkastajien toimintaa kohteliaana ja asiallisena. Edellisen kerran matkalippujen tarkastajista kysyttiin syksyllä 2019, jolloin tyytyväisiä oli 87 prosenttia vastaajista.

Vastaajia oli tavallista vähemmän

HSL mittaa asiakkaitten tyytyväisyyttä joukkoliikennepalveluihin lähes ympärivuotisella kyselyllä.  Tutkimusta tehtiin keväällä maanantaista perjantaihin busseissa, raitiovaunuissa, metrossa ja lähijunissa.

Koska matkustajien turvallisuus on HSL:lle ensiarvoisen tärkeää, Taloustutkimus Oy turvautui kenttätöissä erityisjärjestelyihin koronariskin takia. Haastattelijat käyttivät kasvomaskeja, kirjoitusalustoja puhdistettiin säännöllisesti ja vastaajille jaettiin henkilökohtaiset kynät tartuntariskin pienentämiseksi.

Koronapandemia on vaikuttanut liikennöintiin, matkustajamääriin ja vastaajajoukkoon, mikä voi heijastua tulosten luotettavuuteen. Kyselyyn vastasi noin 6 900 matkustajaa. Keväällä 2019 vastaajia oli lähes 30 000. Aineistoa kerättiin helmikuun alusta toukokuun lopulle eli tutkimuskausi alkoi ja päättyi tavanomaista myöhemmin. Tutkimus oli tauolla pandemian takia 11.3.–2.5.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Liikennetutkija Petra Reimi, HSL, puh. 040 629 0796
Ryhmäpäällikkö Marko Vihervuori, HSL, puh. 040 767 2208

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

HSL Helsingin seudun liikenne
HSL Helsingin seudun liikenne
Opastinsilta 6 A
00520 Helsinki

09 4766 4444http://www.hsl.fi

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne

Häiriöt HSL-sovelluksessa ja hsl.fi-verkkosivuilla jatkuvat edelleen Microsoftin laajan tietoliikennehäiriön vuoksi29.10.2025 22:11:35 EET | Tiedote

HSL-sovellus ja hsl.fi-verkkosivut eivät toimi normaalisti Microsoft Azure -palvelun laajan häiriön vuoksi. HSL-sovelluksessa ja Lippukaupassa esiintyy ongelmia lippujen ostamisessa. Myös Reittioppaassa esiintyy häiriöitä. Häiriöt HSL:n digitaalisissa palveluissa havaittiin keskiviikkona 29.10. hieman klo 18 jälkeen, ja ne jatkuvat vielä noin kymmeneltä illalla. Häiriön kestosta ei ole toistaiseksi aika-arviota.

Toiminta- ja taloussuunnitelma 2026–2028: HSL panostaa laadukkaisiin matkaketjuihin työmaista huolimatta29.10.2025 11:30:00 EET | Tiedote

HSL:n toimintaan vaikuttavat tulevina vuosina useat suuret työmaat, ja lisäksi kuntayhtymän operointi- ja infrakustannukset kasvavat. Samaan aikaan joukkoliikenteen laatu kuitenkin myös paranee, kun muun muassa Laajasalon ratikkayhteys ja Espoon kaupunkirata valmistuvat. Nämä asiat käyvät ilmi HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelmasta 2026–2028 (TTS), jonka hyväksymistä HSL:n hallitus esittää yhtymäkokoukselle.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye