HSL:n hallituksen päätöksiä 14.12.2021
HSL:n strategia 2022–2025: Data- ja liiketoimintalähtöiset palvelut ja kumppanuudet mahdollistavat joukkoliikenteen kasvun
HSL:n uusi strategia vastaa poikkeuksellisen vaikean ajan haasteisiin kunnianhimoisella tavalla. Se on asiakaslähtöisen kestävän kasvun ja talouden tervehdyttämisen strategia, jonka päästötavoitteet tukevat HSL:n jäsenkuntien ilmastotavoitteiden toteutumista.
Asiasta on tiedotettu erillisellä tiedotteella.
Samalla hallitus hyväksyi HSL-tuloskortin vuodelle 2022
Linkki pöytäkirjaan
HSL:n hallitus esittää yhtymäkokoukselle HSL:n hallintosäännön päivittämistä
Hallintosääntöön esitettyjen muutosten tavoitteena on selkeyttää hallituksen ja toimitusjohtajan toimivaltaa HSL:n operatiivisessa toiminnassa, mahdollistaa toimintaorganisaation muutokset hallituksen päätöksillä, tuoda luottamushenkilöiden palkkiosääntö osaksi hallintosääntöä sekä päivittää muut lain edellyttämät asiat hallintosääntöön. Jos yhtymäkokous hyväksyy uuden hallintosäännön, set tulee voimaan 1.2.2022.
HSL käynnistää rekrytoinnin avoimiin johtajien virkoihin
Hallitus päätti valtuuttaa toimitusjohtajan käynnistämään valmistelut, joita uuden organisaatiorakenteen mukaisten, avoimien johtamisvirkojen täyttäminen edellyttää. Hallitus päättää virantäytöstä ja johtajien valinnoista toimitusjohtajan valmistelun pohjalta.
Pohjolan Liikenteen ja Reissun Ruodin voittama kilpailutus tuo liikenteeseen lisää sähköbusseja (tarjouskilpailu 54/2021 )
Oy Pohjolan Liikenne Ab ja Bus Travel Oy Reissu Ruoti voittivat HSL:n kilpailussa, jossa oli mukana Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Kirkkonummella ja Siuntiossa ajettavia bussilinjoja. Reilusti yli puolet kilpailussa mukana olleesta liikenteestä ajetaan jatkossa sähköbusseilla.
Asiasta on tiedotettu erillisellä tiedotteella.
Hallitus päätti myöntää yksinoikeuden tarjouskilpailun 54/2021 voittaneille liikennöitsijöille
Linkki pöytäkirjaan
HSL:n hallitus hyväksyi HSL:n ja VR:n lippujen yhteiskäyttöisyyssopimuksen linjaukset lähijunaliikenteessä
HSL:n ja VR:n välisen lippujen yhteiskäyttösopimuksen mukaan HSL-lipuilla voi edelleen kulkea R-, Z-, D- ja T-junissa HSL-alueella. HSL-lippu kelpaa myös osamatkalle alueen sisällä, kun asiakkaalla on sen lisäksi VR-lippu rajan yli ja voimassa oleva lippu kaikille asemaväleille. Tuusulalaiset voivat käyttää HSL-lippua kulkiessaan Järvenpään kautta, eli HSL-lippu kelpaa myös Järvenpäässä, mutta järvenpääläiset eivät voi ostaa sopimushintaisia HSL-lippuja. Nyt solmitussa sopimuksessa on määritelty perusteet, joilla sama lippukäytäntö tulee myös järvenpääläisille, jos Järvenpää mahdollisesti päättää liittyä HSL:n jäseneksi. HSL ja VR haluavat varmistaa yhteiskäyttösopimuksella junaliikenteen lippujen helppokäyttöisyyden Helsingin seudun laajemmalla työssäkäyntialueella.
Lisätietoa kehyskuntien lipuista
Raitioliikenteen linjastosuunnitelma 2: Raitiolinjojen verkko laajenee seuraavan viidentoista vuoden aikana merkittävästi
Raitiovaunuilla pääsee 2030-luvun puolivälissä matkustamaan huomattavasti laajemmalla alueella kuin nykyään, jos kaikki Helsingin seudun kuntien kaavailemat raitiotiehankkeet toteutuvat. Helsingin kantakaupungin raitiotieverkko kasvaa ja pikaraitioteillä kuljetaan sekä Vihdintiellä että Vantaalla.
Asiasta on tiedotettu erillisellä tiedotteella.
HSL:n hallitus antoi lausunnon Masalan osayleiskaavaehdotuksesta
HSL:n hallitukselle esiteltiin HSL:n tutkimusryhmän tutkimuskatsaus vuodelta 2021
Tutkimuskatsaus esittelee kootusti puolivuosittain HSL:n tutkimusten tuloksia sekä niistä tehtyjä päätelmiä. Matkustajista 90 % on tällä hetkellä tyytyväisiä HSL:n joukkoliikenteeseen. Joukkoliikennettä säännöllisesti käyttävät ovat tyytyväisempiä kuin harvemmin matkustavat. Seudun asukkaista 54 % toivoo enemmän rahallista panostusta joukkoliikenteeseen. Matkustajamäärät ovat edelleen noin 30 % vuotta 2019 (eli ennen koronaa) alhaisemmalla tasolla, mutta tutkimusten mukaan matkustajien rohkeus palata joukkoliikenteeseen on kasvamassa.
Yhteyshenkilöt
Mika Nykänen
toimitusjohtaja
p. 09 4766 4040
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Kehärata täyttää tänään kymmenen vuotta – I- ja P-junat ovat löytäneet paikkansa HSL:n liikenteessä1.7.2025 10:59:20 EEST | Tiedote
I- ja P-junat viettävät merkkipäiväänsä tänään. Muun muassa Helsingin keskustan, lentoaseman sekä Itä- ja Länsi-Vantaan yhdistävä Kehärata valmistui tasan kymmenen vuotta sitten, 1.7.2015.
Matkustajilta kiitettävä yleisarvosana joukkoliikenteelle24.6.2025 12:42:35 EEST | Tiedote
Kevään 2025 HSL:n joukkoliikenteen asiakastyytyväisyystutkimuksessa 82 prosenttia matkustajista oli joko erittäin tai melko tyytyväisiä joukkoliikenteeseen antaen sille yleisarvosanaksi 4 tai 5 asteikolla 1–5. Syksyllä 2024 tyytyväisten matkustajien osuus oli 83 prosenttia.
HSL uudistaa raitiovaunujen väritystä Helsingissä24.6.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Raitiovaunujen väritys uudistuu Helsingissä maltillisesti, kun raitioverkko laajenee uusille alueille. Turkoosi pikaratikan väritys on tulevaisuudessakin käytössä erillisillä radoilla kulkevilla linjoilla, kuten linjalla 15 ja tulevalla Vantaan ratikalla. Kaikilla muilla raitiolinjoilla liikennöidään perinteisellä keltavihreällä värityksellä, joka samassa yhteydessä uudistuu hieman.
Rantaradan junaliikenteessä viiden viikon katko juhannuksen jälkeen18.6.2025 11:30:00 EEST | Tiedote
Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen viideksi viikoksi juhannuksen jälkeen 23.6.–27.7. Lisäksi HSL-junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja viikonloppuisin syksyllä. Myös toukokuussa rantaradan junaliikenteessä oli vuorokauden mittaisia katkoja. Katkot vaikuttavat lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla. Rantaradan työt liittyvät Espoon kaupunkirata -hankkeeseen, joka jatkuu vuoteen 2029 asti.
HSL:n hallituksen päätöksiä 17.6.202517.6.2025 16:26:03 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 17. kesäkuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme