HSL:n hallituksen päätöksiä 16.6.2020

Lausuntopyyntö Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän alustavasta toiminta- ja taloussuunnitelmasta vuosille 2021-2023

Hallitus päätti pyytää HSL:n jäsenkunnilta lausunnon HSL:n alustavasta toiminta- ja taloussuunnitelmasta vuosille 2021-2023. Lausuntoa pyydetään strategiasuunnitelmasta, liikenteen palvelutasosta ja sen muutoksista, kuntaosuuksien tasosta, lipputulotavoitteista TTS-kaudella, tarkastusmaksun korottamisesta ja kuntakohtaisen ali- tai ylijäämän käytöstä. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella.

Linkki pöytäkirjaan

Valtion ja Helsingin seudun kuntien välisen maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimuksen 2020-2031 hyväksyminen

Hallitus päätti hyväksyä valtion ja Helsingin seudun kuntien välisen maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimusta 2020-2031 koskevan neuvottelutuloksen ja valtuuttaa toimitusjohtajan allekirjoittamaan sopimuksen. Hallituksen käsittelemistä MAL-asioista tiedotetaan erillisessä tiedotteessa.

Bussiliikenteen tarjouskilpailun 52/2020 järjestäminen

Hallitus päätti käynnistää bussiliikenteen tarjouskilpailun 52/2020. Kilpailukohteisiin kuuluu Helsingissä ja Tuusulassa liikennöiviä pienkalustolinjoja sekä Sipoon bussilinjat.

Linkki pöytäkirjaan

BEST-tutkimuksen tutkimuslaitoksen hankinta vuosille 2021-2023 sekä optio vuosille 2024, 2025 ja 2026

Hallitus päätti valita BEST-tutkimuksen tutkimuslaitokseksi kokonaistaloudellista edullisuutta koskevan vertailun perusteella Epinion P/S:n. BEST (Benchmarking in European Service of Public Transport) on Helsingin, Tampereen, Turun, Tukholman, Oslon, Kööpenhaminan, Bergenin, Rotterdamin-Haagin, Geneven ja Trondheimin kaupunkiseutujen joukkoliikenneorganisaatioiden yhteistyöverkosto.

Hankintaoikaisuvaatimus monikanavaviestintäratkaisun hankintamenettelyä koskien

Hallitus päätti hylätä Luxus Worldwide Mainostoimisto Luxus Oy:n 2.6.2020 tekemän hankintaoikaisuvaatimuksen hallituksen päätöksestä 26.5.2020. Tarjouskilpailun lopputulos ei muutu.

Linkki pöytäkirjaan

Lausunnon antaminen Ruskeasuon raitiovaunu- ja bussivarikon hankesuunnitelmasta

Esittelijä päätti poistaa asian esityslistalta.

Lausunnon antaminen Länsi-Helsingin raitioteiden yleissuunnitelmasta

Hallitus päätti antaa lausunnon Länsi-Helsingin raitioteiden yleissuunnitelmasta. Suunnitelma kattaa yhteensä kahdeksan kilometriä uutta raitiotietä ja mahdollistaa pikaraitioyhteyden rakentamisen Helsingin kantakaupungista Vihdintien kaupunkibulevardin kautta Kannelmäkeen. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella.

Lausunnon antaminen Espoon Kiviruukin osayleiskaavaluonnoksesta

Hallitus päätti antaa lausunnon Espoon Kiviruukin osayleiskaavaluonnoksesta.

Linkki pöytäkirjaan

MAL-sopimuksen 2016-2019 loppuseuranta (kevät 2020)

Hallitus päätti merkitä tiedoksi MAL 2016-2019 -sopimuksen seurannan. Hallituksen käsittelemistä MAL-asioista tiedotetaan erillisessä tiedotteessa.

Matkustajien tyytyväisyys joukkoliikenteeseen (ASTY) keväällä 2020

Kevään 2020 asiakastyytyväisyystutkimuksen mukaan 88 prosenttia oli erittäin tai melko tyytyväisiä HSL:n joukkoliikenteeseen. Tutkimuksen tekeminen keskeytyi koronaepidemian takia maaliskuussa. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella.

Suvi Rihtniemi

HSL: Valtion ja EU:n elpymisrahaston tuki välttämättömiä joukkoliikenteen kriisistä selviämiselle16.9.2020 12:39:43 EESTTiedote

HSL pitää ehdottoman välttämättömänä, että valtio varmistaa koko yhteiskunnalle elintärkeiden joukkoliikennepalveluiden selviytymisen koronakriisin yli joko valtion vuoden 2021 talousarvion tai EU:n elpymisrahaston kautta. Koronakriisi on romahduttanut joukkoliikenteen matkustajamäärät ja lipputulot. Palautuminen ennalleen tulee kestämään pitkään. Joukkoliikenteen rapautuminen on kohtalokasta sekä Helsingin seudun elinkeinoelämän ja asukkaiden että valtakunnallisten ilmastotavoitteiden toteutumisen kannalta.

HSL:n hallituksen päätöksiä 15.9.202016.9.2020 10:10:24 EESTTiedote

Lausunnon antaminen yhtymäkokoukselle tarkastuslautakunnan vuoden 2019 arviointikertomuksen johdosta Hallitus antoi syysyhtymäkokoukselle lausunnon vuotta 2019 koskevasta tarkastuslautakunnan arviointikertomuksesta ja ehdottaa syysyhtymäkokoukselle, että se merkitsee lausunnon tiedoksi. Tarkastuslautakunta esitti vuoden 2019 arviointikertomuksessa HSL:n toimintaa koskevia suosituksia, kehittämisehdotuksia ja havaintoja. Linkki pöytäkirjaan Graafisen suunnittelun puitejärjestelyhankinta Hallitus päätti valita HSL:n graafisen suunnittelun ja tuotannon toteuttajaksi Oy Preesens Ab:n ja visuaalisen konseptoinnin ja suunnittelun toteuttajaksi Kuudes Kerros Helsinki Oy:n. Puitesopimuksen sopimuskausi alkaa 1.11.2020 ja jatkuu 31.10.2022 asti. Sopimusta on mahdollista jatkaa kuuden vuoden optiolla vuoden 2028 lokakuun loppuun asti. Palveluiden arvioitu kustannus on noin 1,6 miljoonaa euroa (+ alv 24 %) sopimuskauden aikana optiot mukaan luettuna. Linkki pöytäkirjaan ITSM-järjestelmän jatkokeh

Kysyimme asiakkailtamme – suurimman osan mielestä joukkoliikenteessä pitäisi käyttää kasvomaskia16.9.2020 07:45:00 EESTTiedote

HSL:n asiakaskyselyyn vastanneista 48 prosenttia kertoi käyttävänsä kasvomaskia aina joukkoliikenteessä. Vastaajat kokivat joukkoliikennematkat sitä turvallisemmiksi, mitä enemmän he matkustavat, ja maskien käyttö lisää turvallisuuden tunnetta entisestään. Teemme kaikkemme turvallisten matkojen eteen, ja voit vaikuttaa turvallisuuteen myös omilla toimillasi.

HSL etsii seuraajaa eläköitymässä olevalle toimitusjohtajalle8.9.2020 12:37:28 EESTUutinen

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän uuden toimitusjohtajan haku on käynnistynyt. HSL:n perustamisesta lähtien toimitusjohtajan tehtävää hoitanut Suvi Rihtniemi jää eläkkeelle, kun uusi johtaja on valmis aloittamaan tehtävässä. Uusi toimitusjohtaja saa luotsattavakseen Suomen ylivoimaisesti suurimman ja merkityksellisimmän joukkoliikenteen organisaation. HSL:n vuotuinen talousarvio on 750 miljoonaa euroa ja HSL-liikenteessä tehdään vuosittain noin 400 miljoonaa matkaa, joka on 2/3 osa koko Suomen joukkoliikennematkoista.