HSL:n hallituksen päätöksiä 24.11.2020

Bussiliikenteen tarjouskilpailun 52/2020 ratkaisu

Hallitus päätti valita kilpailukohteen 266 liikennöitsijäksi Oy Pohjolan Liikenne AB:n tarjousten kokonaistaloudellista edullisuutta koskevan vertailun perusteella. Kohde käsittää Sipoossa liikennöivät bussilinjat.

Kohteen 268 liikennöitsijäksi hallitus valitsi Taksikuljetus Oy:n. Kohteessa 268 kilpailutettiin kolme pienkalustolinjaa Tuusulaan.

Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella.

Linkki päätökseen

Kilpailukierros 52b:n käynnistäminen ja lähibussiliikenteen tarjonnan tarkistaminen

Hallitus päätti käynnistää tarjouskilpailun Helsingin lähibussilinjoista 31-36, 603-704 ja 801-819. Linjat olivat aiemmin mukana kilpailukierroksella 52, mutta niiden kilpailutus keskeytettiin reittimuutoksiin liittyvän hallinnollisen virheen takia ja suurempien säästöjen toteuttamisen mahdollistamiseksi. Hallitus päätti myös hyväksyä esityksen linjojen liikennöintimuutoksista ohjeellisena noudatettavaksi. Linjat kilpailutetaan kohteissa 265 ja 267, joiden sopimuskausi alkaa 1.1.2022.

Bussiliikenteen ympäristöbonus Y11 tarjouskilpailun järjestäminen

Hallitus päätti hyväksyä ympäristöbonusten maksamista koskevan mallin. HSL hyvittää bussiliikennöitsijöille päästöjen vähenemästä, joka on saavutettu biopolttoaineiden käytöllä ja muilla erillistoimenpiteillä. Hallitus päätti myös järjestää ympäristöbonusta koskevan erillisen tarjouskilpailun marraskuussa 2020, jotta bonus voidaan ottaa käyttöön helmikuussa 2021.

Linkki päätökseen

Älykkään vähähiilisen liikenteen tutkimuspalveluiden hankinta Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:ltä

Hallitus päätti hankkia Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:ltä palveluita, jotka liittyvät muun muassa ajoneuvojen suorituskykyyn, vaihtoehtoisiin energialähteisiin, Living Lab -tutkimusalustaan, joukkoliikenteen datan keräämiseen ja joukkoliikenteen automaatiokehitykseen.

Linkki päätökseen

Joukkoliikennerekisterin uusimisen ja ylläpidon hankinta

Hallitus päätti valita Joukkoliikennerekisterin uusimisen ja ylläpidon toimittajaksi Vincit Oyj:n. Järjestelmä korvaa vaiheittain nykyisin käytössä olevan Joukkoliikennerekisterin. Palveluiden arvioitu kustannus neljältä vuodelta on noin kolme ja puoli miljoonaa euroa. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella.

Linkki päätökseen

Tapahtumamarkkinoinnin suunnittelun ja toteutuksen hankinta

Hallitus päätti valita HSL:n tapahtumamarkkinoinnin suunnittelun ja toteutuksen palveluntarjoajaksi Pulp Agency Oy:n kahden vuoden sopimuksella (1.1.2021-31.12.2022). Sen jälkeen sopimusta on mahdollista jatkaa neljällä vuoden pituisella optiokaudella. Palveluiden arvioitu kustannus on noin 900 000 euroa.

Metroliikennesopimuksen lisäsopimuksen hyväksyminen

Hallitus päätti hyväksyä metroliikenteen liikennöintisopimuksen lisäsopimuksen. Sopimusta tarvitaan, kun metroliikenne laajenee Matinkylästä Kivenlahteen arviolta vuoden 2023 alussa ja metroliikenne tarvitsee lisää kuljettajia, kalustoa ja varikkotilaa.

Lausunnon antaminen Etelä-Nummelan osayleiskaavasta

Hallitus päätti antaa lausunnon Vihdin kunnan laatimasta Etelä-Nummelan osayleiskaavasta.

Oikaisuvaatimus hallituksen päätöksestä 27.10.2020 § 169

Hallitus päätti hylätä hallituksen päätöksestä 27.10.2020 § 169 tehdyt kaksi oikaisuvaatimusta. Ne koskivat 70+ -alennuskertalipun korvaamista uudella 70+ -alennuskausilipulla. Oikaisuvaatimukset hylättiin, sillä vaatimuksessa ei ole esitetty sellaisia perusteita, jotka edellyttäisivät päätöksen muuttamista.

Linkki päätökseen (189 §)

Linkki päätökseen (190 §)

Suvi Rihtniemi

HSL:n hallituksen päätöksiä 19.1.202119.1.2021 13:54:33 EETTiedote

Liikennöintisuunnitelman hyväksyminen vuosille 2021–2022 Hallitus päätti hyväksyä liikennöintisuunnitelman vuosille 2021–2022 ja valtuutti toimitusjohtajan tekemään siihen vähäisiä muutoksia. Liikennöintisuunnitelma sisältää joukkoliikenteeseen kesäkuun 2021 ja kesäkuun 2022 välille suunnitellut muutokset. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Markkinointikampanjoiden mediasuunnittelun ja -ostamisen hankinta Hallitus päätti valita palveluntarjoajaksi Oy Dagmar Ab:n, jonka tarjous oli kokonaistaloudellisesti edullisin. Sopimus on voimassa määräaikaisena vuoden 2022 loppuun asti ja sen jälkeen toistaiseksi voimassa olevana. Linkki pöytäkirjaan Bussiliikenteen ympäristöbonus Y11 -tarjouskilpailun ratkaisu Hallitus päätti, että HSL maksaa päästöjä alentavista biodieselin bioetanolin ja biokaasun käytöstä hyväksyttyjen tarjousten mukaisesti 1 864 323 euroa kolmelle bussiliikennöitsijälle. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Lähijunal

HSL:n hallitus: Valtion tukea tarvitaan joukkoliikennepalveluiden turvaamiseen koronakriisissä19.1.2021 10:44:21 EETTiedote

Arvion mukaan HSL:n lipputulot ovat vuonna 2021 vielä ainakin 130 miljoonaa euroa alemmalla tasolla kuin vuonna 2019. Tällä hetkellä joukkoliikenteellä kulkee noin 50 prosenttia normaalista matkustajamäärästä. HSL arvioi, että joukkoliikenne palaa normaalille tasolleen vasta vuoden 2023 jälkeen, mutta myös tähän liittyy epävarmuuksia. Tilanteesta selvitäkseen HSL tarvitsee edelleen valtion tukea.