HSL:n hallituksen päätöksiä 25.8.2020

Toimitusjohtajan viran haettavaksi julistaminen

Hallitus päätti julistaa HSL:n toimitusjohtajan viran haettavaksi. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella.

Integraatioalustan (HIA), HSL ID:n, MQTT:n kehityksen ja ylläpidon hankinta

HSL:n Integraatioalustalle (HIA), HSL:n Identiteetin hallintaan (HSL ID) ja MQTT-kevytviestintäalustalle haettiin kilpailutuksella yhtä toimittajaa. Hallitus päätti valita ryhmittymän Contrasec/Trivore/Profirator kokonaisuuden toimittajaksi kokonaistaloudellista edullisuutta koskevan vertailun perusteella. Palveluiden arvioitu kustannus on neljältä vuodelta noin 1 800 000 euroa (+ alv 24 %).

LINKKI PÖYTÄKIRJAAN

Runkolinjaston ja lauttojen sisänäyttöjen asennuspaikkojen käyttöoikeuden toimittajan valinta

Hallitus päätti valita Neonmedia Oy:n runkolinjabussien ja lauttojen sisänäyttöjen käyttöoikeuden toimittajaksi. Kokonaisuus sisältää liikennevälineisiin asennettavia mainosnäyttöjä ja lisäksi erillisiä matkustajainformaationäyttöjä.

LINKKI PÖYTÄKIRJAAN

Helsingin seudun MAL-suunnitelman liikennejärjestelmäsuunnittelua ja muita tehtäviä koskeva puitejärjestelyhankinta

Hallitus päätti valita puitesopimuskumppanit MAL-suunnitelman liikennejärjestelmäsuunnittelua ja muita tehtäviä varten. Puitesopimuskumppaneita valittiin neljään eri kokonaisuuteen: liikennejärjestelmäsuunnittelu; liikenteen tulevaisuusskenaariot, tutkimukset ja analyysit; ohjelmatason vaikutusten arviointi ja seuranta sekä vuorovaikutus ja viestintä.

LINKKI PÖYTÄKIRJAAN

Lausunnon antaminen Hiilineutraali Uusimaa 2035 -ilmastotiekartan painopisteistä ja toimintalinjauksista

Hallitus päätti antaa lausunnon asiasta.

LINKKI PÖYTÄKIRJAAN

Eron myöntäminen hallituksen varajäsenelle ja uuden hallituksen varajäsenen valinta

Hallitus esittää yhtymäkokoukselle, että yhtymäkokous päättää myöntää Saara Hyrkölle eron hallituksen varajäsenen tehtävästä ja valita Hyrkön tilalle uuden hallituksen varajäsenen jäljellä olevaksi toimikaudeksi.

Suvi Rihtniemi

HSL: Valtion ja EU:n elpymisrahaston tuki välttämättömiä joukkoliikenteen kriisistä selviämiselle16.9.2020 12:39:43 EESTTiedote

HSL pitää ehdottoman välttämättömänä, että valtio varmistaa koko yhteiskunnalle elintärkeiden joukkoliikennepalveluiden selviytymisen koronakriisin yli joko valtion vuoden 2021 talousarvion tai EU:n elpymisrahaston kautta. Koronakriisi on romahduttanut joukkoliikenteen matkustajamäärät ja lipputulot. Palautuminen ennalleen tulee kestämään pitkään. Joukkoliikenteen rapautuminen on kohtalokasta sekä Helsingin seudun elinkeinoelämän ja asukkaiden että valtakunnallisten ilmastotavoitteiden toteutumisen kannalta.

HSL:n hallituksen päätöksiä 15.9.202016.9.2020 10:10:24 EESTTiedote

Lausunnon antaminen yhtymäkokoukselle tarkastuslautakunnan vuoden 2019 arviointikertomuksen johdosta Hallitus antoi syysyhtymäkokoukselle lausunnon vuotta 2019 koskevasta tarkastuslautakunnan arviointikertomuksesta ja ehdottaa syysyhtymäkokoukselle, että se merkitsee lausunnon tiedoksi. Tarkastuslautakunta esitti vuoden 2019 arviointikertomuksessa HSL:n toimintaa koskevia suosituksia, kehittämisehdotuksia ja havaintoja. Linkki pöytäkirjaan Graafisen suunnittelun puitejärjestelyhankinta Hallitus päätti valita HSL:n graafisen suunnittelun ja tuotannon toteuttajaksi Oy Preesens Ab:n ja visuaalisen konseptoinnin ja suunnittelun toteuttajaksi Kuudes Kerros Helsinki Oy:n. Puitesopimuksen sopimuskausi alkaa 1.11.2020 ja jatkuu 31.10.2022 asti. Sopimusta on mahdollista jatkaa kuuden vuoden optiolla vuoden 2028 lokakuun loppuun asti. Palveluiden arvioitu kustannus on noin 1,6 miljoonaa euroa (+ alv 24 %) sopimuskauden aikana optiot mukaan luettuna. Linkki pöytäkirjaan ITSM-järjestelmän jatkokeh

Kysyimme asiakkailtamme – suurimman osan mielestä joukkoliikenteessä pitäisi käyttää kasvomaskia16.9.2020 07:45:00 EESTTiedote

HSL:n asiakaskyselyyn vastanneista 48 prosenttia kertoi käyttävänsä kasvomaskia aina joukkoliikenteessä. Vastaajat kokivat joukkoliikennematkat sitä turvallisemmiksi, mitä enemmän he matkustavat, ja maskien käyttö lisää turvallisuuden tunnetta entisestään. Teemme kaikkemme turvallisten matkojen eteen, ja voit vaikuttaa turvallisuuteen myös omilla toimillasi.

HSL etsii seuraajaa eläköitymässä olevalle toimitusjohtajalle8.9.2020 12:37:28 EESTUutinen

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän uuden toimitusjohtajan haku on käynnistynyt. HSL:n perustamisesta lähtien toimitusjohtajan tehtävää hoitanut Suvi Rihtniemi jää eläkkeelle, kun uusi johtaja on valmis aloittamaan tehtävässä. Uusi toimitusjohtaja saa luotsattavakseen Suomen ylivoimaisesti suurimman ja merkityksellisimmän joukkoliikenteen organisaation. HSL:n vuotuinen talousarvio on 750 miljoonaa euroa ja HSL-liikenteessä tehdään vuosittain noin 400 miljoonaa matkaa, joka on 2/3 osa koko Suomen joukkoliikennematkoista.