HSL:n hallituksen päätöksiä 26.11.2019

HSL:n lähijunaliikenteen kalusto- ja varikkohankinnan valmistelu

Halliitus päätti käynnistää uusien lähijunien hankintaa valmistelevat toimet yhdessä Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy:n kanssa. Hallitus myös valtuutti toimitusjohtajan käynnistämään tarvittavan selvitykset muun muassa junien ominaisuuksiin ja lukumäärään sekä varikkoratkaisuihin liittyen. Junien hankinnan käynnistämistä ja varikkoratkaisua koskevat hankepäätösesitykset tuodaan hallituksen käsiteltäväksi vuoden 2020 loppuun mennessä.

Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella.

Bussiliikenteen tarjouskilpailun 49/2019 ratkaisu

Hallitus päätti valita kilpailukohteiden 260 ja 261 voittajaksi Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab:n. Yhtiö alkaa liikennöidä linjoja 562 ja 587 elokuusta 2020 alkaen, linjoja 75, 77 ja 79N elokuusta 2021 alkaen (kohde 260) sekä linjaa 55 vuoden 2021 alusta (kohde 261).

Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella

LINKKI PÖYTÄKIRJAAN

Liikennöinnin yksinoikeuden myöntäminen tarjouskilpailun 49/2019 voittaneille liikennöitsijöille

Hallitus myönsi Oy Pohjolan Liikenne Ab:lle yksinoikeuden edellä mainittujen kohteiden liikennöintiin.

Operaattorimaksupalvelut 1.1.2020

Hallitus päätti valita HSL:n operaattorimaksupalveluiden (HSL:n sovelluksen mobiililiput, jotka maksetaan puhelinlaskun yhteydessä) toimittajaksi Telia Finland Oyj:n, Elisa Oyj:n, DNA Oyj:n ja Moi Mobiili Oy:n.

MAL 2019 -jälkiarvioinnin tuloksia

Hallitus päätti merkitä MAL 2019 -jälkiarvioinnin tulokset tiedoksi.

Suvi Rihtniemi

HSL:n liikennöintisuunnitelma 2020-2021: tiheämpää raideliikennettä, uusi yhteys Tapiolasta Espoon keskukseen21.1.2020 12:47:21 EETTiedote

HSL:n juna- ja metroliikenne tihenee syksyllä 2020, ja Tapiolan ja Espoon keskuksen väliset yhteydet paranevat. Lisäksi HSL:n viides runkobussilinja aloittaa liikenteessä, kun linja 235 muuttuu linjaksi 200. Pienempiä muutoksia tapahtuu myös muualla HSL-alueella. Liikennöintisuunnitelma 2020-2021 on voimassa kesäliikenteen 2020 alusta vuoden 2021 kesäliikenteen alkuun.

HSL:n hallituksen päätöksiä 21.1.202021.1.2020 12:20:16 EETTiedote

Liikennöintisuunnitelman hyväksyminen vuosille 2020–2021 Hallitus päätti hyväksyä liikennöintisuunnitelman vuosille 2020–2021. Suunnitelma käsittää kesäliikenteen alusta 2020 talviliikenteen loppuun 2021 Helsingin seudun joukkoliikenteessä tapahtuvat suuret muutokset. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Bussiliikenteen ympäristöbonus Y10 -tarjouskilpailun ratkaisu Hallitus päätti maksaa ympäristöbonusta tällä kilpailukierroksella päästöjä alentavista biodieselin, bioetanolin ja biokaasun käytöstä yhteensä 2 121 494 euroa (+alv) ajalle 1.2.2020–31.1.2021. Bonus jakautui liikennöitsijöittäin seuraavasti: Helsingin Bussiliikenne Oy 56 000 (+alv), Nobina Finland Oy 1 150 944 euroa (+alv), Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab 914 550 euroa (+alv). Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Sähköbussien latauspalvelujen tarjouskilpailun järjestäminen Hallitus päätti järjestää tarjouskilpailun sähköbussien latauspalvelujen järjestämiseksi Helsin

HSL tutkii joukkoliikenteen asiakastyytyväisyyttä ja kaluston laatua7.1.2020 12:31:12 EETTiedote

Asiakastyytyväisyystutkimus keväällä 2020 HSL tutkii matkustajien tyytyväisyyttä HSL-alueen joukkoliikennepalveluihin joukkoliikennevälineissä toteutettavalla kyselytutkimuksella. Vastaamalla autat meitä parantamaan palveluitamme. HSL käyttää tutkimuksen tuloksia joukkoliikenteen kehittämisessä, henkilökunnan koulutuksessa sekä kilpailutetun liikenteen laatukannusteiden laskennassa. Tutkimuskauden päättymisen jälkeen tulokset ovat saatavilla HSL:n avoimessa nettitietokannassa osoitteessa https://hsl.louhin.com/asty/. Asiakastyytyväisyystutkimusta tehdään busseissa, raitiovaunuissa, metrossa ja lähijunissa ajanjaksolla 13.1–15.5. Kyselyyn kerätään yli 29 000 matkustajan mielipide. Kaluston laatututkimus keväällä 2020 HSL tutkii joukkoliikennekaluston laatua havainnointitutkimuksella. Kaluston laadunvalvonnan tehtävänä on taata siistit, turvalliset ja viihtyisät kulkuvälineet joukkoliikenteen asiakkaille HSL-alueella. Keväällä 2020 kaluston laatua havainnoidaan bussi-, raitio-, metro- ja