HSL:n hallitus hyväksyi MAL-sopimuksen neuvottelutuloksen vuosille 2020-2023

Maankäytön, asumisen ja liikenteen uudella MAL-sopimuksella Helsingin seudun 14 kuntaa, HSL ja valtio sitoutuvat yhdessä uusien raideyhteyksien ja asuntojen toteuttamiseen sekä edistämään kestävää liikennejärjestelmää ja yhdyskuntarakennetta. MAL-sopimuksen sisältö pohjautuu vahvasti seudun kuntien yhdessä tekemään ja viime vuonna hyväksymään MAL2019-suunnitelmaan.

Merkittävimpiä liikenneinvestointeja nyt HSL:n hallituksen osaltaan hyväksymässä sopimuksessa ovat Espoon kaupunkirata, pääradan parantamisen toinen vaihe Pasila-Riihimäki-välillä, sekä Vihdintien pikaraitiotien toteuttaminen. Kuva: Lauri Eriksson / HSL

HSL:n hallitus hyväksyi tiistaina kokouksessaan omalta osaltaan valtion ja Helsingin seudun kuntien välisen maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen neuvottelutuloksen. Sopimus tulee voimaan, kun seudun kunnat ja valtio ovat myös hyväksyneet sen. Sovitut konkreettiset toimet koskevat vuosia 2020-2023.

Helsingin seudun kunnat ovat määrätietoisesti edistäneet yhdessä kestävää kaupunkiseutua pitkäjänteisellä maankäytön, asumisen ja liikenteen yhteissuunnittelulla. Ensimmäinen MAL-aiesopimus valtion kanssa solmittiin jo 2012. Tuore MAL-sopimus on jatkoa edellisille sopimuksille. Sopimus pohjautuu vahvasti Helsingin seudun kuntien yhteistyössä valtion kanssa tekemään ja viime vuonna hyväksymään maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL2019-suunnitelmaan. Kaupunkiseudun tavoitteena on olla vähäpäästöinen, houkutteleva, elinvoimainen ja hyvinvoiva.

Merkittävimpiä liikenneinvestointeja nyt hyväksytyssä sopimuksessa ovat Espoon kaupunkirata, pääradan parantamisen toinen vaihe Pasila-Riihimäki-välillä, sekä Vihdintien pikaraitiotien toteuttaminen. Lisäksi valtio, kunnat ja HSL ovat sitoutuneet ratkaisemaan yhdessä lähijunaliikenteen uusien varikoiden sijoittumisen sekä laatimaan aikataulun niiden toteuttamiselle. Lähijunavarikot ovat ehdoton edellytys junaliikenteen lisäämiselle, kun seutu kasvaa. Kunnat jatkavat seudullisen pikaraitioteiden verkoston suunnittelua. Valtio ja kunnat rahoittavat yhdessä pieniä kustannustehokkaita liikennejärjestelmän parantamishankkeita.

”Sopimuksen sisältö tukee seudun pitkäjänteistä strategiaa kehittää liikennejärjestelmää joukkoliikenteeseen tukeutuen. Liikenne ja maankäyttö toteutetaan niin, että ihmiset liikkuvat sekä oman terveytensä että ympäristön kannalta selvästi nykyistä kestävämmin. Kun investoinnit tehdään oikea-aikaisesti kaupunkirakentamisen kanssa, niillä voidaan tehokkaasti vaikuttaa palveluiden, asuntojen ja työpaikkojen sijoittumiseen kestävän liikkumisen alueille”, sanoo HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi.

Edellisellä MAL-sopimuksella 2016-2019 saatiin hyviä tuloksia

Vuosiksi 2016-2019 tehdyn MAL-sopimuksen seuranta valmistui 9.6.2020. Tavoitteet toteutuivat pääosin hyvin.

Seudulle valmistui päättyneen sopimuskauden aikana yhteensä yli 64 000 asuntoa, mikä ylitti tavoitteen. Valtaosa Helsingin seudun asuntotuotannosta sijoittui päättyneellä sopimuskaudella yhdyskuntarakenteen ja saavutettavuuden kannalta kestäviksi tunnistetuille ensisijaisille alueille. Myös hyväksytyistä kaavoista suurin osa sijoittui ensisijaisille alueille.

Sopimuksessa määritellyt liikenteen toimenpiteet toteutuivat myös pääsääntöisesti hyvin.

Raide-Jokerin rakentaminen alkoi kesäkuussa 2019 ja tavoitteena on, että liikenne alkaisi kesäkuussa 2024. Klaukkalan ohikulkutie valmistuu syksyllä 2021. Sen sijaan liityntäpysäköinnin lisääminen ja Pisararadan edistäminen eivät juurikaan edenneet sopimuskaudella.

Liikkumistottumukset kaupunkiseudulla kehittyivät hyvään suuntaan. Kuntien subventio joukkoliikenteen operointiin ja joukkoliikenneinfrastruktuuriin on ollut edelleen merkittävä. Kävelyä, pyöräilyä ja joukkoliikennettä on edistetty monin tavoin ja niiden osuus on kasvanut. Kestävien kulkumuotojen osuus Helsingin seudulla oli 60 % vuonna 2018.

Toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi, suvi.rihtniemi@hsl.fi, puhelin: 050 565 8884
Osastonjohtaja Sini Puntanen, sini.puntanen@hsl.fi, puhelin: 040 501 3362

HSL: Valtion ja EU:n elpymisrahaston tuki välttämättömiä joukkoliikenteen kriisistä selviämiselle16.9.2020 12:39:43 EESTTiedote

HSL pitää ehdottoman välttämättömänä, että valtio varmistaa koko yhteiskunnalle elintärkeiden joukkoliikennepalveluiden selviytymisen koronakriisin yli joko valtion vuoden 2021 talousarvion tai EU:n elpymisrahaston kautta. Koronakriisi on romahduttanut joukkoliikenteen matkustajamäärät ja lipputulot. Palautuminen ennalleen tulee kestämään pitkään. Joukkoliikenteen rapautuminen on kohtalokasta sekä Helsingin seudun elinkeinoelämän ja asukkaiden että valtakunnallisten ilmastotavoitteiden toteutumisen kannalta.

HSL:n hallituksen päätöksiä 15.9.202016.9.2020 10:10:24 EESTTiedote

Lausunnon antaminen yhtymäkokoukselle tarkastuslautakunnan vuoden 2019 arviointikertomuksen johdosta Hallitus antoi syysyhtymäkokoukselle lausunnon vuotta 2019 koskevasta tarkastuslautakunnan arviointikertomuksesta ja ehdottaa syysyhtymäkokoukselle, että se merkitsee lausunnon tiedoksi. Tarkastuslautakunta esitti vuoden 2019 arviointikertomuksessa HSL:n toimintaa koskevia suosituksia, kehittämisehdotuksia ja havaintoja. Linkki pöytäkirjaan Graafisen suunnittelun puitejärjestelyhankinta Hallitus päätti valita HSL:n graafisen suunnittelun ja tuotannon toteuttajaksi Oy Preesens Ab:n ja visuaalisen konseptoinnin ja suunnittelun toteuttajaksi Kuudes Kerros Helsinki Oy:n. Puitesopimuksen sopimuskausi alkaa 1.11.2020 ja jatkuu 31.10.2022 asti. Sopimusta on mahdollista jatkaa kuuden vuoden optiolla vuoden 2028 lokakuun loppuun asti. Palveluiden arvioitu kustannus on noin 1,6 miljoonaa euroa (+ alv 24 %) sopimuskauden aikana optiot mukaan luettuna. Linkki pöytäkirjaan ITSM-järjestelmän jatkokeh

Kysyimme asiakkailtamme – suurimman osan mielestä joukkoliikenteessä pitäisi käyttää kasvomaskia16.9.2020 07:45:00 EESTTiedote

HSL:n asiakaskyselyyn vastanneista 48 prosenttia kertoi käyttävänsä kasvomaskia aina joukkoliikenteessä. Vastaajat kokivat joukkoliikennematkat sitä turvallisemmiksi, mitä enemmän he matkustavat, ja maskien käyttö lisää turvallisuuden tunnetta entisestään. Teemme kaikkemme turvallisten matkojen eteen, ja voit vaikuttaa turvallisuuteen myös omilla toimillasi.

HSL etsii seuraajaa eläköitymässä olevalle toimitusjohtajalle8.9.2020 12:37:28 EESTUutinen

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän uuden toimitusjohtajan haku on käynnistynyt. HSL:n perustamisesta lähtien toimitusjohtajan tehtävää hoitanut Suvi Rihtniemi jää eläkkeelle, kun uusi johtaja on valmis aloittamaan tehtävässä. Uusi toimitusjohtaja saa luotsattavakseen Suomen ylivoimaisesti suurimman ja merkityksellisimmän joukkoliikenteen organisaation. HSL:n vuotuinen talousarvio on 750 miljoonaa euroa ja HSL-liikenteessä tehdään vuosittain noin 400 miljoonaa matkaa, joka on 2/3 osa koko Suomen joukkoliikennematkoista.