HSL:n hallitus hyväksyi MAL-sopimuksen neuvottelutuloksen vuosille 2020-2023
Maankäytön, asumisen ja liikenteen uudella MAL-sopimuksella Helsingin seudun 14 kuntaa, HSL ja valtio sitoutuvat yhdessä uusien raideyhteyksien ja asuntojen toteuttamiseen sekä edistämään kestävää liikennejärjestelmää ja yhdyskuntarakennetta. MAL-sopimuksen sisältö pohjautuu vahvasti seudun kuntien yhdessä tekemään ja viime vuonna hyväksymään MAL2019-suunnitelmaan.

HSL:n hallitus hyväksyi tiistaina kokouksessaan omalta osaltaan valtion ja Helsingin seudun kuntien välisen maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen neuvottelutuloksen. Sopimus tulee voimaan, kun seudun kunnat ja valtio ovat myös hyväksyneet sen. Sovitut konkreettiset toimet koskevat vuosia 2020-2023.
Helsingin seudun kunnat ovat määrätietoisesti edistäneet yhdessä kestävää kaupunkiseutua pitkäjänteisellä maankäytön, asumisen ja liikenteen yhteissuunnittelulla. Ensimmäinen MAL-aiesopimus valtion kanssa solmittiin jo 2012. Tuore MAL-sopimus on jatkoa edellisille sopimuksille. Sopimus pohjautuu vahvasti Helsingin seudun kuntien yhteistyössä valtion kanssa tekemään ja viime vuonna hyväksymään maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL2019-suunnitelmaan. Kaupunkiseudun tavoitteena on olla vähäpäästöinen, houkutteleva, elinvoimainen ja hyvinvoiva.
Merkittävimpiä liikenneinvestointeja nyt hyväksytyssä sopimuksessa ovat Espoon kaupunkirata, pääradan parantamisen toinen vaihe Pasila-Riihimäki-välillä, sekä Vihdintien pikaraitiotien toteuttaminen. Lisäksi valtio, kunnat ja HSL ovat sitoutuneet ratkaisemaan yhdessä lähijunaliikenteen uusien varikoiden sijoittumisen sekä laatimaan aikataulun niiden toteuttamiselle. Lähijunavarikot ovat ehdoton edellytys junaliikenteen lisäämiselle, kun seutu kasvaa. Kunnat jatkavat seudullisen pikaraitioteiden verkoston suunnittelua. Valtio ja kunnat rahoittavat yhdessä pieniä kustannustehokkaita liikennejärjestelmän parantamishankkeita.
”Sopimuksen sisältö tukee seudun pitkäjänteistä strategiaa kehittää liikennejärjestelmää joukkoliikenteeseen tukeutuen. Liikenne ja maankäyttö toteutetaan niin, että ihmiset liikkuvat sekä oman terveytensä että ympäristön kannalta selvästi nykyistä kestävämmin. Kun investoinnit tehdään oikea-aikaisesti kaupunkirakentamisen kanssa, niillä voidaan tehokkaasti vaikuttaa palveluiden, asuntojen ja työpaikkojen sijoittumiseen kestävän liikkumisen alueille”, sanoo HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi.
Edellisellä MAL-sopimuksella 2016-2019 saatiin hyviä tuloksia
Vuosiksi 2016-2019 tehdyn MAL-sopimuksen seuranta valmistui 9.6.2020. Tavoitteet toteutuivat pääosin hyvin.
Seudulle valmistui päättyneen sopimuskauden aikana yhteensä yli 64 000 asuntoa, mikä ylitti tavoitteen. Valtaosa Helsingin seudun asuntotuotannosta sijoittui päättyneellä sopimuskaudella yhdyskuntarakenteen ja saavutettavuuden kannalta kestäviksi tunnistetuille ensisijaisille alueille. Myös hyväksytyistä kaavoista suurin osa sijoittui ensisijaisille alueille.
Sopimuksessa määritellyt liikenteen toimenpiteet toteutuivat myös pääsääntöisesti hyvin.
Raide-Jokerin rakentaminen alkoi kesäkuussa 2019 ja tavoitteena on, että liikenne alkaisi kesäkuussa 2024. Klaukkalan ohikulkutie valmistuu syksyllä 2021. Sen sijaan liityntäpysäköinnin lisääminen ja Pisararadan edistäminen eivät juurikaan edenneet sopimuskaudella.
Liikkumistottumukset kaupunkiseudulla kehittyivät hyvään suuntaan. Kuntien subventio joukkoliikenteen operointiin ja joukkoliikenneinfrastruktuuriin on ollut edelleen merkittävä. Kävelyä, pyöräilyä ja joukkoliikennettä on edistetty monin tavoin ja niiden osuus on kasvanut. Kestävien kulkumuotojen osuus Helsingin seudulla oli 60 % vuonna 2018.
Yhteyshenkilöt
Toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi, suvi.rihtniemi@hsl.fi, puhelin: 050 565 8884
Osastonjohtaja Sini Puntanen, sini.puntanen@hsl.fi, puhelin: 040 501 3362
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Ratikkalinjasto laajenee tällä vuosikymmenellä – tutustu tulevaisuuden reitteihin klikkailtavalla kartalla20.1.2021 13:00:00 EET | Tiedote
Raitiovaunulinjasto on Helsingin seudulla laajenemassa nopeammin kuin koskaan aiemmin 2020-luvun aikana. Olemme nyt julkaisseet kartan, jossa noin vuoteen 2030 mennessä valmistuvien raitiolinjojen mahdollisiin reitteihin voi tutustua.
HSL:n hallituksen päätöksiä 19.1.202119.1.2021 13:54:33 EET | Tiedote
Liikennöintisuunnitelman hyväksyminen vuosille 2021–2022 Hallitus päätti hyväksyä liikennöintisuunnitelman vuosille 2021–2022 ja valtuutti toimitusjohtajan tekemään siihen vähäisiä muutoksia. Liikennöintisuunnitelma sisältää joukkoliikenteeseen kesäkuun 2021 ja kesäkuun 2022 välille suunnitellut muutokset. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Markkinointikampanjoiden mediasuunnittelun ja -ostamisen hankinta Hallitus päätti valita palveluntarjoajaksi Oy Dagmar Ab:n, jonka tarjous oli kokonaistaloudellisesti edullisin. Sopimus on voimassa määräaikaisena vuoden 2022 loppuun asti ja sen jälkeen toistaiseksi voimassa olevana. Linkki pöytäkirjaan Bussiliikenteen ympäristöbonus Y11 -tarjouskilpailun ratkaisu Hallitus päätti, että HSL maksaa päästöjä alentavista biodieselin bioetanolin ja biokaasun käytöstä hyväksyttyjen tarjousten mukaisesti 1 864 323 euroa kolmelle bussiliikennöitsijälle. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Lähijunal
HSL:n liikennöintisuunnitelma 2021-2022: Raitiolinjojen 6 ja 9 reitit jatkuvat, nivelsähköbussit aloittavat ja koronasopeuttaminen jatkuu19.1.2021 12:03:55 EET | Tiedote
Raitiolinjojen 6 ja 9 reitit jatkuvat eteläisessä päässään ja Helsingissä aloittaa kolme uutta nivelsähköbusseilla ajettavaa runkolinjaa. HSL:n on etsittävä säästöjä koronapandemian aiheuttamien lipputulomenetyksien vuoksi, joten viime syksynä aloitettu liikenteen sopeuttaminen jatkuu.
Lippujen ostamisen helppous saa parhaat arvosanat HSL:n asiakkailta19.1.2021 11:20:47 EET | Tiedote
HSL:n asiakkaiden halukkuus suositella HSL:n palveluita muille on noussut syyskuun mittauksen jälkeen. Joulukuun 2020 asiakaskyselyssä HSL:n suositteluindeksi, eli niin sanottu NPS-luku, oli 20, joka vastaa hyvää tulosta.
HSL maksaa liikennöitsijöille 1,8 miljoonaa euroa ympäristöbonuksia19.1.2021 11:16:11 EET | Tiedote
HSL myöntää vuonna 2021 bussiliikenteelle 1,8 miljoonaa euroa ympäristöbonuksiin. Bonuksilla hyvitetään kustannuksia, joita liikennöitsijöille aiheutuu päästöjen vähentämisestä. Kilpailukierroksen ympäristöbonukset perustuvat biodieselin sekä bioetanolin käyttöön.
HSL:n hallitus: Valtion tukea tarvitaan joukkoliikennepalveluiden turvaamiseen koronakriisissä19.1.2021 10:44:21 EET | Tiedote
Arvion mukaan HSL:n lipputulot ovat vuonna 2021 vielä ainakin 130 miljoonaa euroa alemmalla tasolla kuin vuonna 2019. Tällä hetkellä joukkoliikenteellä kulkee noin 50 prosenttia normaalista matkustajamäärästä. HSL arvioi, että joukkoliikenne palaa normaalille tasolleen vasta vuoden 2023 jälkeen, mutta myös tähän liittyy epävarmuuksia. Tilanteesta selvitäkseen HSL tarvitsee edelleen valtion tukea.
Kysymme asiakkailta ja sidosryhmiltä, mitä painottaa, kun suunnittelemme lippujen ja maksamisen uudistamista13.1.2021 12:00:00 EET | Tiedote
Olemme HSL:ssä aloittaneet suunnittelutyön lippujen ja matkan maksamisen uudistamiseksi. Nyt käytössä olevat erilliset järjestelmät eli HSL-kortti ja älypuhelimessa toimiva HSL-sovellus korvautuvat tulevaisuudessa yhdellä älykkäällä tilipohjaisella ratkaisulla, joka perustuu käyttäjätileihin ja tunnisteisiin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme