HSL:n joukkoliikennerekisteri avaa liikennedatan kiinnostuneiden käyttöön

HSL on kilpailuttanut joukkoliikennerekisterinsä uusimisen ja ylläpidon. Rekisterin datavarastossa on kaikki HSL:n liikenne ja koko joukkoliikenneverkko, ja se integroituu avoimien rajapintojen kautta myös kolmansien osapuolten järjestelmiin. Tarjouskilpailun perusteella HSL:n hallitus valitsi uuden joukkoliikennerekisterin kehittäjäksi ja toimittajaksi Vincit Oyj:n.

”Voimme rakentaa joukkoliikennerekisterin datan päälle uusia palveluita, jotka vastaavat asiakkaiden tarpeisiin entistä paremmin. Uusi rekisteri tehostaa työprosesseja, koska se vähentää datan ylläpitoon liittyviä rutiininomaisia ja toistuvia työtehtäviä. Asiakkaalle tämä näkyy aikaisempaa luotettavampana reitti- ja aikataulutietona sekä kattavampana matkustajainformaationa ja poikkeustilanteiden tiedottamisena”, joukkoliikennesuunnittelija Ossi Berg kertoo.

Uutta rekisteriä tehdään ketterän kehityksen metodeilla. Työn aikana päästään yhteiskehittämään avoimen lähdekoodin ratkaisua, joka tukee nopeaa käyttöönottoa sekä pitää kustannukset kurissa. Uusi järjestelmä korvaa vaiheittain nyt käytössä olevan joukkoliikennerekisterin.

Joukkoliikennerekisterin tietovarasto tarjoaa erilaisten reitityspalveluiden reitti- ja aikataulutiedot: esimerkiksi Reittiopas, Google Maps ja Matkahuollon sovellus saavat tietonsa rekisteristä. Myös pysäkkinäyttöjen aikataulutiedot ovat peräisin samasta rekisteristä. Rekisteristä saadaan työkaluja joukkoliikenteen suunnitteluun ja seurantaan, matkustajainformaation tuottamiseen ja sopimusliikenteen hankintaan ja seurantaan.

HSL, joukkoliikennesuunnittelija Ossi Berg, puh. 040 753 6651
HSL, tuoteomistaja Tuomas Mikkola, puh. 040 777 3550