HSL:n joukkoliikennerekisteri avaa liikennedatan kiinnostuneiden käyttöön

HSL on kilpailuttanut joukkoliikennerekisterinsä uusimisen ja ylläpidon. Rekisterin datavarastossa on kaikki HSL:n liikenne ja koko joukkoliikenneverkko, ja se integroituu avoimien rajapintojen kautta myös kolmansien osapuolten järjestelmiin. Tarjouskilpailun perusteella HSL:n hallitus valitsi uuden joukkoliikennerekisterin kehittäjäksi ja toimittajaksi Vincit Oyj:n.

”Voimme rakentaa joukkoliikennerekisterin datan päälle uusia palveluita, jotka vastaavat asiakkaiden tarpeisiin entistä paremmin. Uusi rekisteri tehostaa työprosesseja, koska se vähentää datan ylläpitoon liittyviä rutiininomaisia ja toistuvia työtehtäviä. Asiakkaalle tämä näkyy aikaisempaa luotettavampana reitti- ja aikataulutietona sekä kattavampana matkustajainformaationa ja poikkeustilanteiden tiedottamisena”, joukkoliikennesuunnittelija Ossi Berg kertoo.

Uutta rekisteriä tehdään ketterän kehityksen metodeilla. Työn aikana päästään yhteiskehittämään avoimen lähdekoodin ratkaisua, joka tukee nopeaa käyttöönottoa sekä pitää kustannukset kurissa. Uusi järjestelmä korvaa vaiheittain nyt käytössä olevan joukkoliikennerekisterin.

Joukkoliikennerekisterin tietovarasto tarjoaa erilaisten reitityspalveluiden reitti- ja aikataulutiedot: esimerkiksi Reittiopas, Google Maps ja Matkahuollon sovellus saavat tietonsa rekisteristä. Myös pysäkkinäyttöjen aikataulutiedot ovat peräisin samasta rekisteristä. Rekisteristä saadaan työkaluja joukkoliikenteen suunnitteluun ja seurantaan, matkustajainformaation tuottamiseen ja sopimusliikenteen hankintaan ja seurantaan.

HSL, joukkoliikennesuunnittelija Ossi Berg, puh. 040 753 6651
HSL, tuoteomistaja Tuomas Mikkola, puh. 040 777 3550

HSL:n hallituksen päätöksiä 19.1.202119.1.2021 13:54:33 EETTiedote

Liikennöintisuunnitelman hyväksyminen vuosille 2021–2022 Hallitus päätti hyväksyä liikennöintisuunnitelman vuosille 2021–2022 ja valtuutti toimitusjohtajan tekemään siihen vähäisiä muutoksia. Liikennöintisuunnitelma sisältää joukkoliikenteeseen kesäkuun 2021 ja kesäkuun 2022 välille suunnitellut muutokset. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Markkinointikampanjoiden mediasuunnittelun ja -ostamisen hankinta Hallitus päätti valita palveluntarjoajaksi Oy Dagmar Ab:n, jonka tarjous oli kokonaistaloudellisesti edullisin. Sopimus on voimassa määräaikaisena vuoden 2022 loppuun asti ja sen jälkeen toistaiseksi voimassa olevana. Linkki pöytäkirjaan Bussiliikenteen ympäristöbonus Y11 -tarjouskilpailun ratkaisu Hallitus päätti, että HSL maksaa päästöjä alentavista biodieselin bioetanolin ja biokaasun käytöstä hyväksyttyjen tarjousten mukaisesti 1 864 323 euroa kolmelle bussiliikennöitsijälle. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Lähijunal

HSL:n hallitus: Valtion tukea tarvitaan joukkoliikennepalveluiden turvaamiseen koronakriisissä19.1.2021 10:44:21 EETTiedote

Arvion mukaan HSL:n lipputulot ovat vuonna 2021 vielä ainakin 130 miljoonaa euroa alemmalla tasolla kuin vuonna 2019. Tällä hetkellä joukkoliikenteellä kulkee noin 50 prosenttia normaalista matkustajamäärästä. HSL arvioi, että joukkoliikenne palaa normaalille tasolleen vasta vuoden 2023 jälkeen, mutta myös tähän liittyy epävarmuuksia. Tilanteesta selvitäkseen HSL tarvitsee edelleen valtion tukea.