HSL Helsingin seudun liikenne

HSL:n lausunto valtakunnallisesta liikennejärjestelmäsuunnitelmasta: pitkän tähtäimen rahoitus turvaa joukkoliikenteen elinvoiman

Jaa

HSL korostaa lausunnossaan valtakunnalliseen liikennejärjestelmäsuunnitelmaan, että joukkoliikenne säilyy koronan jälkeen kestävän liikkumisen runkona ainoastaan varman ja pitkäaikaisen rahoituksen avulla. HSL kiinnittää huomioita myös siihen, että kunnat rahoittavat valtion sijasta jo nyt aiempaa suuremman osuuden Helsingin seudun liikenneväylien rakentamisesta.

HSL on antanut Eduskunnan Liikenne- ja viestintävaliokunnalle lausunnon valtakunnallisesta liikennejärjestelmäsuunnitelmasta vuosille 2021-2032. Lausunnon mukaan joukkoliikenteen nousu koronakuopasta edellyttää varmaa ja pitkäaikaista rahoituspohjaa. Helsingin seudun joukkoliikenne tarvitsee myös tulevina vuosina valtion tukea, jotta ei ajauduta tilanteeseen, jossa joukkoliikenteen palvelut romahtavat.

”Valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma tavoittelee sitä, että liikenteen käyttäjien mahdollisuudet valita kestäviä liikkumismuotoja olisivat jatkossa entistä paremmat. Korostamme sitä, että ilman toimivaa ja houkuttelevaa joukkoliikennettä tavoitetta ei ole mahdollista saavuttaa”, osastonjohtaja Sini Puntanen HSL:stä sanoo.

”Matkustajamäärien ja lipputulojen palautuminen ennalleen pandemian jälkeen tulee kestämään vuosia, mikä vaikeuttaa myös liikenteen päästötavoitteiden saavuttamista.”

”Mielestämme suunnitelma ei tarjoa riittävästi rahoitusta kestäville kulkumuodoille, varsinkin kun otetaan huomioon suunnitelman omat tavoitteet sekä Suomen tavoite tulla hiilineutraaliksi”, Puntanen jatkaa. ”Suunnitelma kyllä sisältää rahoituksen korotuksia ja uusia valtionavustuksia, mutta summat ovat pieniä ja avustukset alkavat liian myöhään.”

Liikennejärjestelmän rahoittaminen on siirtynyt valtiolta kunnille

HSL kiinnittää huomiota siihen, että kunnat rahoittavat nykyään valtion sijasta entistä suuremman osan Helsingin seudun pääliikenneyhteyksistä ja samalla valtion väyläverkosta. Kymmenen viime vuoden aikana Helsingin seudun kunnat ovat maksaneet 65 prosenttia kaikista pääväylä- ja ratainvestoinneista ja valtio vastaavasti 35 prosenttia.  

”Kun väylähankkeiden rahoitusvastuut määritellään tarkasti tiettyinä prosenttiosuuksina, syntyy helposti tilanne, jossa kunnille vyörytetään lisää vastuuta rahoituksesta”, Puntanen kertoo. ”Samaan aikaan valtion sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus muuttaa merkittävästi kuntien rahoitusta. Kuntien mahdollisuudet rahoittaa isoja liikennehankkeita heikkenevät eikä kaupunkien kestävää kasvua ja kilpailukykyä pystytä varmistamaan.”

Liikennejärjestelmäsuunnitelma hahmottelee mallia kuntien ja valtion yhteisrahoitukseksi liikenneinvestointeihin. HSL kannattaa selkeiden rahoitusperiaatteiden luomista, mutta valtion ja kuntien tulee valmistella periaatteet yhdessä. Toistaiseksi malli on HSL:n mielestä keskeneräinen.

”Kun mallia työstetään eteenpäin, valtion ja kuntien vastuita tulee tarkastella kokonaisuutena ja kustannusten jaon perusteena on oltava riittävästi tietoa. Tällä hetkellä ei esimerkiksi ole olemassa laskennallisia perusteluja sille, kuinka väyläinvestoinnin hyödyt luetaan kaupunkiseutujen tai valtion eduksi.”

”Valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma ei nykytarkkuudessaan tarjoa tarpeeksi eväitä pitkäjänteiseen kaupunkiseutujen suunnitteluun”, Puntanen sanoo.

”Mielestämme suunnitelman suhdetta Maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksiin on selkeytettävä. Pidämme valtakunnallista liikennejärjestelmäsuunnittelua tärkeänä, mutta valtakunnallisen ja alueellisten suunnitelmien tulee keskustella toistensa kanssa. Samalla on tärkeää lisätä suunnittelussa valtion ja kuntien välistä vuorovaikutusta.”

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Osastonjohtaja Sini Puntanen, HSL, puh, 040 501 3362, sini.puntanen@hsl.fi

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

HSL Helsingin seudun liikenne
HSL Helsingin seudun liikenne
Opastinsilta 6 A
00520 Helsinki

09 4766 4444http://www.hsl.fi

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme