HSL:n lausunto valtakunnallisesta liikennejärjestelmäsuunnitelmasta: pitkän tähtäimen rahoitus turvaa joukkoliikenteen elinvoiman

HSL on antanut Eduskunnan Liikenne- ja viestintävaliokunnalle lausunnon valtakunnallisesta liikennejärjestelmäsuunnitelmasta vuosille 2021-2032. Lausunnon mukaan joukkoliikenteen nousu koronakuopasta edellyttää varmaa ja pitkäaikaista rahoituspohjaa. Helsingin seudun joukkoliikenne tarvitsee myös tulevina vuosina valtion tukea, jotta ei ajauduta tilanteeseen, jossa joukkoliikenteen palvelut romahtavat.
”Valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma tavoittelee sitä, että liikenteen käyttäjien mahdollisuudet valita kestäviä liikkumismuotoja olisivat jatkossa entistä paremmat. Korostamme sitä, että ilman toimivaa ja houkuttelevaa joukkoliikennettä tavoitetta ei ole mahdollista saavuttaa”, osastonjohtaja Sini Puntanen HSL:stä sanoo.
”Matkustajamäärien ja lipputulojen palautuminen ennalleen pandemian jälkeen tulee kestämään vuosia, mikä vaikeuttaa myös liikenteen päästötavoitteiden saavuttamista.”
”Mielestämme suunnitelma ei tarjoa riittävästi rahoitusta kestäville kulkumuodoille, varsinkin kun otetaan huomioon suunnitelman omat tavoitteet sekä Suomen tavoite tulla hiilineutraaliksi”, Puntanen jatkaa. ”Suunnitelma kyllä sisältää rahoituksen korotuksia ja uusia valtionavustuksia, mutta summat ovat pieniä ja avustukset alkavat liian myöhään.”
Liikennejärjestelmän rahoittaminen on siirtynyt valtiolta kunnille
HSL kiinnittää huomiota siihen, että kunnat rahoittavat nykyään valtion sijasta entistä suuremman osan Helsingin seudun pääliikenneyhteyksistä ja samalla valtion väyläverkosta. Kymmenen viime vuoden aikana Helsingin seudun kunnat ovat maksaneet 65 prosenttia kaikista pääväylä- ja ratainvestoinneista ja valtio vastaavasti 35 prosenttia.
”Kun väylähankkeiden rahoitusvastuut määritellään tarkasti tiettyinä prosenttiosuuksina, syntyy helposti tilanne, jossa kunnille vyörytetään lisää vastuuta rahoituksesta”, Puntanen kertoo. ”Samaan aikaan valtion sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus muuttaa merkittävästi kuntien rahoitusta. Kuntien mahdollisuudet rahoittaa isoja liikennehankkeita heikkenevät eikä kaupunkien kestävää kasvua ja kilpailukykyä pystytä varmistamaan.”
Liikennejärjestelmäsuunnitelma hahmottelee mallia kuntien ja valtion yhteisrahoitukseksi liikenneinvestointeihin. HSL kannattaa selkeiden rahoitusperiaatteiden luomista, mutta valtion ja kuntien tulee valmistella periaatteet yhdessä. Toistaiseksi malli on HSL:n mielestä keskeneräinen.
”Kun mallia työstetään eteenpäin, valtion ja kuntien vastuita tulee tarkastella kokonaisuutena ja kustannusten jaon perusteena on oltava riittävästi tietoa. Tällä hetkellä ei esimerkiksi ole olemassa laskennallisia perusteluja sille, kuinka väyläinvestoinnin hyödyt luetaan kaupunkiseutujen tai valtion eduksi.”
”Valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma ei nykytarkkuudessaan tarjoa tarpeeksi eväitä pitkäjänteiseen kaupunkiseutujen suunnitteluun”, Puntanen sanoo.
”Mielestämme suunnitelman suhdetta Maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksiin on selkeytettävä. Pidämme valtakunnallista liikennejärjestelmäsuunnittelua tärkeänä, mutta valtakunnallisen ja alueellisten suunnitelmien tulee keskustella toistensa kanssa. Samalla on tärkeää lisätä suunnittelussa valtion ja kuntien välistä vuorovaikutusta.”
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Osastonjohtaja Sini Puntanen, HSL, puh, 040 501 3362, sini.puntanen@hsl.fi
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Kehärata täyttää tänään kymmenen vuotta – I- ja P-junat ovat löytäneet paikkansa HSL:n liikenteessä1.7.2025 10:59:20 EEST | Tiedote
I- ja P-junat viettävät merkkipäiväänsä tänään. Muun muassa Helsingin keskustan, lentoaseman sekä Itä- ja Länsi-Vantaan yhdistävä Kehärata valmistui tasan kymmenen vuotta sitten, 1.7.2015.
Matkustajilta kiitettävä yleisarvosana joukkoliikenteelle24.6.2025 12:42:35 EEST | Tiedote
Kevään 2025 HSL:n joukkoliikenteen asiakastyytyväisyystutkimuksessa 82 prosenttia matkustajista oli joko erittäin tai melko tyytyväisiä joukkoliikenteeseen antaen sille yleisarvosanaksi 4 tai 5 asteikolla 1–5. Syksyllä 2024 tyytyväisten matkustajien osuus oli 83 prosenttia.
HSL uudistaa raitiovaunujen väritystä Helsingissä24.6.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Raitiovaunujen väritys uudistuu Helsingissä maltillisesti, kun raitioverkko laajenee uusille alueille. Turkoosi pikaratikan väritys on tulevaisuudessakin käytössä erillisillä radoilla kulkevilla linjoilla, kuten linjalla 15 ja tulevalla Vantaan ratikalla. Kaikilla muilla raitiolinjoilla liikennöidään perinteisellä keltavihreällä värityksellä, joka samassa yhteydessä uudistuu hieman.
Rantaradan junaliikenteessä viiden viikon katko juhannuksen jälkeen18.6.2025 11:30:00 EEST | Tiedote
Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen viideksi viikoksi juhannuksen jälkeen 23.6.–27.7. Lisäksi HSL-junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja viikonloppuisin syksyllä. Myös toukokuussa rantaradan junaliikenteessä oli vuorokauden mittaisia katkoja. Katkot vaikuttavat lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla. Rantaradan työt liittyvät Espoon kaupunkirata -hankkeeseen, joka jatkuu vuoteen 2029 asti.
HSL:n hallituksen päätöksiä 17.6.202517.6.2025 16:26:03 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 17. kesäkuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme