HSL:n liikenne kesäaikatauluihin 17.6. - Roihupellossa ja Oulunkylässä merkittävät poikkeusreitit busseille

HSL:n joukkoliikenne siirtyy kesäaikatauluihin maanantaina 17. kesäkuuta. Samassa yhteydessä joidenkin bussilinjojen reitti muuttuu. Lisäksi Raide-Jokerin työmaan takia busseille tulee merkittäviä poikkeusreittejä Roihupellossa ja Oulunkylässä. Lähijunaliikenteessä taas ratatyöt vaikuttavat juhannuksesta alkaen.

Uudet aikataulut on jo julkaistu tulostettavassa muodossa ja aikataulut löytyvät myös Reittioppaasta, kun haun ajoittaa 17. kesäkuuta jälkeiselle ajalle.

Kesäaikataulujen vaihtaminen pysäkeille on myös jo aloitettu, joten pysäkillä olevan aikataulun voimassaoloaika kannattaa tarkistaa. Liikenteen solmupisteisiin ja terminaaleihin aikataulut vaihdetaan viime hetkellä.

Bussien muutokset

Yhdyskunnantien vaihtopysäkit Tuusulanväylällä otetaan käyttöön 17.6. Pysäkkien käyttöönotto tarjoaa kätevän vaihtoyhteyden Tuusulanväylän bussien ja runkolinjan 560 välillä.

Tänä vuonna Pohjois-Espoon linjat 348BK, 349B ja 349BK liikennöivät ensimmäistä kertaa myös kesäliikenteessä. Tämä tarjoaa lisäyhteyksiä alueella aiempaan verrattuna.

Lisäksi lähibussilinjojen 701, 702 ja 802 reitit Koillis-Helsingissä ja Laajasalossa muuttuvat myös jonkin verran.

Pikaraitiotien rakennustyöt vaikuttavat bussien reitteihin Roihupellossa ja Oulunkylässä

Raide-Jokeri hankkeessa rakentavan pikaraitiotien rakennustöistä johtuen bussit joutuvat  maanantaista 17.6.  alkaen pitkäkestoisille poikkeusreiteille Roihupellossa ja Oulunkylässä.

Linjat 58, 80, 92 ja 92N sekä runkolinja 550 siirtyvät poikkeusreiteille Itäväylän kautta Roihupellossa Varikkotien sulkeutumisen vuoksi maanantaina 17.6. Lisäksi linja 550 siirtyy poikkeusreitille Oulunkylässä, jossa se ajaa jatkossa Siltavoudintietä Norrtäljentien sulkemisen vuoksi.

Junien muutokset

Juhannuspäivänä on Kauklahden länsipuolella junaliikenteessä katko ratatöiden takia. L- ja U-junat korvataan katkon aikana busseilla lauantaista 22.6. klo 4 – sunnuntaihin 23.6. klo 6 saakka Kauklahden ja Kirkkonummen välillä. Korvaava bussilinja 911X liikennöi Kauklahden aseman ja Kirkkonummen matkakeskuksen välillä ja kulkee myös väliasemien kautta.

Heti juhannuksen jälkeisenä viikkona eli 24.–30.6. ja myöhemmin 15.–28.7. lähijunat E ja Y on peruttu arkisin koko osuudeltaan kiskotöistä johtuen. Lisäksi U-junat liikennöivät tuolloin poikkeusaikatauluin. Yhteydet Kirkkonummelta eteenpäin on järjestetty töiden aikana poikkeuksellisesti Siuntioon saakka ajettavilla U- ja L-junien vuoroilla.

Raitioliikenteen muutokset

Kesäliikenteeseen siirtyminen ei aiheuta merkittäviä muutoksia raitiovaunuissa. Pasilassa matkustavien kannattaa huomioida linjojen 2 ja 7 poikkeusreitti, jolla ajamatonta osuutta korvaa bussilinja 2X. Länsi-Pasilaan ei siis ole raitiovaunuliikennettä kesän aikana. Lisäksi linjan 1 päätepysäkki siirtyy kiskotöiden takia heinäkuun alussa tilapäisesti Kolmikulmaan, jolloin Eiran osuus jää ajamatta.

Raitiovaunujen hallivuorot uudistuvat 17.6. alkaen ja jatkossa vaunut ovat matkustajien käytössä myös varikolta tultaessa. Jatkossa siis vaunun kyytiin voi nousta jo Kustaa Vaasan tiellä Sumatrantien pysäkiltä. Myös toiseen suuntaan vaunujen kyydissä voi matkustaa aina Sumatrantien pysäkille saakka. Aivan Koskelan halliin asti eivät matkustajat uudistuksesta huolimatta kuitenkaan pääse sillä Koskelan hallilla ei ole pysäkkiä, jossa matkustajat voisivat nousta pois.

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

HSL:n hallituksen päätöksiä 14.6.201914.6.2019 12:52:27 EESTTiedote

Lausuntopyyntö Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän alustavasta toiminta- ja taloussuunnitelmasta 2020–2022 Hallitus päätti pyytää Helsingin, Espoon, Vantaan, Keravan ja Kauniaisten kaupunkeja sekä Kirkkonummen, Siuntion, Sipoon ja Tuusulan kuntia antamaan 31.8.2019 mennessä lausuntonsa Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän taloussuunnitelmaehdotuksesta 2020–2022. Lausuntoa pyydetään strategiasuunnitelmasta, liikenteen palvelutasosta ja palvelutason muutoksista, kuntaosuuksien tasosta, lipputulotavoitteista TTS-kaudella, tarkastusmaksun korottamisesta sekä kuntakohtaisen ylijäämän käytöstä suunnitelmakaudella 2020–2022. Linkki pöytäkirjaan Lippu- ja informaatiojärjestelmän jatkokehitykseen liittyvät hankinnat Hallitus päätti, että HSL voi tehdä Lippu- ja informaatiojärjestelmän jatkokehitystä LIJ Tuki- ja ylläpitosopimuksen jäljellä olevana voimassaoloaikana vuosina 2019–2023 enintään 3,5 miljoonalla eurolla vuosittain. Lisäksi hallitus päätti valtuuttaa toimitusjohtajan ja Teknol

Helsingin seudun MAL-yhteistyöllä on saatu hyviä tuloksia - uutta sopimusta valmistellaan14.6.2019 11:35:27 EESTTiedote

Helsingin seudun kuntien ja valtion yhteisen maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen toimenpiteet ovat edenneet hyvin. Nykyinen sopimuskausi päättyy tämän vuoden lopussa. Uusi MAL 2019 -suunnitelma on hyväksytty tänä keväänä Helsingin seudun päätöksenteossa. Sen pohjalta valmistellaan uutta Helsingin seudun kuntien ja valtion välistä MAL-sopimusta kaudelle 2020-2023.

Metromatkustajat nyt keväällä syksyä tyytyväisempiä matkanteon sujuvuuteen14.6.2019 10:39:55 EESTTiedote

HSL:n kevään 2019 asiakastyytyväisyystutkimuksessa metromatkustajat olivat syksyä tyytyväisempiä matkanteon sujuvuuteen ja vaihtamiseen. Erityisesti matkustajat, jotka tekivät matkansa kokonaan tai osittain metron läntisellä osuudella Ruoholahdesta länteen, antoivat näihin kysymyksiin nyt keväällä syksyä 2018 paremman arvion: syksyllä 2018 matkustajista 80 prosenttia oli tyytyväisiä matkanteon sujuvuuteen, keväällä 2019 tyytyväisten osuus oli 86 prosenttia. Tyytyväisiä liikennevälineen vaihtamisen sujuvuuteen oli syksyllä 74 prosenttia ja keväällä 78 prosenttia.