HSL:n liikennöintisuunnitelma 2019: uusia runkolinjoja sekä liityntäyhteyksiä Tuusulaan ja Keravalle

HSL:n bussilinjasto vahvistuu vuonna 2019 runkolinjoilla 500 ja 510. Pohjois-Espoon ja Leppävaaran bussireitteihin tulee huomattavia muutoksia. Tuusulan ja Keravan bussiliikenne painottuu liityntäyhteyksiin. Lähijunaliikenteen merkittävin muutos on se, että K- ja N-junat yhdistyvät.

HSL jatkaa vuonna 2019 runkobussilinjaston kasvattamista. Linja 500, Itäkeskus-Munkkivuori, korvaa syysliikenteen alkaessa elokuussa linjan 58. Linja 510, Herttoniemi-Westendinasema, korvaa samaan aikaan linjan 551. Runkolinjojen tavoitteena on tehdä matkustamisesta entistä nopeampaa ja täsmällisempää.

Pohjois-Espoon ja Leppävaaran bussilinjoihin tulee syysliikenteen alkaessa muutoksia. Turuntien suunnan seutuliikenne keskitetään linjalle 235, joka liikennöi Elielinaukiolta Leppävaaran ja Karakallion kautta Espoon keskukseen 10 minuutin vuorovälillä. Linjojen 202, 215, 502, 214, 243, 245 ja 566 vuorovälit tihenevät.

Tuusulassa ja Keravalla vaihdottomat yhteydet Helsingin suuntaan korvautuvat syyliikenteen alusta lähtien tiheämmällä ja kattavammalla liityntäliikenteellä. Keravan aseman rooli joukkoliikenteen solmukohtana kasvaa.

Sipoon bussireitit muuttuvat elokuussa sekä Nikkilässä että Söderkullassa. Nikkilän vanha linja-autoasema poistuu käytöstä, mikä aiheuttaa muutoksia lähes kaikille Nikkilän bussilinjoille. Yhteydet Itäkeskuksesta Nikkilään ja Eriksnäsiin muuttuvat vaihdottomiksi, kun linja 841 Itäkeskuksesta Söderkullaan jakautuu linjoiksi 841 Itäkeskus–Nikkilä ja 842 Itäkeskus–Eriksnäs.

Kuormittuneille Helsingin bussilinjoille 55, 56, 57 sekä Espoon linjalle 544 tulee lisää tarjontaa. Linjalla 56, Kannelmäki-Kalasatama, alkaa viikonloppuliikenne.

K-juna pysähtyy jatkossa myös Käpylässä, Pukinmäessä ja Oulunkylässä

Lähijunaliikenteen merkittävin muutos on se, että K- ja N-junat yhdistyvät syysliikenteen alkaessa. Uuden junan tunnus on K, ja se pysähtyy N-junan tavoin myös Käpylässä, Pukinmäessä ja Oulunkylässä. Y-junalle tulee uusi pysähdys Kauklahteen.

Metroliikenteessä HSL varautuu siihen, että osa ruuhka-ajan lähdöistä, jotka nyt päättyvät Tapiolaan, ajettaisiin jatkossa Matinkylään asti.

Raitoliikenteessä ei tapahdu merkittäviä linjastomuutoksia, mutta kun Pasilan joukkoliikenneterminaali otetaan syksyllä käyttöön, linjojen 2 ja 7 päätepysäkit siirtyvät Länsi-Pasilasta Pasilan asemalle.

Osastonjohtaja Tero Anttila, HSL, puh. 050 555 2932
Ryhmäpäällikkö Jonne Virtanen, HSL, puh. 040 161 2173

HSL:n hallituksen päätöksiä 2.7.20202.7.2020 13:23:28 EESTTiedote

Bussiliikenteen tarjouskilpailun 51b/2020 ratkaisu Nobina Oy on voittanut HSL:n tarjouskilpailun, jossa oli mukana viisi eri puolille Helsinkiä sekä kaksi Vantaalle Myyrmäkeen kulkevaa linjaa. Mukana oli 68 linja-auton liikenne, josta Nobina Oy hoitaa huomattavan osan sähköbusseilla elokuusta 2021 alkaen. Olemme tiedottaneet asiasta erillisellä tiedotteella STT Info -palvelussa. Linkki pöytäkirjaan Liikennöitsijöille maksettava lisäkorvaus bussikaluston tehokkaammasta sisäpuhdistuksesta koronatartuntojen ehkäisemiseksi Hallitus päätti korvata bussiliikennöitsijöille kaluston lisäsiivouksesta ja desinfioinnista kalustotyypistä riippuen 50 tai 100 euroa/bussi/kk ajanjaksolla 16.3.–30.9.2020. Lisäksi hallitus valtuutti HSL:n toimitusjohtajan jatkamaan lisäkorvauksen maksua harkinnan perusteella 31.12.2020 saakka. Olemme tiedottaneet asiasta erillisellä tiedotteella STT Info -palvelussa. Linkki pöytäkirjaan Toimivallan siirto toimitusjohtajalle koronavirustilanteessa mahdollisesti tapahtuv

Kohti turvallisempia matkoja – näitä asioita asiakkaamme toivovat joukkoliikenteeseen26.6.2020 10:00:00 EESTTiedote

Kysyimme asiakkailtamme kesäkuussa, miten he suhtautuvat joukkoliikenteeseen nykyisessä koronatilanteessa ja mitkä toimet parantaisivat turvallisuuden tunnetta. Positiivisimmin joukkoliikenteen käyttöön vaikuttaisivat kyselyn perusteella tarkempi tieto liikennevälineiden ruuhkautumisesta, tehostettu siivous ja näkyvät ohjeet matkustajien käyttäytymiseen. Valtaosa kyselyyn vastanneista aikoo käyttää joukkoliikennettä lähiviikkojen aikana.