HSL:n liikennöintisuunnitelma vuosille 2023-2024 tavoittelee lisää matkustajia, päästöjen vähentämistä ja kustannusten pitämistä kurissa

HSL on laatinut vuosien 2023-2024 liikennöintisuunnitelmansa sitä silmällä pitäen, että joukkoliikennepalveluiden muutokset tukevat kuntayhtymän strategisia tavoitteita kasvattaa matkustajamääriä, vähentää joukkoliikenteen päästöjä sekä lisätä joukkoliikenteen kustannustehokkuutta.
”HSL:llä on edelleen paine hakea liikennepalveluihin rahaa säästäviä ratkaisuja. Kohdennamme sen vuoksi liikenteen tarjontaa vastaaman entistä paremmin asiakkaittemme muuttuneita liikennetarpeita”, tulosalueen johtaja Johanna Wallin HSL:stä sanoo.
”Suunnittelemme tarjonnan muutokset alueellisen asiakasymmärryksemme perusteella ja suuremmat muutokset vuorovaikutuksessa asiakkaittemme kanssa.”
Merkittävimmät liikennemuutokset ovat sellaisia, joista HSL on päättänyt jo aikaisemmin ja nyt päätökset pannaan toimeen. Suurimmat muutokset tapahtuvat raitioliikenteessä. Itäkeskuksen ja Keilaniemen väliä ajettavan pikaraitotien 550 (Raide-Jokeri) liikenne saattaa käynnistyä jo syksyllä 2023, jos vaunuja ja kuljettajia on riittävästi ja koeajot onnistuvat.
HSL on varautunut myös siihen, että pikaraitiotien liikenne ei ala vielä syksyllä ja bussilinjaa 550X on mahdollista ajaa vuoden 2023 loppuun.
Tapiolan ja Leppävaaran bussilinjat uudistuvat
Bussiliikenteen suurimmat muutokset kytkeytyvät pikaraitiotiehen 550, sillä Tapiolan ja Leppävaaran bussilinjat uudistuvat elokuussa 2023. Lisäksi aloittavat uudet runkolinjat 520, Matinkylä-Martinlaakso sekä 530, Matinkylä-Myyrmäki. Samalla muuttuvat uusia runkobussilinjoja täydentävien bussien reitit.
”Pikaraitotie 550 yhdessä Tapiolan ja Leppävaaran bussilinjojen uudistamisen kanssa on esimerkki siitä, miten HSL toteuttaa liikennemuutoksilla strategiaansa”, Johanna Wallin sanoo. ”Tavoittelemme uudistuksilla kustannustehokasta liikennettä, joka vastaa entistä paremmin asiakkaiden tarpeita. Matkustajamäärät kasvavat ja raideliikenteen lisääminen tukee myös tavoitettamme vähentää päästöjä.”
Lähijunien, metron ja Suomenlinnan lautan liikenteeseen ei tule merkittäviä muutoksia. Työmaat teillä ja raiteilla aiheuttavat myös tänä ja ensi vuonna joukkoliikenteeseen poikkeusjärjestelyjä, joista HSL kertoo myöhemmin lisää.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Johanna Wallin, johtaja, HSL, puh. 050 337 5685
Miska Peura, joukkoliikennesuunnittelija, HSL, puh. 040 1768 660
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 400 työntekijää, ja liikevaihto on noin 700 miljoonaa euroa vuodessa. Vuonna 2021 HSL:n järjestämässä liikenteessä tehtiin 238 miljoonaa, mikä on yli 60 % Suomessa tehdyistä joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Kaupunkipyöräkausi alkaa Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla 1.4.20.3.2023 07:00:00 EET | Tiedote
Kaupunkipyörillä päästään taas! Pyörillä voi polkea Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla 1.4. alkaen. Koko kauden käyttöoikeuden voi ostaa jo nyt. Kaupunkipyöräkausi kestää huhtikuun alusta lokakuun loppuun. Reittioppaasta näkee reaaliaikaisesti käytössä olevat asemat, pyörien määrän ja reitit asemille.
Uusi sarjalippu koekäyttöön HSL-sovellukseen16.3.2023 09:21:00 EET | Tiedote
HSL tuo toukokuun alussa koekäyttöön uuden sarjalipun, joka tuo säästöä kertalipun käyttäjille. Se on vastaus muuttuneisiin liikkumistarpeisiin ja hyvä vaihtoehto esimerkiksi osan viikosta etätyötä tekeville sekä vapaa-ajan matkoille. Sarjalippu tuo säästöä säännöllisen epäsäännöllisille matkoille, joilla on ollut käytössä kertalippu.
HSL:n selvitykset osoittavat: tasahinnoittelu lisäisi eniten joukkoliikenteen käyttöä16.3.2023 09:12:00 EET | Tiedote
HSL on selvittänyt vaihtoehtoja nykyiselle vyöhykemallille vertaamalla erilaisia lippujen hinnoittelumalleja. Tulosten perusteella parhaaksi vaihtoehdoksi osoittautui tasahinnoittelu. Se on pidetyin asiakkaiden mielestä, tuottaa suurimman joukkoliikenteen käyttöasteen ja vähentää eniten liikenteen CO2-päästöjä, koska se vähentää eniten autokilometrejä. Malli tukee parhaiten siirtymistä kestäviin kulkumuotoihin ja siten myös Helsingin seudun kuntien päästövähennystavoitteiden saavuttamista.
HSL:n verkkosivujen ja sovelluksen häiriö on ohi12.3.2023 14:24:23 EET | Tiedote
HSL:n verkkopalveluissa oli häiriöitä sunnuntaina 12. maaliskuuta. HSL:n verkkosivusto (hsl.fi) lakkasi toimimasta sunnuntaina aamuyöllä. Sunnuntaina n. klo 12 alkaen myös HSL-sovelluksessa on ollut ongelmia. Ongelmat on nyt korjattu.
HSL:n hallituksen päätöksiä 7.3.20237.3.2023 09:53:35 EET | Tiedote
HSL:n hallituksen kokous järjestettiin etäyhteyksin 7. maaliskuuta 2023 ja hallitus teki päätökset seuraavista asioista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme