HSL:n liikennöintisuunnitelma vuosille 2023-2024 tavoittelee lisää matkustajia, päästöjen vähentämistä ja kustannusten pitämistä kurissa
HSL tähtää tämän ja ensi vuoden liikenteen muutoksilla matkustajamäärien kasvattamiseen ja joukkoliikenteen päästöjen vähentämiseen. HSL suuntaa liikennetarjontaa vastaamaan entistä paremmin asiakkaiden muuttuneita liikkumistarpeita, jolloin liikenteen palvelut on mahdollista tuottaa entistä kustannustehokkaammin.

HSL on laatinut vuosien 2023-2024 liikennöintisuunnitelmansa sitä silmällä pitäen, että joukkoliikennepalveluiden muutokset tukevat kuntayhtymän strategisia tavoitteita kasvattaa matkustajamääriä, vähentää joukkoliikenteen päästöjä sekä lisätä joukkoliikenteen kustannustehokkuutta.
”HSL:llä on edelleen paine hakea liikennepalveluihin rahaa säästäviä ratkaisuja. Kohdennamme sen vuoksi liikenteen tarjontaa vastaaman entistä paremmin asiakkaittemme muuttuneita liikennetarpeita”, tulosalueen johtaja Johanna Wallin HSL:stä sanoo.
”Suunnittelemme tarjonnan muutokset alueellisen asiakasymmärryksemme perusteella ja suuremmat muutokset vuorovaikutuksessa asiakkaittemme kanssa.”
Merkittävimmät liikennemuutokset ovat sellaisia, joista HSL on päättänyt jo aikaisemmin ja nyt päätökset pannaan toimeen. Suurimmat muutokset tapahtuvat raitioliikenteessä. Itäkeskuksen ja Keilaniemen väliä ajettavan pikaraitotien 550 (Raide-Jokeri) liikenne saattaa käynnistyä jo syksyllä 2023, jos vaunuja ja kuljettajia on riittävästi ja koeajot onnistuvat.
HSL on varautunut myös siihen, että pikaraitiotien liikenne ei ala vielä syksyllä ja bussilinjaa 550X on mahdollista ajaa vuoden 2023 loppuun.
Tapiolan ja Leppävaaran bussilinjat uudistuvat
Bussiliikenteen suurimmat muutokset kytkeytyvät pikaraitiotiehen 550, sillä Tapiolan ja Leppävaaran bussilinjat uudistuvat elokuussa 2023. Lisäksi aloittavat uudet runkolinjat 520, Matinkylä-Martinlaakso sekä 530, Matinkylä-Myyrmäki. Samalla muuttuvat uusia runkobussilinjoja täydentävien bussien reitit.
”Pikaraitotie 550 yhdessä Tapiolan ja Leppävaaran bussilinjojen uudistamisen kanssa on esimerkki siitä, miten HSL toteuttaa liikennemuutoksilla strategiaansa”, Johanna Wallin sanoo. ”Tavoittelemme uudistuksilla kustannustehokasta liikennettä, joka vastaa entistä paremmin asiakkaiden tarpeita. Matkustajamäärät kasvavat ja raideliikenteen lisääminen tukee myös tavoitettamme vähentää päästöjä.”
Lähijunien, metron ja Suomenlinnan lautan liikenteeseen ei tule merkittäviä muutoksia. Työmaat teillä ja raiteilla aiheuttavat myös tänä ja ensi vuonna joukkoliikenteeseen poikkeusjärjestelyjä, joista HSL kertoo myöhemmin lisää.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Johanna Wallin, johtaja, HSL, puh. 050 337 5685
Miska Peura, joukkoliikennesuunnittelija, HSL, puh. 040 1768 660
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 400 työntekijää, ja liikevaihto on noin 700 miljoonaa euroa vuodessa. Vuonna 2021 HSL:n järjestämässä liikenteessä tehtiin 238 miljoonaa, mikä on yli 60 % Suomessa tehdyistä joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Kalevauva.fi:n kappale kokoaa HSL:n lipuntarkastajien kuulemia selityksiä (korjattu linkki videoon)2.2.2023 11:54:26 EET | Tiedote
Mut kun mä meen vaan yhden pysäkin… Vuonna 2022 HSL:n matkalippujen tarkastajat tarkastivat lähes 2,2 miljoonan matkustajan liput. Liputtomien osuus tarkastetuista matkustajista oli keskimäärin 3,9 prosenttia. Helmikuun 3. päivä käynnistyvässä kampanjassa kuullaan liputtomien asiakkaiden selityksiä Kalevauva.fi -yhtyeen esittämänä.
HSL tutki Espoon metro- ja bussimatkustajien tyytyväisyyttä metron uudella osuudella1.2.2023 09:55:47 EET | Tiedote
HSL on luodannut Espoon uusien metroasemien vaikutusalueella liikkuvien metro- ja bussimatkustajien tyytyväisyyttä kyselytutkimuksella. Kysely kertoo matkustajien näkemyksistä ennen ensi maanantaina tapahtuvaa bussilinjaston muutosta sekä kartoittaa vastaajien arvioita siitä, miten muutos vaikuttaa matkustamiseen jatkossa.
Suur-Espoonlahden ja Suur-Kauklahden bussilinjat uudistuvat 6.2.31.1.2023 09:28:28 EET | Tiedote
HSL päivittää 6.2. Suur-Espoonlahden ja Suur-Kauklahden bussilinjat. Valtaosaa Suur-Espoonlahden liityntälinjoista ryhdytään ajamaan Espoonlahden uuteen bussiterminaaliin Matinkyän sijasta. Uusien metroasemien ja Kauklahden rautatieaseman välille tulee lisää poikittaisia bussiyhteyksiä. Entistä useampi läntisen Espoon bussilinja ankkuroituu molemmista päistään raideliikenteen runkoverkkoon ja alueen joukkoliikenteestä tulee entistä verkostomaisempaa.
HSL:n hallituksen päätöksiä 24.1.202324.1.2023 10:34:59 EET | Tiedote
HSL:n hallituksen kokous järjestettiin etäyhteyksin 24. tammikuuta 2023 ja hallitus teki päätökset seuraavista asioista.
Suur-Espoonlahden ja Suur-Kauklahden bussilinjat uudistuvat 6.2.23.1.2023 08:48:44 EET | Tiedote
HSL päivittää 6.2. Suur-Espoonlahden ja Suur-Kauklahden bussilinjat. Valtaosaa Matinkylään ajaneista Suur-Espoonlahden linjoista ryhdytään ajamaan Espoonlahden uuteen bussiterminaaliin. Metroasemien ja Kauklahden rautatieaseman välille tulee lisää poikittaisia bussiyhteyksiä. Entistä useampi läntisen Espoon bussilinja ankkuroituu kummassakin päässään raideliikenteen runkoverkkoon ja alueen joukkoliikenteestä tulee entistä verkostomaisempaa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme