HSL:n opiskelija-alennuksen saa jatkossa vain HSL-sovelluksesta

HSL valmistelee laajaa Lipputilihanketta, jossa uudistamme lippuja ja maksamista siten, että ostettu lippu tallennetaan asiakkaan käyttäjätilille. Asiakas voi valita lipun ostamisen yhteydessä itselleen sopivimman tavan käyttää lippuja – esimerkiksi HSL-sovelluksen, HSL-kortin tai jonkin muun tunnisteen, vaikkapa pankkikortin. Uudistus mahdollistaa tulevaisuudessa myös uusia hinnoittelumalleja ja maksutapoja.

Alennuslipun ostaminen sovelluksella on kätevää, sillä oikeus opiskelija-alennukseen tarkastetaan Opetushallituksen digitaalisesta palvelusta, eikä opiskelijan tarvitse käydä palvelupisteessä päivittämässä alennusoikeuttaan.

”Lähimaksaminen pankki- tai luottokortilla tulee käyttöön kaikessa joukkoliikenteessä. Asiakkaan on jatkossa mahdollista hoitaa kaikki asiointinsa digitaalisesti, eikä hänen tarvitse enää asioida palvelupisteessä päivittämässä tietojaan tai alennusoikeuttaan. HSL:n tavoitteena on yksinkertainen, selkeä ja houkutteleva lippuvalikoima, joka edistää joukkoliikenteen käyttöä ja vastaa muuttuneisiin liikkumistarpeisiin”, osastonjohtaja Mari Flink sanoo.

Lipun ostaminen siirtymässä digitaalisiin kanaviin

HSL pyrkii jatkossa ohjaamaan yhä suuremman osan lippujen ostoista digitaalisiin kanaviin. Niiden käyttö on kasvanut nopeasti: HSL-sovelluksen osuus kokonaismyynnistä on jo 50 prosenttia. Vuonna 2023 HSL-sovelluksen, HSL.fi:n ja lähimaksun osuuden ennustetaan olevan 90 prosenttia.

Opiskelijoiden lippualennus siirtyy HSL-sovellukseen vuoden 2022 alussa. Lipun ostaminen sovelluksella on helppoa, sillä oikeus alennukseen tarkastetaan Opetushallituksen digitaalisesta palvelusta, jolloin opiskelijan ei tarvitse käydä palvelupisteessä päivittämässä alennusoikeuttaan.

Lähimaksu ja HSL-sovellus korvaavat tulevassa mallissa arvoliput ja automaatit

HSL-kortille ladattavan arvon merkitys maksutapana jää vähäiseksi, kun lähimaksu tulee käyttöön. Lähimaksu on helppo ja nopea tapa ostaa lippu. Pankki- tai luottokorttia näytetään lukijalle samaan tapaan kuin HSL-korttia nyt, mutta maksukorttia ei tarvitse erikseen ladata automaatilla tai myyntipisteessä.

HSL-korttien lataaminen automaateilla päättyy ja automaattiverkkoa supistetaan vaiheittain. Nykyinen, suhteellisen laaja automaattiverkosto on ajalta, jolloin lippuja ei voinut vielä ostaa sovelluksesta eikä verkon HSL-korttipalvelusta.

Lähimaksu ja HSL-sovellus korvaavat kertalippujen myynnin HSL-kortin arvolla ja automaateilla sekä HSL-korttien lataamisen automaateille, kun lähimaksu on saatu laajamittaisesti käyttöön ja nykyinen matkakorttijärjestelmä ajetaan alas. Tämänhetkisen suunnitelman mukaan tämä tapahtuu vuoden 2023 aikana.

Tilipohjaisessa mallissa kertalippuja voi ostaa helposti lähimaksulla ja HSL-sovelluksella, kausilippuja sovelluksella ja netissä. Lippuja voi myös jatkossa ostaa palvelu- ja myyntipisteistä, jos asiakkaan ei ole mahdollista käyttää digitaalisia ostokanavia.

Osastonjohtaja Mari Flink, puh. 040 715 0440

Vantaan uutta bussivarikkoa juhlistetaan koko perheen tapahtumalla3.8.2021 14:36:53 EEST | Uutinen

Ojangon bussivarikko Hakunilassa avautuu pian bussiliikenteen käyttöön. Perjantaina 6. elokuuta varikon avautumista juhlistetaan avointen ovien tapahtumalla. Iltapäivän ohjelma on suunnattu lapsiperheille. Bussivarikolla voi bussien ja niiden pesu- ja huoltotilojen lisäksi fiilistellä Kengurumeiningin musiikin tahdissa ja leikkiä. Omien kulkuneuvojen lisäksi paikalle pääsee tilausbussikuljetuksella.

Helsingin seudun joukkoliikenne vahvistuu 16.8. neljällä uudella runkobussilinjalla2.8.2021 15:55:16 EEST | Tiedote

Entistä useampi Helsingin seudun joukkoliikenteen asiakas pääsee runkobussien kyytiin 16.8. alkaen, kun runkolinjojen 20, 30, 40 ja 570 liikenne alkaa. HSL on perustanut uudet runkolinjat nykyisten reittien pohjalle, mutta runkolinjoiksi päivittämisen ansiosta matkustaminen on entistä sujuvampaa. Kyytiin voi nousta myös keskiovista ja bussien kulku on nopeaa ja täsmällistä esimerkiksi liikennevaloetuuksien ansiosta.

HSL:n junat siirtyivät uuteen aikaan sunnuntaina – kilpailutettu liikenne alkoi28.6.2021 10:25:47 EEST | Tiedote

Helsingin seudun junaliikenne siirtyi kokonaan uudelle aikakaudelle eilen, sunnuntaina 27. kesäkuuta, kun raiteilla alkoi ajaa tarjouskilpailun voittanut liikennöitsijä ensimmäistä kertaa Suomessa. Jo aiemmin seudun junia suorahankintasopimuksella liikennöinyt VR valittiin HSL-alueen lähijunien liikennöijäksi kymmenvuotisella sopimuksella runsas vuosi sitten ratkaistussa tarjouskilpailussa.