HSL:n osavuosikatsaus: matkustajamäärät ja lipputulot ovat kasvussa

HSL:n joukkoliikenteessä kulki tammi-elokuussa 2,5 prosenttia enemmän matkustajia kuin vuoden 2018 vastaavana aikana. Lipputuloja kertyy vuonna 2019 yli neljä prosenttia viime vuotta enemmän.

Kaikissa joukkoliikennevälineissä tehtiin tammi-elokuussa enemmän matkoja kuin HSL keväällä arvioi. Kasvu oli vahvinta metrossa. Jos sama jatkuu kehitys syksyllä, metrossa tehdään koko vuonna miljoona matkaa enemmän kuin HSL keväällä arvioi. Myös raitiovaunuilla on kuljettu ennakoitua enemmän, kun matkustajat ovat tottuneet poikkeusreiteihin, joita Hämeentien remontti on keväästä asti aiheuttanut.

HSL arvioi, että joukkoliikenteessä kulkee vuonna 2019 kaiken kaikkiaan 397 miljoonaa matkustajaa, noin 2,5 prosenttia enemmän kuin viime vuonna.

Lipputuloja HSL:lle kertyy koko vuonna 386,7 miljoonaa euroa, joka on 4,5 prosenttia enemmän kuin vuonna 2018 ja 3,7 prosenttia yli talousarvion. Lipputulojen ennustaminen on tosin tällä hetkellä tavallista epävarmempaa, sillä uudet hinnoitteluvyöhykkeet tulivat voimaan huhtikuun lopussa. Muutaman kuukauden kokemusten pohjalta on vaikea arvioida, kuinka uudet vyöhykkeet vaikuttavat tulojen kertymiseen ja matkustamiseen.

Suotuisan lipputulokehityksen ansiosta HSL:n toimintatuotot ylittävät tänä vuonna talousarvion 1,7 prosentilla. Toimintakulut alittavat talousarvion 2,5 prosentilla, sillä joukkoliikenteen kustannustaso on jäämässä budjetoitua matalammaksi. HSL ennustaa, että tilikauden tulos on neljä miljoonaa euroa alijäämäinen, kun talousarviossa oli varauduttu lähes 36 miljoonan euron alijäämään.

Toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi, HSL, puh. 050 565 8884
Osastonjohtaja Ilmari Mäkinen, HSL, puh. 050 364 8772

HSL:n hallituksen päätöksiä 29.10.201929.10.2019 14:03:16 EETTiedote

Matkalippujen hinnat vuonna 2020 Hallitus päätti HSL:n lippujen hinnat 1.1.2020 alkaen ja esittää liikenne- ja viestintäministeriölle, että HSL-alueen joukkoliikenteen tarkastusmaksuksi säädetään 100 euroa. Lisäksi hallitus päätti selvittää, miten erilaiset alennukset vaikuttavat opiskelijoiden ja seniorien liikkumiseen ja HSL:n lipputuloihin. Hallitus selvittää myös, miten vyöhykkeiden lipunhintojen muutokset vaikuttavat ilmastonmuutoksen torjuntaan. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. LINKKI PÖYTÄKIRJAAN Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän toiminta- ja taloussuunnitelma 2020–2022 Hallitus päätti ehdottaa yhtymäkokoukselle, että yhtymäkokous päättää hyväksyä talousarvion 2020 ja toiminta- ja taloussuunnitelman 2021–2022. Lisäksi hallitus päätti ehdottaa, että yhtymäkokous hyväksyy sitovat määrärahat ja tuloarviot vuodelle 2020. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. LINKKI PÖYTÄKIRJAAN Bussiliikenteen ympäristöbonus Y10 – tarjouskilpailun järjestäminen Hallitus pä