HSL:n suositteluindeksi ennätyslukemissa: Korona ei huoleta enää joukkoliikennematkustajia isosti

Kesäkuussa HSL:n NPS-luku eli suositteluindeksi oli 38, mikä vastaa hyvää tulosta, ja on jälleen ennätyskorkea lukema. Suosittelijoiden osuus kaikista vastaajista oli 52 prosenttia ja arvostelijoiden osuus 14 prosenttia. Suositteluhalukkuus oli suurinta Espoon ja Kauniaisten B-vyöhykkeellä ja Helsingin B-vyöhykkeellä. Koronatartunnalle altistuminen ei huoleta enää suuresti joukkoliikennematkustajia. Myös viikossa tehtävien etätyöpäivien määrä on kääntynyt laskuun.
HSL:n suositteluindeksi on tänä vuonna kääntynyt nousuun

NPS-luku ja suosittelijoiden osuus vastaajista nousivat verrattuna maaliskuussa tehtyyn tutkimukseen. Maaliskuun NPS-luku oli 33. Suositteluhalukkuus oli suurinta Espoon ja Kauniaisten B-vyöhykkeellä (48) ja Helsingin B-vyöhykkeellä (42). Suositteluhalukkuus oli hyvä myös kaikilla muilla HSL-vyöhykkeillä. NPS-luku nousi maaliskuun tutkimukseen verrattuna kaikilla vyöhykkeillä paitsi Vantaan B- ja C -vyöhykkeitä, joissa se hieman laski. Eniten nousua tapahtui D-vyöhykkeellä (+21) ja Espoon & Kauniaisten B-vyöhykkeellä (+15).

Vastaajat olivat tyytyväisimpiä matkalipun ostamisen helppouteen (83 %). Tyytyväisyys nousi kaikkien paitsi yhden esitetyn laatuväittämän kohdalla. Eniten nousua tapahtui laatuväittämässä ”Koen joukkoliikenteellä matkustamisen turvallisena koronaepidemian tämänhetkisessä tilanteessa” (+11 %-yks), jonka kohdalla tyytyväisyys nousi ennätyskorkealle. Nousua tapahtui myös usean osallisuuteen liittyvän väittämän kohdalla (+5 %-yks). Hienoista laskua tapahtui väittämän ”HSL:n lippuvalikoima soveltuu omiin liikkumistarpeisiini” kohdalla(-1 %-yks).

Ilahduttavaa kehitystä on tapahtunut myös asiakaskokemuksessa asiakastarpeiden kuuntelun, osallistumismahdollisuuksien kehittämisen ja viestinnän avoimuuden saralla. Mainitut osa-alueet osoittavat noususuuntaan.

Etätyöpäivien määrä hienoisessa laskussa

Vaihtuvana kysymysteemana kysyttiin etätöistä ja -opiskelusta viimeisten 3 kuukauden aikana. 5 päivänä viikossa tehtävä etätyö on vähentynyt tasaisesti vuoden 2021 kesäkuulta tämän vuoden kesäkuulle. Vähintään 3 päivänä viikossa tehtävä etätyö on kuitenkin edelleen varsin suosittua (kesäkuussa 2022: 36 %, maaliskuussa 2022: 43 % vastaajista).

Kesäkuun toisella viikolla tehtyyn kyselyyn vastasi kaikkiaan 6 837  henkilöä. HSL kysyy asiakkailtaan neljä kertaa vuodessa HSL:n palvelun suositteluhalukkuudesta. Sähköpostilla asiakaskantaan tehtävän kyselyn perusteella lasketaan NPS-indeksiluku (Net PromoterScore), joka voi vaihdella -100…+100 välillä. Kysely tehdään maaliskuussa, kesäkuussa, syyskuussa ja joulukuussa.

asiakaskokemuksen asiantuntija Katariina Kunnaton, puh: 041 527 6412, katariina.kunnaton@hsl.fi

HSL:n suositteluindeksi on tänä vuonna kääntynyt nousuun

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 400 työntekijää, ja liikevaihto on noin 700 miljoonaa euroa vuodessa. Vuonna 2021 HSL:n järjestämässä liikenteessä tehtiin 238 miljoonaa, mikä on yli 60 % Suomessa tehdyistä joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta