HSL Helsingin seudun liikenne

HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelma 2018-2020: runkolinjoja, digitaalisia palveluja ja junaliikenteen kilpailutusta

Jaa

Yhä useampi HSL-alueen joukkoliikennematka tehdään lähivuosina tiheästi liikennöitävillä runkolinjoilla. Lippujen ja palveluiden digitalisointi jatkuu ja lähijunaliikenteen kilpailuttaminen alkaa.

HSL-alueen joukkoliikenteen runkoverkko vahvistuu lähivuosina, kun metroliikenne Espooseen käynnistyy ja HSL avaa uusia runkobussilinjoja. Pikaraitiotie 550 Itäkeskuksesta Keilaniemeen on tarkoitus avata liikenteelle vuonna 2021. 

HSL:n tärkeä tavoite lähivuosina on luoda digitaalisia palveluja, jotka tukevat joukkoliikenteen käyttöä. Kehitystyötä tehdään käyttäjälähtöisesti, joten asiakkaat ovat mukana palveluiden suunnittelusta lähtien.

Liikkumispalvelujen uusien toimintamallien testaamiseksi perustetaan HSL Idea Lab, jossa työstetään HSL:n palveluvalikoimaa ja haetaan toimintamalleja kuntayhtymän rooliksi Maas (Mobility as service) -kentässä.

Matkalippujen hinnoittelu ja myynti uudistuvat. HSL ottaa vuonna 2018 käyttöön uuden hinnoittelumallin, joka perustuu kuntarajoista riippumattomiin vyöhykkeisiin. Yhä suurempi osa lipuista ostetaan jatkossa mobiilisti tai verkossa, kun matkakortin nettilataus tulee käyttöön ja matkapuhelimella voi ostaa entistä useampia lipputyyppejä.

HSL järjestää vuosina 2018-2020 lähijunaliikenteestä ensimmäisen tarjouskilpailunsa. Uusi liikennöintisopimus astuu voimaan kesäkuussa 2021.

HSL jatkaa toimiaan kestävän liikenteen edistämiseksi. Tavoitteena on saada joukkoliikenne lähes päästöttömäksi vuoteen 2025 mennessä, mikä edellyttää muun muassa sähköbussien ja uusiutuvien polttoaineiden käytön lisäämistä. HSL:n välitavoitteena on, että 90 prosenttia sen tilaamasta bussiliikenteestä kulkisi biopolttoaineella vuoden 2019 loppuun mennessä.

HSL-alue laajenee heti suunnitelmakauden alussa, sillä Tuusula ja Siuntio liittyvät kuntayhtymään 1.1.2018. HSL on aloittanut uusien jäsenkuntien linjastojen suunnittelun.


HSL:n talousarvio 2018

HSL arvioi toimintatulojensa olevan 718,3 milj. euroa vuonna 2018, mikä ennakoi 7,7 prosentin nousua edelliseen vuoteen. Lipputulot muodostavat ensi vuonna 50,7 prosenttia HSL:n toimintatuloista. HSL arvioi lipputulojen kasvavan vajaat kaksi prosenttia vuodesta 2017.

Jäsenkunnat maksavat HSL:lle kuntaosuuksina ne menot, joita ei voida kattaa lipputuloilla tai muilla tuloilla. Kuntaosuudet ovat vuonna 2018 yhteensä 337,8 milj. euroa, 47 prosenttia HSL:n toimintatuloista.

Valtion maksaman suurten kaupunkien joukkoliikennetuen määräksi vuosina 2018–2020 HSL arvioi 4,9 milj. euroa, mikä vastaa vajaata prosenttia HSL:n toimintatuloista.

HSL:n toimintamenot vuonna 2018 ovat yhteensä 722,9 milj. euroa. Menot kasvavat 10,4 prosenttia vuodesta 2017. Suurin menoerä, 511,1 milj. euroa, ovat joukkoliikenteen operointikustannukset.  

HSL maksaa jäsenkunnille korvausta niiden omistaman joukkoliikenneinfran käytöstä. Infrakorvaukset ovat 141,5 milj. euroa vuonna 2018.

HSL:n investointimenot ovat 22,9 milj. euroa vuonna 2018. Suurimmat investoinnit, yhteensä noin 11 miljoonaa euroa, HSL tekee mobiili- ja verkkopalveluiden sekä asiakkuuden ja  myynnin sovellusten kehittämisen.

Yhteyshenkilöt

Toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi, HSL, puh. 050 565 8884
Osastonjohtaja Ilmari Mäkinen, HSL, puh. 050 364 8772
Talouspäällikkö Maarit Hauskamaa, HSL, puh. 040 721 7546

Tietoja julkaisijasta

HSL Helsingin seudun liikenne
HSL Helsingin seudun liikenne
Opastinsilta 6 A
00520 Helsinki

09 4766 4444http://www.hsl.fi

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 380 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista jo ennen kuin ne uutisoidaan? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi yhtä aikaa suomalaisen median kanssa. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne

Joukkoliikenteessä on maanantaina 16.7. laajoja häiriöitä koko päivän - suosi metroa, lähijunia, kävelyä ja pyöräilyä14.7.2018 14:14Tiedote

Helsingin seudun joukkoliikenteessä on laajoja häiriöitä sunnuntaina 15.7. ja maanantaina 16.7. Yhdysvaltojen ja Venäjän presidenttien tapaamisen johdosta. Eniten häiriöitä ja pitkiä katkoja joukkoliikenteessä on maanantaina kello 11:n ja 20:n välillä. Raitiovaunuliikenne pysähtyy maanantaina kokonaan koko kaupungissa useaan otteeseen. Pääväyliä voidaan sulkea liikenteeltä autosaattueiden takia ja tällöin muu liikenne tyhjennetään saattueiden reiteiltä. Useilla busseilla on poikkeusreittejä sulkujen aikana ja sulut aiheuttavat merkittäviä myöhästymisiä ja poikkeuksia bussiliikenteeseen koko seudulla. Suomenlinnan lautta ei liikennöi maanantaina. Lauttaa korvaa huoltolautta, joka liikennöi Katajanokalle. Myös mielenosoitukset aiheuttavat poikkeuksia ja myöhästymisiä. Liikkumisessa kannattaa suosia kävelyä, pyöräilyä, metroa ja lähijunia. Metrot ja lähijunat liikennöivät sunnuntaina ja maanantaina pääosin normaalisti. Liikkumiseen kannattaa varata merkittävästi normaalia enemmän aikaa!

Major disruptions to I, P, L and A trains from 18 July -4 August - some trains will not run between Helsinki and Pasila during the daytime11.7.2018 13:57Tiedote

The second phase of the Helsinki rail yard improvement project will affect HSL’s commuter train services 18 July-4 August. The works will affect I, P, L and A trains. Some trains will not run between Helsinki and Pasila during the daytime. In addition, A and L trains will not stop at Ilmala. There will be changes to departure tracks at Pasila station and passengers are advised to check their platform at the station. Night services, other commuter trains and long-distance trains will run as usual.

Betydande ändringar gällande I-, P-, L- och A-tågen 18.7-4.8. - vissa tåg kör inte dagtid mellan Helsingfors och Böle11.7.2018 13:56Tiedote

Den andra etappen av förbättringsarbetet på Helsingfors bangård påverkar HRT:s närtågstrafik 18.7-4.8. Arbetet orsakar ändringar gällande I-, P-, L- och A-tågen. Vissa tåg kör inte dagtid mellan Helsingfors och Böle. A- och L-tågen stannar inte alls i Ilmala. Det kan också förekomma ändringar i avgångsspåren i Böle, så det lönar sig att alltid kontrollera plattformen då man väljer tåg. Nattågen, övriga närtåg och fjärrtågen kör som vanligt.

Uusia muutoksia lähijunaliikenteessä 18.7.-4.8. - osa junista ei liikennöi Helsingin ja Pasilan välillä päiväsaikaan11.7.2018 13:55Tiedote

Helsingin ratapihan toisen vaiheen parannustyöt vaikuttavat HSL:n lähijunaliikenteeseen 18.7.-4.8. Työt aiheuttavat poikkeuksia I, P, L ja A-junille. Osa junista ei kulje päiväsaikaan Helsingin ja Pasilan välillä. Lisäksi A- ja L-junat eivät pysähdy lainkaan Ilmalassa. Pasilan lähtöraiteilla on poikkeuksia, joten laituri kannattaa tarkistaa aina junaa valitessa. Yöliikenne, muut lähijunat ja kaukoliikenteen junat kulkevat normaalisti.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme