HSL:n tutkimus joukkoliikennekaluston laadusta alkaa

HSL:n joukkoliikenteen kaluston laatututkimus jatkuu toukokuun puoliväliin. Tutkimuskaudella havainnoidaan yhteensä noin 4 000 bussin ja kiskokulkuneuvon kuntoa.

HSL tutkii keväällä 2021 bussi-, raitio-, metro- ja lähijunaliikenteen kaluston laatua 11.1. alkaen 14.5. asti. Tutkimus toteutetaan havainnoimalla. Kaluston laadunvalvonnan tarkoituksena on taata siistit, turvalliset ja viihtyisät kulkuvälineet joukkoliikenteen asiakkaille.

Taloustutkimus Oy tekee HSL:n toimeksiannosta laatututkimuksen kenttätyöt. Tutkimuskauden aikana tarkastetaan noin 4 000 bussin ja vaunun kunto.

Ryhmäpäällikkö Marko Vihervuori, HSL, puh. 09 4766 4382, marko.vihervuori@hsl.fi

HSL:n hallituksen päätöksiä 19.1.202119.1.2021 13:54:33 EETTiedote

Liikennöintisuunnitelman hyväksyminen vuosille 2021–2022 Hallitus päätti hyväksyä liikennöintisuunnitelman vuosille 2021–2022 ja valtuutti toimitusjohtajan tekemään siihen vähäisiä muutoksia. Liikennöintisuunnitelma sisältää joukkoliikenteeseen kesäkuun 2021 ja kesäkuun 2022 välille suunnitellut muutokset. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Markkinointikampanjoiden mediasuunnittelun ja -ostamisen hankinta Hallitus päätti valita palveluntarjoajaksi Oy Dagmar Ab:n, jonka tarjous oli kokonaistaloudellisesti edullisin. Sopimus on voimassa määräaikaisena vuoden 2022 loppuun asti ja sen jälkeen toistaiseksi voimassa olevana. Linkki pöytäkirjaan Bussiliikenteen ympäristöbonus Y11 -tarjouskilpailun ratkaisu Hallitus päätti, että HSL maksaa päästöjä alentavista biodieselin bioetanolin ja biokaasun käytöstä hyväksyttyjen tarjousten mukaisesti 1 864 323 euroa kolmelle bussiliikennöitsijälle. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Lähijunal

HSL:n hallitus: Valtion tukea tarvitaan joukkoliikennepalveluiden turvaamiseen koronakriisissä19.1.2021 10:44:21 EETTiedote

Arvion mukaan HSL:n lipputulot ovat vuonna 2021 vielä ainakin 130 miljoonaa euroa alemmalla tasolla kuin vuonna 2019. Tällä hetkellä joukkoliikenteellä kulkee noin 50 prosenttia normaalista matkustajamäärästä. HSL arvioi, että joukkoliikenne palaa normaalille tasolleen vasta vuoden 2023 jälkeen, mutta myös tähän liittyy epävarmuuksia. Tilanteesta selvitäkseen HSL tarvitsee edelleen valtion tukea.