HSL:n vuorokausilippu on kätevä kesäkulkijalle

Jos Helsingin seudun kesäkävijä aikoo tehdä useita matkoja päivässä tai kiertää mielenkiintoisia kohteita monena päivänä, hänen kannattaa ostaa HSL:n vuorokausilippu, joita saa 1-7 vuorokaudeksi. Kun älypuhelimeen lataa maksutta HSL-sovelluksen, matkustajalla on mukanaan sekä lippuautomaatti että liikenneneuvoja. HSL-sovelluksesta saa sekä vuorokausilippuja että kertalippuja ja sillä voi käyttää myös HSL:n Reittiopasta. Joukkoliikenteen ohella pääkaupunkiin ympäristöineen voi tutustua vaikka kaupunkipyörillä.

Vuorokausilipun voi hankkia monella tavalla. Joukkoliikenteen myynti- tai palvelupisteistä ja HSL:n monilippulippuautomaateista saa 1-7 vuorokauden lippuja kaikille HSL:n maksuvyöhykkeille. Lippu ladataan kertakortille ja voimassaolo alkaa siitä, kun lipun näyttää kortinlukijalle ensimmäisen matkan alkaessa.

Vuorokausilipun voi ostaa myös maksuttomalla, älypuhelimeen ladattavalla HSL-sovelluksella, jossa on tarjolla vuorokausilippujen koko valikoima kaikille maksuvyöhykkeille. Kun vuorokausilipun ostaa sovelluksesta, lipulle voi määrittää päivän ja kellonajan, josta lähtien se on voimassa. HSL-sovelluksella voi ostaa kesämatkoja varten myös aikuisten ja lasten kertalippuja.

HSL-sovellus toimii Android ja iPhone -puhelimissa ja sen voi ladata, vaikka asuisikin jossain muualla kuin Helsingin seudulla.

HSL:n kertalippuautomaateista ja bussinkuljettajilta voi ostaa yhden vuorokauden lippuja vyöhykkeille AB ja ABC, jotka kattavat Helsingin, Vantaan ja Espoon. Kertalippuautomaatista ja bussista ostetut vuorokausiliput tulostuvat paperille ja ne ovat voimassa ostohetkestä alkaen.

Olipa ostoslistalla sitten vuorokausilippu tai kertalippu, se kannattaa hankkia ennakkoon, sillä ennakkoon ostetut liput ovat edullisempia kuin liikennevälineestä hankitut. Bussinkuljettajilta saa edelleen lippuja, mutta raitiovaununkuljettajat ja lähijunien konduktöörit eivät enää myy niitä.

HSL:n lippuvyöhykkeet uudistuivat keväällä. Kuntien sisäisten ja seudullisten lippujen sijasta liput ostetaan nyt vyöhykkeille A, B, C ja D.

HSL:n Reittiopas kertoo linjavaihtoehdot

Onpa kesäkulkija menossa Temppeliaukion kirkkoon tai vaikka Nuuksion kansallispuistoon patikoimaan, joukkoliikenne vie perille. Yhteyksien valinnassa auttaa HSL:n Reittiopas, josta voi hakea linjavaihtoehtoja katuosoitteiden lisäksi myös matkakohteiden nimien mukaan. Reittiopas kertoo myös sen, minkä vyöhykkeiden lippua reitillä tarvitaan ja minkä hintainen matka on.

Tämän vuoden uutuutena Reittioppaasta löytyvät myös Helsingin ympäristön saaristoon vievät reitit. Suomenlinnan lautan lisäksi Reittiopas kertoo kahdenkymmenenviiden muun saaristolautan lähtölaiturit ja aikataulut. Reittiopas toimii myös HSL-sovelluksessa.

Helsinkiin ja sen ympäristöön voi bussien, metron, junien, ratikan ja lauttojen ohella tutustua myös kaupunkipyörän satulasta. Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla on tänä kesänä käytössä yhteensä noin neljä ja puoli tuhatta kaupunkipyörää, joihin voi ostaa käyttöoikeutta päiväksi, viikoksi tai vaikka koko pyöräilykaudeksi.

Vielä lyhyempiin pyrähdyksiin sopivat potkulaudat, joita on käytössä Helsingissä. HSL on mukana Itä-Helsingin Vuosaaren kokeilussa, jossa on tarjolla yhteensä 300 perinteisesti potkittavaa ja sähköllä kulkevaa lautta.

Bussiliikenne Mannerheimintiellä estynyt 4. - 5.7. aamuina EU-ministerikokouksen vuoksi - merkittäviä vaikutuksia liikenteessä3.7.2019 08:26:19 EESTTiedote

Finlandiatalolla järjestettävän EU-ministerikokouksen aikana joukkoliikenne Mannerheimintiellä on estynyt Oopperan eteläpuolella torstaina 4.7. kello 7.30 – 9.30 ja perjantaina 5.7. kello 7 – 9 siten, että se on mahdollista ainoastaan raitiovaunuilla. Ministerikokous vaikuttaa liikenteeseen merkittävästi myös Helsingin ulosajoväyliltä Helsinki-Vantaan lentoasemalle perjantaina. Tuolloin liikenteeseen on todennäköisesti luvassa viivästyksiä reitillä Mannerheimintie–Kehä I–Tuusulantie noin kello 8–19.

HSL:n hallituksen päätöksiä 14.6.201914.6.2019 12:52:27 EESTTiedote

Lausuntopyyntö Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän alustavasta toiminta- ja taloussuunnitelmasta 2020–2022 Hallitus päätti pyytää Helsingin, Espoon, Vantaan, Keravan ja Kauniaisten kaupunkeja sekä Kirkkonummen, Siuntion, Sipoon ja Tuusulan kuntia antamaan 31.8.2019 mennessä lausuntonsa Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän taloussuunnitelmaehdotuksesta 2020–2022. Lausuntoa pyydetään strategiasuunnitelmasta, liikenteen palvelutasosta ja palvelutason muutoksista, kuntaosuuksien tasosta, lipputulotavoitteista TTS-kaudella, tarkastusmaksun korottamisesta sekä kuntakohtaisen ylijäämän käytöstä suunnitelmakaudella 2020–2022. Linkki pöytäkirjaan Lippu- ja informaatiojärjestelmän jatkokehitykseen liittyvät hankinnat Hallitus päätti, että HSL voi tehdä Lippu- ja informaatiojärjestelmän jatkokehitystä LIJ Tuki- ja ylläpitosopimuksen jäljellä olevana voimassaoloaikana vuosina 2019–2023 enintään 3,5 miljoonalla eurolla vuosittain. Lisäksi hallitus päätti valtuuttaa toimitusjohtajan ja Teknol

Helsingin seudun MAL-yhteistyöllä on saatu hyviä tuloksia - uutta sopimusta valmistellaan14.6.2019 11:35:27 EESTTiedote

Helsingin seudun kuntien ja valtion yhteisen maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen toimenpiteet ovat edenneet hyvin. Nykyinen sopimuskausi päättyy tämän vuoden lopussa. Uusi MAL 2019 -suunnitelma on hyväksytty tänä keväänä Helsingin seudun päätöksenteossa. Sen pohjalta valmistellaan uutta Helsingin seudun kuntien ja valtion välistä MAL-sopimusta kaudelle 2020-2023.