HSL:n vuorokausilippu on kätevä kesäkulkijalle

Jos Helsingin seudun kesäkävijä aikoo tehdä useita matkoja päivässä tai kiertää mielenkiintoisia kohteita monena päivänä, hänen kannattaa ostaa HSL:n vuorokausilippu, joita saa 1-7 vuorokaudeksi. Kun älypuhelimeen lataa maksutta HSL-sovelluksen, matkustajalla on mukanaan sekä lippuautomaatti että liikenneneuvoja. HSL-sovelluksesta saa sekä vuorokausilippuja että kertalippuja ja sillä voi käyttää myös HSL:n Reittiopasta. Joukkoliikenteen ohella pääkaupunkiin ympäristöineen voi tutustua vaikka kaupunkipyörillä.

Vuorokausilipun voi hankkia monella tavalla. Joukkoliikenteen myynti- tai palvelupisteistä ja HSL:n monilippulippuautomaateista saa 1-7 vuorokauden lippuja kaikille HSL:n maksuvyöhykkeille. Lippu ladataan kertakortille ja voimassaolo alkaa siitä, kun lipun näyttää kortinlukijalle ensimmäisen matkan alkaessa.

Vuorokausilipun voi ostaa myös maksuttomalla, älypuhelimeen ladattavalla HSL-sovelluksella, jossa on tarjolla vuorokausilippujen koko valikoima kaikille maksuvyöhykkeille. Kun vuorokausilipun ostaa sovelluksesta, lipulle voi määrittää päivän ja kellonajan, josta lähtien se on voimassa. HSL-sovelluksella voi ostaa kesämatkoja varten myös aikuisten ja lasten kertalippuja.

HSL-sovellus toimii Android ja iPhone -puhelimissa ja sen voi ladata, vaikka asuisikin jossain muualla kuin Helsingin seudulla.

HSL:n kertalippuautomaateista ja bussinkuljettajilta voi ostaa yhden vuorokauden lippuja vyöhykkeille AB ja ABC, jotka kattavat Helsingin, Vantaan ja Espoon. Kertalippuautomaatista ja bussista ostetut vuorokausiliput tulostuvat paperille ja ne ovat voimassa ostohetkestä alkaen.

Olipa ostoslistalla sitten vuorokausilippu tai kertalippu, se kannattaa hankkia ennakkoon, sillä ennakkoon ostetut liput ovat edullisempia kuin liikennevälineestä hankitut. Bussinkuljettajilta saa edelleen lippuja, mutta raitiovaununkuljettajat ja lähijunien konduktöörit eivät enää myy niitä.

HSL:n lippuvyöhykkeet uudistuivat keväällä. Kuntien sisäisten ja seudullisten lippujen sijasta liput ostetaan nyt vyöhykkeille A, B, C ja D.

HSL:n Reittiopas kertoo linjavaihtoehdot

Onpa kesäkulkija menossa Temppeliaukion kirkkoon tai vaikka Nuuksion kansallispuistoon patikoimaan, joukkoliikenne vie perille. Yhteyksien valinnassa auttaa HSL:n Reittiopas, josta voi hakea linjavaihtoehtoja katuosoitteiden lisäksi myös matkakohteiden nimien mukaan. Reittiopas kertoo myös sen, minkä vyöhykkeiden lippua reitillä tarvitaan ja minkä hintainen matka on.

Tämän vuoden uutuutena Reittioppaasta löytyvät myös Helsingin ympäristön saaristoon vievät reitit. Suomenlinnan lautan lisäksi Reittiopas kertoo kahdenkymmenenviiden muun saaristolautan lähtölaiturit ja aikataulut. Reittiopas toimii myös HSL-sovelluksessa.

Helsinkiin ja sen ympäristöön voi bussien, metron, junien, ratikan ja lauttojen ohella tutustua myös kaupunkipyörän satulasta. Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla on tänä kesänä käytössä yhteensä noin neljä ja puoli tuhatta kaupunkipyörää, joihin voi ostaa käyttöoikeutta päiväksi, viikoksi tai vaikka koko pyöräilykaudeksi.

Vielä lyhyempiin pyrähdyksiin sopivat potkulaudat, joita on käytössä Helsingissä. HSL on mukana Itä-Helsingin Vuosaaren kokeilussa, jossa on tarjolla yhteensä 300 perinteisesti potkittavaa ja sähköllä kulkevaa lautta.

HSL:n hallituksen päätöksiä 17.9.201917.9.2019 15:29:50 EESTTiedote

HSL:n hallituksen lausunto yhtymäkokoukselle tarkastuslautakunnan vuoden 2018 arviointikertomuksen johdosta Hallitus päätti antaa syysyhtymäkokoukselle liitteen mukaisen lausunnon lautakunnan tarkastuslautakunnan vuotta 2018 koskevasta arviointikertomuksesta. Lisäksi hallitus ehdottaa syysyhtymäkokoukselle, että se merkitsee lausunnon tiedoksi. LINKKI PÖYTÄKIRJAAN Matkalippujen jälleenmyyntiperusteista päättäminen Hallitus päätti hyväksyä HSL:n uudet lipunmyyntiperiaatteet. Uusien periaatteiden mukaan HSL ei enää maksa erillistä myyntiin perustuvaa palkkiota jälleenmyyjille HSL:n lippujen myynnistä. Hallitus myös seuraa uusien jälleenmyyntiperusteiden vaikutuksia HSL:n lipunmyyntiin ja eri asiakasryhmiin. Lisäksi hallitus päättää myöhemmin erikseen periaatteiden soveltamisesta HSL:n omissa palvelupisteissä ja jäsenkuntien perustamissa HSL-palvelupisteissä tapahtuvaan myyntiin. LINKKI PÖYTÄKIRJAAN HSL:n myyntipisteverkoston käyttöoikeussopimuksen toteuttajien valinta Hallitus päätti val