HSL:n vyöhykeuudistus on tuonut matkustajia metroon ja muuttanut reittivalintoja

Toukokuussa 2019 metron matkustajamäärä Espoossa sijaitsevilla asemilla kasvoi 9 prosenttia vyöhykeuudistuksen ansiosta ja koko metron matkustajamäärä 3 prosenttia. Arkipäivänä metrossa matkusti noin 303 000 ihmistä, joista 44 000 nousi kyytiin Espoon asemilta.
Lähijunaliikenteessä vyöhykeuudistus ei ole aiheuttanut matkustajamäärien kasvua, mutta matkustajien käyttämiin asemiin on tullut muutoksia. Kasvua on ollut Kehäradan länsipuolen asemilla, kuten Huopalahdessa (+3 %), Mäkkylässä (+9 %), Leppävaarassa (+4 %) ja Myyrmäessä (+8 %). Laskua on ollut sellaisilla asemilla, jotka ovat juuri Helsingin rajan sisäpuolella, esim. Pitäjänmäki (-9 %) ja Malminkartano (-7 %). "Tämä viittaa siihen, että uudet vyöhykerajat ja lippujen hinnoittelu ovat vaikuttaneet reittivalintoihin. Kulkureitit ovat osittain muuttuneet niin, että aiemman edullisimman, mutta mahdollisesti hieman vaikeamman yhteyden sijasta uusi reitti kulkee nyt kätevimmän ja lähimmän aseman kautta. Esimerkiksi noin 100 päivittäistä matkustajaa on siirtynyt käyttämään Mäkkylän asemaa Pitäjänmäen sijaan", ryhmäpäällikkö Marko Vihervuori HSL:stä kertoo.
HSL:n koko lähijunaliikenteen matkustajamäärä oli toukokuussa 239 000 arkipäivässä. Tähän vyöhykeuudistus ei ole juuri vaikuttanut.
Runkobussilinjoilla 550 ja 560 vyöhykeuudistuksen vaikutukset näkyvät muutoksina pysäkkien nousijamäärissä. Suosiotaan ovat kasvattaneet erityisesti sellaiset pysäkit, joilta pääsee vaihtamaan lähijunaan tai metroon. Linjalla 550 itään päin mentäessä Aalto-yliopistolta kyytiin nousevien matkustajien määrä on noussut 24 prosenttia ja Mäkkylässä 20 prosenttia. Linjalla 560 itään päin mentäessä Myyrmäestä kyytiin nousevien matkustajien määrä on noussut jopa 65 prosenttia. Myyrmäen merkitys vaihtopaikkana junan ja bussin välillä onkin selvästi kasvanut. Muussa bussiliikenteessä ei ole vielä nähtävissä merkittäviä muutoksia.
Raitiovaunuliikenteessä osa linjoista on ollut Sörnäisten remontin vuoksi poikkeusreiteillä, mikä on näkynyt maaliskuusta 2019 alkaen normaalia hieman matalampana matkustajamääränä. Vyöhykeuudistus ei ole vaikuttanut raitiovaunujen matkustajamääriin. Raitioliikenteessä oli 171 000 matkustajaa toukokuun arkipäivänä.
Yhteyshenkilöt
ryhmäpäällikkö Marko Vihervuori 040-7672208
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Kehärata täyttää tänään kymmenen vuotta – I- ja P-junat ovat löytäneet paikkansa HSL:n liikenteessä1.7.2025 10:59:20 EEST | Tiedote
I- ja P-junat viettävät merkkipäiväänsä tänään. Muun muassa Helsingin keskustan, lentoaseman sekä Itä- ja Länsi-Vantaan yhdistävä Kehärata valmistui tasan kymmenen vuotta sitten, 1.7.2015.
Matkustajilta kiitettävä yleisarvosana joukkoliikenteelle24.6.2025 12:42:35 EEST | Tiedote
Kevään 2025 HSL:n joukkoliikenteen asiakastyytyväisyystutkimuksessa 82 prosenttia matkustajista oli joko erittäin tai melko tyytyväisiä joukkoliikenteeseen antaen sille yleisarvosanaksi 4 tai 5 asteikolla 1–5. Syksyllä 2024 tyytyväisten matkustajien osuus oli 83 prosenttia.
HSL uudistaa raitiovaunujen väritystä Helsingissä24.6.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Raitiovaunujen väritys uudistuu Helsingissä maltillisesti, kun raitioverkko laajenee uusille alueille. Turkoosi pikaratikan väritys on tulevaisuudessakin käytössä erillisillä radoilla kulkevilla linjoilla, kuten linjalla 15 ja tulevalla Vantaan ratikalla. Kaikilla muilla raitiolinjoilla liikennöidään perinteisellä keltavihreällä värityksellä, joka samassa yhteydessä uudistuu hieman.
Rantaradan junaliikenteessä viiden viikon katko juhannuksen jälkeen18.6.2025 11:30:00 EEST | Tiedote
Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen viideksi viikoksi juhannuksen jälkeen 23.6.–27.7. Lisäksi HSL-junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja viikonloppuisin syksyllä. Myös toukokuussa rantaradan junaliikenteessä oli vuorokauden mittaisia katkoja. Katkot vaikuttavat lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla. Rantaradan työt liittyvät Espoon kaupunkirata -hankkeeseen, joka jatkuu vuoteen 2029 asti.
HSL:n hallituksen päätöksiä 17.6.202517.6.2025 16:26:03 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 17. kesäkuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme