HSY ja Fortum sopivat maanvuokrauksesta Ämmässuolle rakennettavaaa energiantuotantolaitosta varten

Fortum ja HSY solmivat esisopimuksen maanvuokrauksesta Ämmässuon ekoteollisuuskeskuksen alueelle sijoittuvasta energiantuotantolaitoksesta. Laitoskokonaisuuden ensimmäistä vaihetta aletaan rakentaa 2020-luvun alkupuolella.

Fortum Power and Heat Oy:n uudella energiantuotantolaitoksella on tarkoitus korvata kivihiilen käyttöä Espoon kaukolämmön tuotannossa. Laitos rakennetaan Helsingin seudun ympäristöpalveluiden Ämmässuon ekoteollisuuskeskuksen Ekomon alueelle Espooseen. HSY:n hallitus hyväksyi 25.5.2018 sopimuksen, jonka perusteella Fortum varaa HSY:ltä noin neljän hehtaarin kokoisen maa-alueen ensimmäisen vaiheen laitoksen suunnittelua ja tarvittavien lupien hakemista varten.

- Yhteistyöhanke Fortumin kanssa tukee HSY:n strategista päämäärää, jonka mukaan HSY:llä on merkittävä rooli pääkaupunkiseudun kiertotalouden edistämisessä. Hanke täydentää erinomaisesti Ekomon toimintaa, kertoo HSY:n toimitusjohtaja Raimo Inkinen.

Fortumin hanke sopii hyvin osaksi Ekomoa, jossa yritykset tekevät kiertotalousyhteistyötä toistensa ja HSY:n kanssa.

- HSY:n tavoitteena on, että Ekomoon syntyy teollisia symbiooseja, joissa toimijat hyötyvät toistensa resursseista, kuten materiaalivirroista, energiasta ja osaamisesta. Yhteistyö Fortumin kanssa vahvistaa Ekomon toimintaa kiertotalouskeskittymänä, kertoo HSY:n jätehuollon toimialajohtaja Petri Kouvo.

HSY:n ja Fortumin tavoitteena on sopia myös tarkemmin Ekomon toimintamalliin liittyvästä yhteistyöstä, kuten esimerkiksi HSY:n vastaanottaman puujätteen toimittamisesta Fortumin laitokseen, polttoaineen käsittely- ja varastointipalveluista, tuhkan ja muiden palamistuotteiden käsittelypalveluista sekä yhteisistä tutkimus- ja kehityshankkeista. Fortum pääsee myös hyödyntämään alueella olevaa korkealaatuista infraa.

Seuraavaksi Fortum hakee ympäristölupaa ja rakennuslupaa ensimmäisen vaiheen rakentamiselle. Tavoitteena on aloittaa bio- ja kierrätyspolttoaineita hyödyntävän energiantuotantolaitoksen rakentaminen 2020-luvun alussa. Fortumin hankkeet palvelevat Espoon kaupungin hiilineutraalius vuoteen 2030 -tavoitteen saavuttamista.

Toimitusjohtaja Raimo Inkinen, HSY, puh. 045 6357 741, raimo.inkinen(at)hsy.fi

Jätehuollon toimialajohtaja Petri Kouvo, HSY, puh. 040 8681 048, petri.kouvo(at)hsy.fi.

HSY:n hallituksen päätökset 24.5.201924.5.2019 10:57:13 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa esittää Raide-Jokerin vesihuoltojärjestelyiden hankesuunnitelman yhtymäkokoukselle sekä uudistaa Fortumin ja HSY:n sopimuskokonaisuuden. Sopimuskokonaisuus sisältää meripurkutunnelin ja puhdistetun jäteveden lämpöenergian hyödyntämisen järjestelyt. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen allashallin saneerauksen rakennusurakka tilataan Rakennusliike Karjaluoto Oy:ltä - betoniputkista ja betonisista kaivonkansista kolme neljäsosaa tilataan Rudus Oy:ltä ja yksi neljäsosa Ruskon Betoni Oy:ltä - Haaganpuron hulevesiviemärin saneerausurakoitsijaksi valittiin GRK Infra Oy - Jätevesiviemäröinnin tarvikkeet viemäritunneliin Lauttasaareen tilataan Uponor Infra Oy:ltä ja Onninen Oy:ltä. Hallitus sai tiedoksi osavuoksikatsauksen tammi-huhtikuulta 2019, pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöt vuodelta 2018 ja ilmastonmuutokseen sopeutumisen strategian seurannan vuodelta 2018. HSY t

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 24.5.201922.5.2019 07:34:48 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 24.5.2019 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa Raide-Jokerin vesihuoltojärjestelyiden hankesuunnitelman esittämisestä yhtymäkokoukselle sekä Fortumin ja HSY:n sopimuskokonaisuuden uudistamisesta. Sopimuskokonaisuus sisältää meripurkutunnelin ja puhdistetun jäteveden lämpöenergian hyödyntämisen järjestelyt. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen allashallin saneerauksen rakennusurakka - betoniputket ja betoniset kaivonkannet ajalle 6/2019–5/2021 - Haaganpuron hulevesiviemärin saneerausurakoitsija - jätevesiviemäröinnin tarvikkeet viemäritunneliin Lauttasaareen. Hallitus saa tiedoksi osavuoksikatsauksen tammi-huhtikuulta 2019, pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöt vuodelta 2018 ja ilmastonmuutokseen sopeutumisen strategian seurannan vuodelta 2018. HSY ti