HSY ja Fortum sopivat maanvuokrauksesta Ämmässuolle rakennettavaaa energiantuotantolaitosta varten

Fortum ja HSY solmivat esisopimuksen maanvuokrauksesta Ämmässuon ekoteollisuuskeskuksen alueelle sijoittuvasta energiantuotantolaitoksesta. Laitoskokonaisuuden ensimmäistä vaihetta aletaan rakentaa 2020-luvun alkupuolella.

Fortum Power and Heat Oy:n uudella energiantuotantolaitoksella on tarkoitus korvata kivihiilen käyttöä Espoon kaukolämmön tuotannossa. Laitos rakennetaan Helsingin seudun ympäristöpalveluiden Ämmässuon ekoteollisuuskeskuksen Ekomon alueelle Espooseen. HSY:n hallitus hyväksyi 25.5.2018 sopimuksen, jonka perusteella Fortum varaa HSY:ltä noin neljän hehtaarin kokoisen maa-alueen ensimmäisen vaiheen laitoksen suunnittelua ja tarvittavien lupien hakemista varten.

- Yhteistyöhanke Fortumin kanssa tukee HSY:n strategista päämäärää, jonka mukaan HSY:llä on merkittävä rooli pääkaupunkiseudun kiertotalouden edistämisessä. Hanke täydentää erinomaisesti Ekomon toimintaa, kertoo HSY:n toimitusjohtaja Raimo Inkinen.

Fortumin hanke sopii hyvin osaksi Ekomoa, jossa yritykset tekevät kiertotalousyhteistyötä toistensa ja HSY:n kanssa.

- HSY:n tavoitteena on, että Ekomoon syntyy teollisia symbiooseja, joissa toimijat hyötyvät toistensa resursseista, kuten materiaalivirroista, energiasta ja osaamisesta. Yhteistyö Fortumin kanssa vahvistaa Ekomon toimintaa kiertotalouskeskittymänä, kertoo HSY:n jätehuollon toimialajohtaja Petri Kouvo.

HSY:n ja Fortumin tavoitteena on sopia myös tarkemmin Ekomon toimintamalliin liittyvästä yhteistyöstä, kuten esimerkiksi HSY:n vastaanottaman puujätteen toimittamisesta Fortumin laitokseen, polttoaineen käsittely- ja varastointipalveluista, tuhkan ja muiden palamistuotteiden käsittelypalveluista sekä yhteisistä tutkimus- ja kehityshankkeista. Fortum pääsee myös hyödyntämään alueella olevaa korkealaatuista infraa.

Seuraavaksi Fortum hakee ympäristölupaa ja rakennuslupaa ensimmäisen vaiheen rakentamiselle. Tavoitteena on aloittaa bio- ja kierrätyspolttoaineita hyödyntävän energiantuotantolaitoksen rakentaminen 2020-luvun alussa. Fortumin hankkeet palvelevat Espoon kaupungin hiilineutraalius vuoteen 2030 -tavoitteen saavuttamista.

Toimitusjohtaja Raimo Inkinen, HSY, puh. 045 6357 741, raimo.inkinen(at)hsy.fi

Jätehuollon toimialajohtaja Petri Kouvo, HSY, puh. 040 8681 048, petri.kouvo(at)hsy.fi.

HSY:n hallituksen kokous 15.6.201815.6.2018 12:44Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 15.6.2018 Hallitus päätti muun muassa pyytää lausunnot Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeilta koskien HSY:n alustavaa toiminta- ja taloussuunnitelmaa vuosille 2019–2021 sekä hyväksyä järjestelyt pakkausjätteiden jätehuollosta HSY:n toimialueella. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - Länsi-Vantaan alueen vesihuollon saneerausurakan urakoitsijaksi valittiin Terrawise Oy - viemäreiden kuntotutkimus- ja vastaanottokuvausten ensimmäinen osio tilataan Lassila & Tikanoja Oyj:ltä ja toinen osio Eerola Yhtiöt Oy:ltä ajalla 7/2018–12/2020. Hallitus sai tiedoksi Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen 2016–2019 seurannan keväällä 2018. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh.

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 15.6.2018.12.6.2018 14:02Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 15.6.2018. Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa lausunnon pyytämisestä Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeilta koskien HSY:n alustavaa toiminta- ja taloussuunnitelmaa vuosille 2019–2021 sekä kierrätyspisteiden pakkausjätteiden jätehuollosta HSY:n toimialueella. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista:  - Länsi-Vantaan alueen vesihuollon saneerausurakan urakoitsija  - viemäreiden kuntotutkimus- ja vastaanottokuvaukset ajalle 7/2018–12/2020. Hallitus saa tiedoksi Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen 2016–2019 seurannan keväällä 2018. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen viemäreiden kuntotutkimuksista. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 15.6.2018. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja