HSY ja Fortum sopivat maanvuokrauksesta Ämmässuolle rakennettavaaa energiantuotantolaitosta varten

Fortum ja HSY solmivat esisopimuksen maanvuokrauksesta Ämmässuon ekoteollisuuskeskuksen alueelle sijoittuvasta energiantuotantolaitoksesta. Laitoskokonaisuuden ensimmäistä vaihetta aletaan rakentaa 2020-luvun alkupuolella.

Fortum Power and Heat Oy:n uudella energiantuotantolaitoksella on tarkoitus korvata kivihiilen käyttöä Espoon kaukolämmön tuotannossa. Laitos rakennetaan Helsingin seudun ympäristöpalveluiden Ämmässuon ekoteollisuuskeskuksen Ekomon alueelle Espooseen. HSY:n hallitus hyväksyi 25.5.2018 sopimuksen, jonka perusteella Fortum varaa HSY:ltä noin neljän hehtaarin kokoisen maa-alueen ensimmäisen vaiheen laitoksen suunnittelua ja tarvittavien lupien hakemista varten.

- Yhteistyöhanke Fortumin kanssa tukee HSY:n strategista päämäärää, jonka mukaan HSY:llä on merkittävä rooli pääkaupunkiseudun kiertotalouden edistämisessä. Hanke täydentää erinomaisesti Ekomon toimintaa, kertoo HSY:n toimitusjohtaja Raimo Inkinen.

Fortumin hanke sopii hyvin osaksi Ekomoa, jossa yritykset tekevät kiertotalousyhteistyötä toistensa ja HSY:n kanssa.

- HSY:n tavoitteena on, että Ekomoon syntyy teollisia symbiooseja, joissa toimijat hyötyvät toistensa resursseista, kuten materiaalivirroista, energiasta ja osaamisesta. Yhteistyö Fortumin kanssa vahvistaa Ekomon toimintaa kiertotalouskeskittymänä, kertoo HSY:n jätehuollon toimialajohtaja Petri Kouvo.

HSY:n ja Fortumin tavoitteena on sopia myös tarkemmin Ekomon toimintamalliin liittyvästä yhteistyöstä, kuten esimerkiksi HSY:n vastaanottaman puujätteen toimittamisesta Fortumin laitokseen, polttoaineen käsittely- ja varastointipalveluista, tuhkan ja muiden palamistuotteiden käsittelypalveluista sekä yhteisistä tutkimus- ja kehityshankkeista. Fortum pääsee myös hyödyntämään alueella olevaa korkealaatuista infraa.

Seuraavaksi Fortum hakee ympäristölupaa ja rakennuslupaa ensimmäisen vaiheen rakentamiselle. Tavoitteena on aloittaa bio- ja kierrätyspolttoaineita hyödyntävän energiantuotantolaitoksen rakentaminen 2020-luvun alussa. Fortumin hankkeet palvelevat Espoon kaupungin hiilineutraalius vuoteen 2030 -tavoitteen saavuttamista.

Toimitusjohtaja Raimo Inkinen, HSY, puh. 045 6357 741, raimo.inkinen(at)hsy.fi

Jätehuollon toimialajohtaja Petri Kouvo, HSY, puh. 040 8681 048, petri.kouvo(at)hsy.fi.

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 17.8.201814.8.2018 14:45Tiedote

Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa Ämmässuon jätteenkäsittelykeskuksen yleissuunnitelman 2018-2022 hyväksymisestä ja sekajätteiden keräyksen ja kuljetuksen hankinnasta Pohjois-Espooseen ja Kauniaisiin. Hallitus päättää myös lausunnosta lakiluonnokseen jätelain muuttamisesta. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen 30.6.2018. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 17.8.2018. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi

Viikinmäen jätevedenpuhdistamon typenpoiston häiriö helpottumassa – typpi poistuu jo lähes 80-prosenttisesti6.8.2018 16:19Tiedote

HSY:n Viikinmäen jätevedenpuhdistamossa kaksi viikkoa jatkunut biologisen typenpoiston häiriö jatkuu yhä. Typenpoisto on kuitenkin saavuttamassa 80 % tason, joka on Viikinmäen jätevedenpuhdistamon ympäristöluvan mukainen vaatimus. Aktiivilieteprosessin nitrifikaatioaste ja sen myötä kokonaistypenpoisto palautuvat päivä päivältä. Normaalitilassa typenpoisto on yli 90 %, johon päästäneen tämän viikon aikana. Häiriötilanne käynnistyi maanantaina 23.7.2018 noin klo 03.00 ja sen selvittäminen aloitettiin välittömästi. Häiriön arvioidaan johtuvan tuntemattomasta teollisuuden kemikaalipäästöstä, joka on tappanut typenpoistosta vastaavia nitrifikaatiobakteereita. Prosessi toipuu sitä mukaa kun bakteerit lisääntyvät. Häiriöstä johtuen typpikuorma vesistöön kasvoi huomattavasti. Jätevedenpuhdistamon muu biologinen puhdistusprosessi toimii kuitenkin normaalisti, kuten myös kemiallinen fosforinpoisto. Muita vaikutuksia typpikuorman kasvun lisäksi ei arvioida olevan. Varsinaisen häiriötilanteen voi

Viikinmäen jätevedenpuhdistamon typenpoisto normalisoitumassa hiljalleen1.8.2018 16:12Tiedote

HSY:n Viikinmäen jätevedenpuhdistamon biologisen typenpoiston vakava häiriö jatkuu ja typenpoistoteho on edelleen merkittävästi tavallista heikompi. Aktiivilieteprosessin nitrifikaatioaste ja sen myötä kokonaistypenpoisto ovat kuitenkin elpymässä hiljalleen. Typenpoistoaste on tänään keskiviikkona 45 % ja se paranee päivä päivältä nitrifikaation elpyessä. Häiriön aikana typenpoistoaste oli matalimmillaan vain 20 %, kun se Viikinmäessä on normaalitilassa yli 90 %.