HSY ja suomalainen Neuroflux Miamissa Hackathon-voittoon

Tomi Lukkarinen Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:stä ja Jonne Huotari kotimaisesta teknologia-alan startup-yritys Neurofluxista voittivat viime viikolla (15.-16.5.) Miamissa, Floridassa SWAN Forumin yhteydessä pidetyn Hackathonin eli koodauskilpailun ensimmäisen palkinnon.

SWAN-forumin ensimmäistä kertaa järjestämässä kilpailussa ratkaistiin veden vähyydestä kärsivän Miamin vesihaasteita. Tehtävänä oli esim. löytää annetun datan perusteella kustannustehokkaita ratkaisumalleja vedenkulutuksen hillintään, selvittää vedenkulutuksen mittauksen vaikutus asiakkaiden vedenkäyttöön tai tutkia muuttuvien vuodenaikojen vaikutusta kasteluveden käyttöön.

Hackathon järjestettiin SWAN-forumin vuosikonferenssin oheistapahtumana ensimmäistä kertaa. Voittajaratkaisussa yhdisteltiin laajasti sekä vesilaitoksen mittausdataa että Miamin kaupungin tarjoamaa avointa dataa. Ratkaisussa esiteltiin suurimmat vedenkäyttäjät kartalla, analysoitiin ja visualisoitiin vedenkulutuksen trendiä alueittain sekä laskettiin koko vesilaitoksen toiminta-alueelle kulutustrendi. Siitä ilmeni, että alueella ei ole suuria kausivaihteluita.

Data-analyysiosaamisen juuret ÄlykäsVesi-hankkeessa

SWAN-forum on vesi- ja viemäriverkostojen älykkäiden, datapohjaisten hallintaratkaisujen edistämisorganisaatio, joka toimii ympäri maailmaa. Forumin jäseninä on sekä teknologiayrityksiä että vesihuoltolaitoksia. HSY:n ja Neurofluxin data-analyysiosaaminen juontaa juurensa vuosina 2015-2017 toteutettuun, Tekesin/Business Finlandin rahoittamaan HSY:n ÄlykäsVesi -hankkeeseen, jossa etsittiin yhteistyössä liikeyritysten kanssa ratkaisuja HSY:n omiin haasteisiin.

Osana ÄlykäsVesi-hanketta järjestettiin opiskelijoille suunnattu hackathon-tapahtuma, jossa ratkaistiin suureen datamassaan (big dataan) perustuen viemäriverkoston hallinnan haasteita. HSY:n hackathon on sittemmin osoittautunut menestykseksi: tilaisuudessa syntyneet ideat ja niiden yhteiskehittäminen edelleen on johtanut Neuroflux-yrityksen perustamiseen ja kaupalliseen verkostojenhallinnan ohjelmistotuotteeseen sekä nyt myös tiimin kansainväliseen kilpailumenestykseen.

Nykyisin Neuroflux Oy:n data-analytiikkapalvelu on käytössä HSY:n lisäksi lukuisilla muilla vesihuoltolaitoksilla Suomessa ja pian myös Ruotsissa. Sen avulla jätevesiverkoston ongelmiin, kuten vuotovesiin ja verkostotukoksiin voidaan reagoida entistä nopeammin, säästäen rahaa ja ympäristöä.

kehittämisinsinööri Tomi Lukkarinen, puh. 040 334 2851, tomi.lukkarinen(a)hsy.fi
jätevedenpuhdistuksen osastonjohtaja Mari Heinonen, puh. 050 320 3909, mari.heinonen(a)hsy.fi

Ilman pienhiukkasten ja mustan hiilen leviäminen pääkaupunkiseudulla mallinnettu: liikenteen ja puunpolton päästöt korostuvat28.6.2022 08:36:29 EEST | Tiedote

Pienhiukkasten leviämistä ja pitoisuuksia selvitettiin mallinnuksen avulla pääkaupunkiseudulla. Mallinnuksen mukaan ilmanlaatu on pääkaupunkiseudulla pääsääntöisesti hyvä. Paikallisen liikenteen ja puunpolton päästöt sekä seudun ulkopuolelta kulkeutuvat ilmansaasteet nostavat kuitenkin ajoittain merkittävästi pienhiukkasten pitoisuuksia. Helsingin seudun ympäristöpalveluiden (HSY) ja Ilmatieteen laitoksen selvitys sisälsi myös hiukkasissa olevien mustahiili- sekä bentso(a)pyreenipäästöjen leviämismallinnuksen. Mustaa hiiltä mallinnettiin tiettävästi ensimmäistä kertaa kaupunkitasolla Suomessa.