HSY ja suomalainen Neuroflux Miamissa Hackathon-voittoon

Tomi Lukkarinen Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:stä ja Jonne Huotari kotimaisesta teknologia-alan startup-yritys Neurofluxista voittivat viime viikolla (15.-16.5.) Miamissa, Floridassa SWAN Forumin yhteydessä pidetyn Hackathonin eli koodauskilpailun ensimmäisen palkinnon.

SWAN-forumin ensimmäistä kertaa järjestämässä kilpailussa ratkaistiin veden vähyydestä kärsivän Miamin vesihaasteita. Tehtävänä oli esim. löytää annetun datan perusteella kustannustehokkaita ratkaisumalleja vedenkulutuksen hillintään, selvittää vedenkulutuksen mittauksen vaikutus asiakkaiden vedenkäyttöön tai tutkia muuttuvien vuodenaikojen vaikutusta kasteluveden käyttöön.

Hackathon järjestettiin SWAN-forumin vuosikonferenssin oheistapahtumana ensimmäistä kertaa. Voittajaratkaisussa yhdisteltiin laajasti sekä vesilaitoksen mittausdataa että Miamin kaupungin tarjoamaa avointa dataa. Ratkaisussa esiteltiin suurimmat vedenkäyttäjät kartalla, analysoitiin ja visualisoitiin vedenkulutuksen trendiä alueittain sekä laskettiin koko vesilaitoksen toiminta-alueelle kulutustrendi. Siitä ilmeni, että alueella ei ole suuria kausivaihteluita.

Data-analyysiosaamisen juuret ÄlykäsVesi-hankkeessa

SWAN-forum on vesi- ja viemäriverkostojen älykkäiden, datapohjaisten hallintaratkaisujen edistämisorganisaatio, joka toimii ympäri maailmaa. Forumin jäseninä on sekä teknologiayrityksiä että vesihuoltolaitoksia. HSY:n ja Neurofluxin data-analyysiosaaminen juontaa juurensa vuosina 2015-2017 toteutettuun, Tekesin/Business Finlandin rahoittamaan HSY:n ÄlykäsVesi -hankkeeseen, jossa etsittiin yhteistyössä liikeyritysten kanssa ratkaisuja HSY:n omiin haasteisiin.

Osana ÄlykäsVesi-hanketta järjestettiin opiskelijoille suunnattu hackathon-tapahtuma, jossa ratkaistiin suureen datamassaan (big dataan) perustuen viemäriverkoston hallinnan haasteita. HSY:n hackathon on sittemmin osoittautunut menestykseksi: tilaisuudessa syntyneet ideat ja niiden yhteiskehittäminen edelleen on johtanut Neuroflux-yrityksen perustamiseen ja kaupalliseen verkostojenhallinnan ohjelmistotuotteeseen sekä nyt myös tiimin kansainväliseen kilpailumenestykseen.

Nykyisin Neuroflux Oy:n data-analytiikkapalvelu on käytössä HSY:n lisäksi lukuisilla muilla vesihuoltolaitoksilla Suomessa ja pian myös Ruotsissa. Sen avulla jätevesiverkoston ongelmiin, kuten vuotovesiin ja verkostotukoksiin voidaan reagoida entistä nopeammin, säästäen rahaa ja ympäristöä.

kehittämisinsinööri Tomi Lukkarinen, puh. 040 334 2851, tomi.lukkarinen(a)hsy.fi
jätevedenpuhdistuksen osastonjohtaja Mari Heinonen, puh. 050 320 3909, mari.heinonen(a)hsy.fi

Haku HSY:n toimitusjohtajan virkaan päättyi23.6.2021 11:10:50 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden toimitusjohtajan virkaan on hakenut 36 henkilöä. Hakijat: Fred Tommi Hahtala Riitta-Liisa Herlevi Kari Hietala Kimmo Karjalainen Irma Kokkonen Kasper Kouvo Petri Kuokkanen Joni Kuusisto Kari Lievonen Kirsi-Marja Loppi-Hakamäki Tuija Martiskainen Timo Peltomaa Jouni Pääkkönen Satu Tanska Harri Tikkanen Niko Vahala Riku 19 hakijaa oli esittänyt toiveen, ettei nimeä julkisteta. Toimitusjohtajan valitsee HSY:n hallitus kokouksessaan 27.8.2021. Nykyinen toimitusjohtaja Raimo Inkinen eroaa tehtävästään 1.10.2021 alkaen. Lisätiedot: vs. toimitusjohtaja Pekka Hänninen, puh. 0400 877 935, pekka.hanninen@hsy.fi.

HSY uudistaa Esplanadin alueen vesihuollon 35,2 miljoonalla eurolla18.6.2021 10:27:27 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY saneeraa Esplanadin ja Etelärannan alueen runkovesijohdot ja -viemärit sekä rakentaa alueelle hulevesiviemäriverkoston. Tavoitteena on varmentaa vedenjakelua sekä saada rankkasateiden aiheuttamat jäteveden ylivuodot hallintaan mm. luomalla mahdollisuudet sekaviemäröinnin eriyttämiseen. Rakennustyöt sovitetaan yhteen Helsingin kaupungin sekä muiden kuntateknisiä palveluja tuottavien tahojen saneeraustarpeiden kanssa työmaan haittojen minimoimiseksi.

HSY:n hallituksen päätökset 18.6.202118.6.2021 10:25:58 EEST | Tiedote

Hallitus päätti muun muassa pyytää lausunnon Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeilta HSY:n alustavaan toiminta- ja taloussuunnitelmaan vuosille 2022 - 2024. Hallitus päätti myös ottaa talousarviolainan ja hyväksyä HSY:n alueen vesihuollon kehittämissuunnitelman vuosille 2021 - 2030. Hallitus päätti tilata jätteiden keräys ja kuljetuspalveluita vuosille 2022 - 28 seuraavasti: - sekajätteen keräys- ja kuljetuspalvelut takakuormaustyönä Helsingin kantakaupungissa kahdelle urakka-alueelle L&T Ympäristöpalvelut Oy:ltä sekä Itä-Helsingissä neljälle urakka-alueelle L&T Ympäristöpalvelut Oy:ltä, yhdelle Urbaser Oy:ltä ja yhdelle Remeo Oy:ltä - biojätteen keräys- ja kuljetuspalvelut takakuormaustyönä Itä-Helsingissä kahdelle urakka-alueelle L&T Ympäristöpalvelut Oy:ltä ja yhdelle Auriga Oy:ltä - kartongin keräys- ja kuljetuspalvelut takakuormaustyönä Itä-Helsingissä kolmelle urakka-alueelle Remeo Oy:ltä - kartongin keräys- ja kuljetuspalvelut nosturiautotyönä Itä-Helsingin urakka

Kasviportaat, sienipeti ja salaattibaari – uudenlainen kaupunkiviljely valtaa talojen pihoja17.6.2021 13:47:05 EEST | Tiedote

Pientalojen pihoilla pienviljelmät ovat kaupunkikuvassa tuttu näky, mutta useimmilla kerrostalopihoilla sellaisia ei vielä näy. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY toimii koordinaattorina 6Aika: CircularHoodFood -hankkeessa, jossa kannustetaan kaupunkilaisia viljelemään ruokaa taloyhtiöiden pihoilla. Kaupunkiviljely lisää parhaimmillaan asumismukavuutta, yhteisöllisyyttä ja maisema-arvoja. Kerrostalo voi erottautua edukseen ympäristöasioiden suunnannäyttäjänä.