HSY ja suomalainen Neuroflux Miamissa Hackathon-voittoon

Tomi Lukkarinen Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:stä ja Jonne Huotari kotimaisesta teknologia-alan startup-yritys Neurofluxista voittivat viime viikolla (15.-16.5.) Miamissa, Floridassa SWAN Forumin yhteydessä pidetyn Hackathonin eli koodauskilpailun ensimmäisen palkinnon.

SWAN-forumin ensimmäistä kertaa järjestämässä kilpailussa ratkaistiin veden vähyydestä kärsivän Miamin vesihaasteita. Tehtävänä oli esim. löytää annetun datan perusteella kustannustehokkaita ratkaisumalleja vedenkulutuksen hillintään, selvittää vedenkulutuksen mittauksen vaikutus asiakkaiden vedenkäyttöön tai tutkia muuttuvien vuodenaikojen vaikutusta kasteluveden käyttöön.

Hackathon järjestettiin SWAN-forumin vuosikonferenssin oheistapahtumana ensimmäistä kertaa. Voittajaratkaisussa yhdisteltiin laajasti sekä vesilaitoksen mittausdataa että Miamin kaupungin tarjoamaa avointa dataa. Ratkaisussa esiteltiin suurimmat vedenkäyttäjät kartalla, analysoitiin ja visualisoitiin vedenkulutuksen trendiä alueittain sekä laskettiin koko vesilaitoksen toiminta-alueelle kulutustrendi. Siitä ilmeni, että alueella ei ole suuria kausivaihteluita.

Data-analyysiosaamisen juuret ÄlykäsVesi-hankkeessa

SWAN-forum on vesi- ja viemäriverkostojen älykkäiden, datapohjaisten hallintaratkaisujen edistämisorganisaatio, joka toimii ympäri maailmaa. Forumin jäseninä on sekä teknologiayrityksiä että vesihuoltolaitoksia. HSY:n ja Neurofluxin data-analyysiosaaminen juontaa juurensa vuosina 2015-2017 toteutettuun, Tekesin/Business Finlandin rahoittamaan HSY:n ÄlykäsVesi -hankkeeseen, jossa etsittiin yhteistyössä liikeyritysten kanssa ratkaisuja HSY:n omiin haasteisiin.

Osana ÄlykäsVesi-hanketta järjestettiin opiskelijoille suunnattu hackathon-tapahtuma, jossa ratkaistiin suureen datamassaan (big dataan) perustuen viemäriverkoston hallinnan haasteita. HSY:n hackathon on sittemmin osoittautunut menestykseksi: tilaisuudessa syntyneet ideat ja niiden yhteiskehittäminen edelleen on johtanut Neuroflux-yrityksen perustamiseen ja kaupalliseen verkostojenhallinnan ohjelmistotuotteeseen sekä nyt myös tiimin kansainväliseen kilpailumenestykseen.

Nykyisin Neuroflux Oy:n data-analytiikkapalvelu on käytössä HSY:n lisäksi lukuisilla muilla vesihuoltolaitoksilla Suomessa ja pian myös Ruotsissa. Sen avulla jätevesiverkoston ongelmiin, kuten vuotovesiin ja verkostotukoksiin voidaan reagoida entistä nopeammin, säästäen rahaa ja ympäristöä.

kehittämisinsinööri Tomi Lukkarinen, puh. 040 334 2851, tomi.lukkarinen(a)hsy.fi
jätevedenpuhdistuksen osastonjohtaja Mari Heinonen, puh. 050 320 3909, mari.heinonen(a)hsy.fi

HSY:llä useita toimia Itämerihaasteessa puhtaamman meren puolesta16.8.2019 11:55:39 EESTTiedote

Helsingin ja Turun kaupunginjohtajien vuonna 2007 käynnistämän Itämerihaasteen tavoitteena on vaikuttaa vesien tilaan sekä paikallisesti kaupunkien lähivesillä että koko Itämeren piirissä. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY on sitoutunut Itämerihaasteeseen uudelleen viideksi vuodeksi 2019-2023. Se on toteuttanut toimenpideohjelmaansa jo kahden kauden ajan ja kolmas käynnistyi vuosiksi 2019-2021.

Yhdyskuntajätteen kierrätysasteen laskemiseksi on kehitetty uusi menetelmä16.8.2019 11:55:22 EESTTiedote

Tulevaisuuden kiertotalouskeskukset (CircHubs) -hankkeessa on kehitetty kaupunkiseuduille laskentamalli yhdyskuntajätteen kierrätysasteen laskemiseksi. Laskentamallin avulla voidaan tarkastella kierrätysasteiden kehitystä ja lainsäädännössä asetettujen tavoitteiden toteutumista eri alueilla Suomessa. Yhdyskuntajätteitä ovat kotitalousjäte sekä julkisten ja yksityisten palveluiden jätteet.

HSY:n hallituksen päätökset 16.8.201916.8.2019 11:54:53 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti hyväksyä Immolantien ja Santerlantien vesihuollon saneerauksen hankesuunnitelman ja Itämerihaasteen HSY:n toimenpideohjelman 2019 -2021. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - Peltoniemen paineenkorotusaseman hankesuunnitelma hyväksyttiin ja rakennusurakoitsijaksi valittiin Suomen Meriittirakennus Oy - sekajätteiden keräys- ja kuljetustöiden urakoitsijoiksi Länsi-Helsinkiin ja Vantaalle valittiin kolmelle urakka-alueelle Grönfors Training Oy ja kahdelle urakka-alueelle Tapiolan Lämpö Oy. - metallitöiden huolto- ja kunnossapitotehtävät sekä alueellisen jätteiden keräysverkoston pisteiden puhtaanapito vuosina 2020-2022 tilataan Tronkko Oy:ltä. Hallitus sai tiedoksi organisaatiouudistuksen toteuttamisen tilannekatsauksen, Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen kesäkuulta, jätehuollon asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset sekä yhdyskuntajätteen kierrätysasteen. Hallitus päätti hylätä asian 3, hallintosään

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 16.8.201913.8.2019 16:00:49 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 16.8.2019 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää osaltaan hallintosäännön muuttamisesta ja sen esittämisestä edelleen yhtymäkokoukselle. Hallitus päättää myös Immolantien ja Santerlantien vesihuollon saneerauksen hankesuunnitelman hyväksymisestä ja Itämerihaasteen HSY:n toimenpideohjelman 2019 -2021 hyväksymisestä. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - sekajätteiden keräys- ja kuljetustöiden urakoitsijoiden valinta Länsi-Helsinkiin ja Vantaalle - metallitöiden huolto- ja kunnossapitotehtävät sekä alueellisen jätteiden keräysverkoston pisteiden puhtaanapito vuosina 2020-2022 - Peltoniemen paineenkorotusaseman rakennusurakoitsijan valinta. Hallitus saa tiedoksi organisaatiouudistuksen toteuttamisen tilannekatsauksen, Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen kesäkuulta, jätehuollon asiakast

HSY tarjoaa ympäristökasvatuskokonaisuuden kymmenelle kummikoululle jo 12. kerran – teemoina vesi ja kestävä kulutus8.8.2019 09:47:47 EESTTiedote

Kymmenen koulua Helsingistä, Espoosta, Vantaalta ja Kirkkonummelta aloittaa Helsingin seudun ympäristöpalveluiden kummikouluina lukuvuonna 2019–2020. Kummikouluohjelmassa harjoitellaan arjen ympäristötekoja tänä vuonna jo 12. kerran. Koulut ovat saaneet valita lukuvuodelle teeman kahdesta kokonaisuudesta: aiheina ovat elintärkeä vesi sekä kestävä kulutus.